فونیکسریمکسبهتام

تصادف‌های رانندگی هر سال جان ۱۶ هزار و ۵۰۰ ایرانی را می‌گیرد

عصر خودرو- رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آ‌موزش پزشکی گفت: ۱۴ درصد مرگ و میرهای کشور به حوادث رانندگی مربوط است و این تصادفات سالیانه، جان ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن را می‌گیرند.

تصادف‌های رانندگی هر سال جان ۱۶ هزار و ۵۰۰ ایرانی را می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، احمد کوشا دومین علت مرگ و میر ایرانیان را تصادف های رانندگی عنوان کرد که اولین عامل به بیماری های قلبی- عروقی مربوط می شود که 46 درصد مرگ و میرها را با مرگ سالیانه حدود 70 هزار تن در بر می گیرد.
    وی خاطرنشان کرد: سرطان، سومین عامل مرگ و میر ایرانیان است که 13 درصد موارد مرگ و میر را شامل می‌شود و با وجود این همه هزینه که برای پیشگیری و درمان سرطان در کشور صورت می گیرد، تصادفات رانندگی یک درصد بیشتر از سرطان در کشور مرگ و میر ایجاد می‌کند.
    کوشا ادامه داد: بیش از 50 درصد موارد تصادفات رانندگی در جاده های فرعی و روستایی صورت می‌گیرد که عامل مهم آن فرسوده بودن و پایین بودن سطح کیفی خودروهای روستاییان و نیز نبود آموزش کافی برای رانندگی ایمن دربین روستاییان است.
    رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد:با توجه به اهمیت مساله تصادفات رانندگی در کشور در سند کنترل بیماری های غیر واگیر کشور که به امضا رئیس جمهوری و چند وزیر رسیده و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است، قرار است تا سال 2025، حداقل 25 درصد از موارد تصادف در کشور را کم کنیم.
    وی افزود: برای این کار همکاری وزارت بهداشت با وزارت راه و شهرسازی بسیار ضروری است و به همین علت روز گذشته تفاهمنامه همکاری بین وزیر بهداشت و معاون بهداشت این وزارتخانه با وزیر راه و شهرسازی و معاون او به امضا رسید.
    کوشا گفت: بر اساس یکی از مفاد این تفاهمنامه قرار است، رانندگان روستایی در خانه های بهداشت و پایگاه‌های سلامت حاشیه شهرها با همکاری وزارت راه و شهرسازی برای رانندگی ایمن آموزش ببینند.
    وی ادامه داد: تصادفات رانندگی به طور کلی سه عامل تاثیرگذار دارد که شامل خودرو، وضعیت جاده و نحوه رانندگی راکب و راننده آن است، برای اصلاح وضعیت خودروها نیازمند همکاری وزارت صنعت،معدن و تجارت و خودروسازان هستیم و حتما در آینده تفاهمنامه های همکاری با این دستگاه‌ها نیز امضا خواهد شد.
    رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: برای کاهش نقاط حادثه خیز جاده‌ها نیز دو وزارتخانه بهداشت و راه و شهرسازی همکاری خواهند کرد، ضمن اینکه در قالب این همکاری دسترسی اورژانس های پیش بیمارستانی و سرعت عملکرد آنها در جاده ها بیشتر می شود.
    وی تصریح کرد: تامین سلامت مردم یک وظیفه همگانی است و آمارهای جهانی نشان می‌دهد که وزارتخانه‌های بهداشت حداکثر می‌توانند 25 درصد سلامت مردم را تامین کنند و 75 درصد علل، عوامل و مدیریت سلامت در دست سایر دستگاه‌ها و خود مردم است.
    کوشا ادامه داد: تفاهمنامه همکاری وزارت بهداشت و راه و شهرسازی موارد کلی زیادی را در بر دارد که شامل حرکت به سمت جامعه ایمن، تدوین پیوست سلامت برای طرح‌های عمرانی و ارتقای ایمنی جاده های پر خطر است.
    این مقام مسئول دروزارت بهداشت گفت: ارتقای برنامه مراقبت از سلامت شغلی رانندگان وسایل نقلیه سنگین و عمومی و توسعه استانداردهای مسیرهای امداد شهری و جاده‌ای و تسهیل ایمنی عبور و مرور و مسکن در شهرها و روستاها نیز از جمله زمینه های همکاری مشترک بین وزارت بهداشت و راه و شهرسازی است.
    رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: این تفاهمنامه موارد کلی را در بر می‌گیرد و به زودی با تشکیل دبیرخانه مشترک، جزئیات و نحوه اجرایی شدن تعهدات دو طرف مشخص می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو