فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به تاریخچه کارخانه پورشه

عصر خودرو- «کافی است ببینید کسی از پورشه‌اش پیاده شد تا با خیال جمع بگویید طرف خیلی پولدار است اما این دقیقا خلاف چیزی است که فردیناند پورشه در روزهای آغازین افتتاح کارخانه‌اش به آن فکر می‌کرد. او که خود سال‌ها در مرسدس بنز جزو مهندسان رده بالای این شرکت بود، وقتی به فولکس واگن رفت هم ایده‌اش «خودروی مردم» بود و به همین خاطر فولکس بیتل یا همان قورباغه‌ای خودمان را طراحی کرد تا همه مردم بتوانند از سوار شدن ماشین لذت ببرند.»

نگاهی به تاریخچه کارخانه پورشه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، هفته‌نامه همشهری جوان در ادامه نوشت: «فردیناند بعدا وقتی برند پورشه را راه انداخت باز سراغ خودرویی رفت که در عین اسپرت بودن برای خانواده‌ها باشد و همین با استقبال مشتری‌ها روبه‌رو شد اما هر چه جلوتر آمدیم و به خصوص بعد از فوت خود فردیناند کارخانه به سمت خودروهای لوکس حرکت کرد و حالا کار به جایی رسیده که پورشه نماد ثروتمند بودن به حساب می‌آید و البته نماد سرعت، کیفیت، دقت، طراحی و خیلی چیزهای دیگر که در طول نزدیک 85 سال به دست آمده است.

    * در سوم سپتامبر 1875 فردیناند پورشه در بوهمیان کشور چک به دنیا آمد و وقتی در سال 1889 دوران ابتدایی مدرسه را گذراند رفت پیش پدرش و به شاگردی لوله‌کشی مشغول شد.

    * سال 1898 وقتی پورشه و خانواده به اتریش کوچ کرده بودند، او ساخت اولین خودرو را در این کشور به نام خودش ثبت کرد؛ خودرویی برقی به نام P1 که توانست در نمایشگاه بین‌المللی موتور برلین جایزه بگیرد.

    * یک سال بعد موتوری که مهندس جوان ساخته بود، توجه همه دنیا را به او جلب کرد و پورشه هم تصمیم گرفت موتور را توسعه بدهد و توانست یک خودروی مسابقه‌ای بسازد که موتورش با بنزین و برق کار می‌کرد و یک جورهایی هیبریدی بود. نکته جالب این بود که نیروی این موتور برای اولین بار به هر چهار چرخ منتقل می‌شد؛ همان 4WD خودمان.

    * سال 1906 وقتی فردیناند 31 سالش بود، مدیر فنی کمپانی آسترو دایملر شد؛ شرکتی که یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های خودروسازی دنیا بود و او مسئولیت بخش مهمی از آن را بر عهده گرفته بود.

    * 19 سپتامبر 1909 فردیناند آنتون ارنست پورشه که بعدا به فری مشهور شد، به دنیا آمد.

    * سال 1923 پورشه که از مدیران ارشد دایملر به حساب می‌آمد، خودروی اسپرت مرسدس را با موتور کمپرسوردار طراحی کرد؛ یک موتور 2 لیتری که جوایز بسیاری را درو کرد.

    * سال 1931 پورشه دفتر خودش را با عنوان مهندسی و مشاوره مهندسی ساخت وسایل نقلیه در اشتوتگارت افتتاح کرد.

    * سال 1934 درخواست طراحی و ساخت یک خودرو از فولکس واگن آلمان به دفتر پورشه ارسال شد. یک سال بعد نمونه اولیه فولکس بیتل ساخته و آزمایش شد. این نمونه در گاراژ ویلای خود پورشه در اشتوتگات سر هم شده بود.

    * سال 1946 تحت مدیریت فری، پسر بزرگ فردیناند، خودروی مسابقه ای 360 به سفارش شرکت ایتالیایی پیرو دوسیو طراحی و ساخته شد.

    * سال 1948 برند پورشه با ساخت خودروهای 356 و 001-356 متولد شد. در این سال فولکس واگن خودش می‌توانست خودروها را تولید کند و فری به این فکر افتاد که یک خودروی اسپرت کوچک بسازد. او خیلی زود موفق به ساخت 356 شد که با وزن تنها 535 کیلوگرم می‌توانست به سرعت 135 کیلومتر بر ساعت برسد. تا امروز همه طراحی‌های پورشه بر اساس همین خودرو بوده است.

    * سال 1950 توجه دنیا به سمت خودروهای پورشه جلب شد وقتی 356SL توانست در رقابت 24 ساعته لو مانس پیروز شود. این خودرو قدم مهمی برای فری بود تا خودروها را به سمت کوپه شدن ببرد. مثل خودروهای فولکس و بر خلاف نمونه‌های اولیه پورشه حالا موتور خودرو به عقب رفته بود و صندلی‌های عقب جمع و جورتر شده بودند.

    * 30 ژانویه 1951 فردیناند پورشه در 75 سالگی از دنیا رفت.

    * از سال 1953 پورشه شروع کرد به ساخت خودروهایی فقط برای مسابقه و موفقیت‌های بسیاری کسب کرد. اسپایدر 550 در این سال‌ها سلطان بی‌رقیب مسابقات اتومبیلرانی بود.

    * در سال 1957 پورشه شروع کرد به تولید نسل جدیدی از خودروهای اسپرت. نکته کلیدی که فری روی آن تاکید داشت بزرگ‌تر شدن اتاق و راحت‌تر شدن صندلی‌های عقب بود. حاصل، خودروی کوپه‌ای شد که دو صندلی جلو و دو صندلی عقب داشت و طراحی آلکساندر، پسر فری بود. این خودرو با یک موتور 2 لیتری که توان 135 اسب بخار را داشت، با یک موتور تخت 6 سیلندر کار می‌کرد. 911 افسانه‌ای از دل همین خودرو بیرون آمد.

    * سال 1964 تولید پورشه 911 آغاز شد. یک سال قبل مدل 901 به بازار آمده بود و پس از آن هر سال یک مدل جدید روانه جاده‌ها می‌شد.

    * سال 1984، پورشه 911 کررا 4*4 توانست قهرمان مسابقات رالی پاریس داکار شود.

    * سال 1993 در نمایشگاه خودروی دیترویت پورشه از آغاز طراحی‌اش برای مدل باکستر خبر داد.

    * سال 1996 پورشه تولیدش را از مرز یک میلیون خودرو گذراند. در این سال تولید پورشه باکستر هم آغاز شد.

    * 27 مارس 1998 فری پورشه در 88 سالگی فوت کرد.

    * سال 2009 و در صدمین سالگرد تولد فری پورشه، موزه این کارخانه افتتاح شد.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو