فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۷۵۹»

آلودگی هوا برای اقتصاد جهانی ۵ هزار میلیارد دلار هزینه دارد

عصر خودرو- بر اساس گزارش جدید بانک جهانی، آلودگی هوا برای اقتصاد جهانی تاکنون جمعا بیش از ۵ هزار میلیارد دلار هزینه دربرداشته و بیشترین آسیب‌های ویرانگر خود را در کشورهای درحال‌توسعه نشان داده است.

آلودگی هوا برای اقتصاد جهانی ۵ هزار میلیارد دلار هزینه دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، خدماتی که بیشترین خسارت را از آلودگی هوا متحمل شده‌اند، شامل خدمات بهداشت و سلامتی و مصرف بوده‌اند. تنها با توجه به درآمدی که از این مسیر از دسترس خارج می‌شود، آلودگی هوا برای اقتصاد جهانی سالانه با ضرر 225 میلیارد دلاری همراه است.

    این گزارش شامل آلودگی هوای محیط داخلی و فضای باز است. آلودگی‌های محیط بسته شامل گرم کردن خانه و پخت‌وپز، باوجود پیشرفت‌هایی که در طول چند دهه گذشته در این زمینه به وجود آمده، ثابت باقی‌مانده است. میزان آلودگی هوا در فضای آزاد نیز با توجه به‌سرعت رشد صنعت و حمل و نقل افزایش داشته است.

    «کریس موری»، مدیر موسسه سنجش و ارزیابی سلامت که خود در ارائه این گزارش مشارکت داشته است، این گزارش را به‌عنوان «گزارشی برای اقدام فوری» معرفی کرده و بیان کرده است: «در بین همه عوامل مختلف خطر مرگ زودرس، تنها یک حوزه وجود دارد که از کنترل انسان خارج است و آن‌هم هوایی است که تنفس می‌کند.»

    تأثیرات آلودگی هوا در کشورهای درحال‌توسعه بدتر است و در برخی از نقاط دنیا درآمد نیروی کار را تا یک درصد تولید ناخالص داخلی کاهش می‌دهد. مردم در جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا در حدود 0.83 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند. در حدود 9 نفر از هر 10 نفر در کشورهای با درآمد پایین و متوسط در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که معمولاً از هوایی آلوده در حد خطرناک برخوردار است.

    بااین‌حال این مشکل تنها برای کشورهای درحال‌توسعه نیست. هزاران مرگ زودرس نیز در ایالات‌متحده گزارش‌شده است که ناشی از آلودگی هوا و مسائل مرتبط با آن است. در بسیاری از کشورهای اروپایی که وسایل نقلیه دیزلی در سال‌های اخیر رواج بیشتری داشته است، رقم قربانیان آلودگی هوا به ده‌ها هزار نفر می‌رسد.

    این گزارش عوارض اقتصادی را که یکی از مشکلات بسیار مهم در مسئله آلودگی هوا است محاسبه کرده است. بر این اساس، آلودگی هوا در هرسال بین 3 تا 5 میلیون نفر را به کشتن می‌دهد. بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا نیز در سال 2013 برابر با یک مرگ در هر 10 مرگ بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو