فونیکسریمکسبهتام

پرونده روی میز دولت

احتمال تغییر ساعات کاری ادارات و تعطیلی مدارس در فصول سرد

عصر خودرو- مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست از بررسی کارشناسی این سازمان برای تغییر ساعت دستگاهها و ادارات به همراه کاهش ایام و ساعت مدارس خبر داد و گفت:نتیجه بررسیها به‌زودی به دولت ارائه می‌شود تا هیئت وزیران درباره آن تصمیم‌گیری کند.

احتمال تغییر ساعات کاری ادارات و تعطیلی مدارس در فصول سرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ، علی اصغر رجبی  درباره بررسیهای سازمان حفاظت محیط زیست برای مصوبه دولت مبنی بر کاهش ساعت شروع و پایان کار دستگاههای دولتی و مدارس یا تعطیلی مدارس در برخی روزهای پاییز و زمستان اظهار کرد:‌ دولت مصوبه‌ای را در دوم تیرماه امسال مورد توجه قرار داده که در بند یک احکام عمومی آن تاکید شده تا کارگروهی با مسئولیت سازمان حفاظت از محیط زیست و همکاری سایر دستگاهها راههای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا را مورد بررسی قرار دهد.

    وی دستگاههای همکار با سازمان محیط زیست در این کارگروه را وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم تحقیقات و فناوری، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و نیروی انتظامی دانست و افزود: قرار بر این شد تا این کارگروه از زمان ابلاغ مصوبه تا مدت زمان سه ماه نسبت به بررسی و ارائه بسته مدیریت تقاضای سفر اقدام کنند؛ کارهای کارشناسی نیز در این باره انجام شده و نتیجه آن به‌زودی به دولت ارسال خواهد شد.

    مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست تصریح کرد: بسته مدیریت تقاضای سفر شامل تغییر ساعات شروع و پایان ساعات کار کارمندان دستگاههای مختلف، کاهش ساعت و ایام تعطیلی مدارس و تغییر زمان تعمیرات اساسی واحدهای صنعتی از تابستان به زمستان است که تمامی بررسیهای کارشناسی و نظرات دستگاهها دریافت شده و نقاط ضعف و قوت این طرحها هم مورد تبیین و توجه قرار گرفته است.

    رجبی افزود: تاکنون چهار جلسه برای این کارگروه به مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست انجام گرفته و به‌زودی بعد از نهایی شدن کارهای کارشناسی،  نظرات نهایی کارگروه را به دولت ارسال خواهیم کرد تا هیئت وزیران پیرامون بررسیها برای ایام فصل پاییز و زمستان که شاهد افزایش آلودگی هوا و پدیده وارونگی هوا هستیم تصمیم گیری کند.

    به گفته وی تمامی نقاط قوت و ضعف طرح تغییر ساعت کاری و تحصیلی ادارات و مدارس دیده شده است و راهکارهای این کارگروه به همراه نظرات دولت می‌تواند در کاهش آلودگی هوا در فصول سرد سال تاثیر گذار باشد.

    مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست تصریح کرد: اگر ساعت کاری دستگاههای مختلف و ساعت رهسپاری دانش‌آموزان به مدارس تغییراتی پیدا کند شاهد کاهش بار ترافیکی در برخی ساعات روز خواهیم بود و این کاهش بار ترافیکی می‌تواند موجب کاهش آلایندگی در کلانشهرها شود؛ البته در این بررسیها نقاط ضعف این طرح نیز دیده شده و مورد آسیب‌شناسی قرار گرفته است.

    رجبی افزود: کارهای دیگری که مورد بررسی قرار گرفت تغییر زمان تعمیرات واحدهای صنعتی از تابستان به زمستان بود چرا که اگر این مهم نیز مورد توجه قرار گیرد واحدهای صنعتی مازوت سوز تعطیلی تعمیراتی تابستان را به زمستان و فصول سرد منتقل می‌کنند و کمتر شاهد آلایندگی این واحدها خواهیم بود.

    وی ادامه داد: طرح تغییرات در  ساعات ادارات و مدارس یا سایر تمهیدات اینچنینی برای کاهش آلودگی هوا در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی اعم از اتریش، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آلمان، عمان، مالزی، سنگاپور و ... نیز اجرا شده است. 

    مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست اظهار کرد: تمامی هزینه و فایده‌های این طرحها به طور کامل مورد لحاظ قرار گرفته و حتی موضوع تعطیلی مدارس در ایام افزایش آلودگی نیز با توجه به نقاط ضعف و قوت دیده شده است.

    رجبی افزود: برای بررسی این طرح نظرات و تحقیقات سالهای گذشته مراکزی همچون شهرداریها، نیروی انتظامی، وزارت کشور و آموزش و پرورش را دریافت کرده‌ایم و زمانهای آلوده و علل آن  به همراه نقاط قوت و ضعف مورد توجه ویژه قرار گرفت.

    وی تصریح کرد: البته در این بررسیها فقط موضوع آلودگی هوا دیده نشده است بلکه اثرات اجتماعی، کاهش بار ترافیکی و حتی آسیبها و انتقادات نیز دیده شده است.

    مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست تاکید کرد: دولت و تمامی مسئولان ذیربط به‌دنبال این هستند تا آلودگی هوا و اثرات نامناسب آن را به حداقل برسانند و این مصوبه به همراه تشکیل کارگروه و بررسیهای کارشناسی هم به‌منظور سلامت هموطنان در نظر گرفته شده است.

    زمستان امسال اینورژن(وارونگی دما) داریم
     
    رجبی درباره اینکه آیا امسال پدیده وارونگی دما در کلانشهرها همانند سالهای گذشته وجود خواهد داشت یا خیر، گفت: به احتمال زیاد امسال نیز در فصول سرد سال پدیده اینورژن(وارونگی دما) را خواهیم داشت.

    وی ادامه داد: پدیده وارونگی دما که یک پدیده اقلیمی محسوب می‌شود فقط مختص به تهران نخواهد بود و در سایر کلانشهرها نیز احتمال وقوع دارد؛ امیدواریم با تمهیدات دولت و اجرای این مصوبه شاهد کاهش شدت آلودگیها باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو