فونیکسریمکسبهتام

رئیس‌کل بیمه مرکزی :

نرخ بیمه خودرو رانندگان حادثه‌آفرین افزایش می‌یابد

عصر خودرو- رئیس کل بیمه مرکزی گفت : براساس قانون جدید، نرخ بیمه خودروی افرادی که رانندگی حادثه آفرین دارند با دیگر رانندگان تفاوت خواهد کرد و به زودی آئین نامه این قانون ارائه می‌شود .

نرخ بیمه خودرو رانندگان حادثه‌آفرین افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، عبدالناصر همتی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر، در خصوص بررسی چالش‌های صنعت بیمه کشور گفت: همه بیمه‌هایی که در کشور وجود دارند، قابل استفاده برای همه مردم است؛ در عین حال بر اساس قانون جدید، بیمه خودروی رانندگان حادثه‌آفرین افزایش می‌یابد؛ ضمن اینکه رانندگان می‌توانند تا سقف 6 میلیون و 300 هزار تومان بدون استفاده از کروکی، از خدمات بیمه استفاده کنند .

    رئیس‌کل بیمه مرکزی افزود: در همه جای جهان، تمام اتومبیل‌ها بیمه دارند و امکان تقلب وجود ندارد؛ اما در ایران درصدی از خودروها فاقد بیمه هستند و همین امکان تقلب، سبب دقیق‌تر شدن شرکت‌های بیمه‌ای می‌شود؛ این در شرایطی است که جلوگیری از هدر رفتن وقت دیگران یکی از مزیت های کروکی نکشیدن در تصادفات سطح پایین است .

    وی تصریح کرد: بیمه‌ها پرد اخت‌های خسارتی چند هزارتایی دارند و در مواقعی نیاز به بررسی بیشتر سبب توجه به کروکی‌ها در برخی از تصادفات می‌شود؛ در این میان شرکتی مثل بیمه ایران روزانه 2 میلیارد تومان بیمه شخص ثالث پرداخت می‌کند و باید پذیرفت با این میزان پرداختی در برخی موارد داشتن دقت لازم است .

    رئیس‌کل بیمه مرکزی تاکید کرد : شرکت‌های بیمه بیش از اینکه دریافت کنند، خدمات به بیمه‌گذاران ارائه می‌دهند و همین موجب ضرر شرکت‌ها می‌شود؛ مصوبات دولت و عدم هماهنگی با تعیین دیه از طرف قوه قضائیه موجب این ضرر و زیان از سوی شرکت‌های بیمه است؛ در زمینه درمان هم 34 درصد خسارت‌های صنعت بیمه در سال گذشته در زمینه درمان بوده و همین به دلیل نبود سازمان تعیین‌کننده تعرفه بیمه در کشور است.

    وی گفت: بیمه بدنه جزو بیمه‌های اختیاری است و تعداد کسانی که این بیمه را دارند، در ایران بسیار کم است؛ در این میان علت خواستن کروکی در برخی از تصادفات وجود شرکت‌های متعدد بیمه‌ای در کشور است؛ بر این اساس، قانون جامع 66 ماده‌ای بیمه در مجلس تصویب شده است که می‌تواند خیلی از مشکلات را در صنعت بیمه حل و فصل کند .

    همتی اظهار داشت: طبق قانون جدید، پیش‌بینی شده است افرادی که دارای نمره منفی بالا و یا نمره مثبت در سابقه رانندگی‌شان هستند بتوانند تغییراتی را در نرخ بیمه‌شان داشته باشند .

    وی خاطرنشان کرد: از راهنمایی و رانندگی می‌خواهیم سامانه‌شان را روی شرکت‌های بیمه باز کنند؛ مساله عمر مفید و پیمایش خودرو در قانون بیمه جدید در نظر گرفته شده است؛ مشخص نشدن مقصر در تصادفات موضوعی است که ارائه خدمات به بیمه‌گذاران را مشکل می‌کند و در این مواقع باید به پلیس مراجعه شود و همین مورد سبب طولانی شدن مراحل بیمه‌ای می‌شود .

    همتی با اشاره به افت قیمت خودروها در تصادفات و تحت پوشش قرار گرفتن این موضوع در بیمه‌ها گفت : در بیمه‌ها تنها خسارت‌های مادی که به اتومبیل وارد می‌شود؛ پرداخت می‌گردد و کاهش ارزش ماشین، مسئله‌ای است که در قانون به آن اشاره‌ای نشده است و این موضوع باید در چارچوب بیمه بدنه مورد بررسی قرار گیرد .

    رئیس‌کل بیمه مرکزی گفت: تلاش بیمه مرکزی این است که رقابت میان شرکت‌های بیمه‌ای کوچک زیاد شود و نظارت بر عملکرد آنها را افزایش دهد؛ اگر شرکت بیمه توسعه به ورشکستگی دچار شده است به طور قطع مشکل از نبود نظارت است. این شرکت بیمه با تخفیف حق بیمه شخص ثالث به مردم و سرمایه گذاری در مسکن، هنگام پرداخت خسارت دچار کمبود مالی شد و بیمه مرکزی در این شرایط مجبور به پرداخت خسارت‌هایش شد.

    وی با بیان اینکه بیمه توسعه منحل نشده است گفت: در واقع فعالیت این شرکت متوقف شده است تا وضعیتش تعیین تکلیف شود؛ بر اساس برآوردها، بیمه توسعه چیزی حدود 900 میلیارد تومان در پرداخت خسارت ها کم آورده است که تاکنون 510 میلیارد تومان آن را بیمه ایران پرداخت کرده و به زودی 140 میلیارد تومان دیگر هم از طریق این شرکت بیمه پرداخت خواهد شد.

    همتی گفت: نظام رقابتی و نظارتی در بازار بیمه باید به صورت منسجم صورت گیرد و در واقع اگر بیمه مرکزی توانسته به بیمه توسعه کمک کند، به علت وجود بیمه اتکائی بوده است؛ نظام‌های مالی به کنترل و نظارت دقیق نیازمند هستند و در کشور ما نیز متأسفانه هنوز بازارهای مالی تکامل نیافته‌اند و نمی‌توانیم به یکباره سیستم مالی کشور را رها کنیم و به رقابت شدید بپردازیم و از سویی دیگر نمی‌توانیم همه چیز را ببندیم و فقط بیمه مرکزی تعیین کننده باشد.

    وی گفت: اگر نمایندگان مجلس ابزارهای نظارتی دقیق تری را در اختیار بیمه مرکزی قرار دهند، از آن استقبال می‌کنیم؛ در این راه ابتدا باید توانگری مالی و نظارت مالی قوی شود و پس از آن از میزان تعرفه ها کاسته شود و به زودی با عملی شدن این روند صنعت بیمه با قدرت بیشتری به مردم خدمت می کند.

    همتی با مثبت خواندن روند رو به رشد بیمه در ایران گفت: اکنون نفوذ بیمه به دو درصد رسیده این در حالیست که حدود 20 سال پیش نفوذ بیمه 34 صدم درصد بود البته طبق سند چشم انداز باید به نفوذ دو و نیم درصدی برسیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو