فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

ایران و چین برای ساخت شهرک صنعتی مشترک قطعات خودرو توافق کردند

عصر خودرو- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق ایران و چین برای ساخت یک شهرک صنعتی مشترک تولید قطعات خودرو در کشور ما خبر داد و گفت: این مذاکرات در مراحل نهایی قرار دارد.

ایران و چین برای ساخت شهرک صنعتی مشترک قطعات خودرو توافق کردند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، «علی یزدانی» امروز در نشست با هیاتی از استان «گواندونگ» چین افزود: این همکاری به دنبال امضای یادداشت تفاهم سازمان صنایع کوچک و وزارت بازرگانی کشور چین در دستور کار قرار گرفته و قرار است با شرکت چری (chery) چین انجام شود.
    وی گفت: دولتمردان چین به وضعیت فرهنگی، صنعتی و اقتصادی ایران اشراف دارند و امیدوارم در این جلسه و نشست های بعدی به توافق های مهم و مفیدی در مورد همکاری های اقتصادی، صنعتی و تجاری این سازمان و استان گواندونگ چین دست پیدا کنیم.
    یزدانی اهمیت حضور این هیات را با توجه به توانایی های ایران و چین بویژه استان گواندونگ مهم توصیف کرد و گفت: در زمینه بنگاه های کوچک و متوسط بویژه در زمینه پوشاک، سنگ تزیینی، قطعات خودرو و فرش می توانیم همکاری های مشترک خوبی داشته باشیم.
    مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران یادآوری کرد: در کشور ما 96 درصد صنایع در قالب بنگاه های کوچک و متوسط و بیش از سه میلیون واحد صنفی در قالب بنگاه های خرد مشغول به کار است و این آمادگی وجود دارد در زمینه رشته صنعت هایی که مطرح شد، با یکدیگر همکاری مشترک داشته باشیم.
    به گفته وی، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران متولی 9 منطقه ویژه اقتصادی است که همانند شهرک های صنعتی شرایط و بسترهای مساعدی برای سرمایه گذاری خارجی دارند.
     استان گواندونگ بزرگ ترین قطب تجارت خارجی کشور جمهوری خلق چین به شمار می رود و 25 درصد وارادات ایران از چین مربوط به این استان است.
    سالیانه در شهر «گوانگژو» مرکز این استان نمایشگاه های بسیاری بویژه دو نمایشگاه بزرگ بین المللی بهاره و پاییزه با حضور شرکت های معتبر خارجی برگزار می شود.
    این استان ثروتمندترین و پرجمعیت ترین استان چین (با 105 میلیون نفر) است که حجم تجارت خارجی پارسال این استان بیش از یک هزار میلیارد دلار بود.
    چین در سال 2015، با صادرات 2.3 تریلیون دلار در رتبه نخست کشورهای صادرکننده دنیا قرار گرفت؛ این کشور آسیای شرقی، شریک تجاری اول تا سوم بیشتر کشورهای دنیاست که مواد خام و اولیه را وارد و کالاهای واسطه ای و محصولات نهایی را صادر می کند.
    چین در صحنه تجارت ایران نیز «نقش نخست» را ایفا می کند؛ هر چند از نظر ترکیبات کالایی، تفاوت هایی به چشم می خورد.
    واردات ایران از چین در سال 1392 نزدیک 9 میلیارد و 600 میلیون دلار، سال 1393 حدود 12 میلیارد و 900 میلیون دلار و پارسال نزدیک 10 میلیارد و 400 میلیون دلار بود.
    این میزان در سه ماهه نخست امسال 2 میلیارد دلار شد.
    دوم شهریورماه گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد چین بزرگ ترین خریدار کالاهای ایرانی است و در پنج ماهه امسال حجم صادرات غیرنفتی به این کشور، به سه میلیارد و 405 میلیون دلار رسید که در همسنجی با پارسال 2.69 درصد رشد داشت.
    بر پایه آمار تجارت خارجی کشور در پنج ماهه، چین با سه میلیارد و 863 میلیون دلار در جایگاه نخست قرار گرفت اما روند واردات ایران از این بازار 11.51 درصد کاهش یافت.
    پیش بینی می شود واردات ایران از چین تا پایان امسال به هفت میلیارد تا هشت میلیارد دلار برسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو