فونیکسریمکسبهتام

افزایش آمار جان‌باختگان سوانح رانندگی در سایه بی‌توجهی به صنعت ریلی‌

عصر خودرو- با وجود تأکیدات همه مسئولان نظام مبنی بر توجه به صنعت ریلی و افزایش سهم قطار در جابه‌جایی بار و مسافر، باز مشاهده می‌شود در سایه بی‌توجهی به این صنعت، سوانح رانندگی و تلفات آن در صدر آمار سوانح حمل و نقلی جولان می‌‌دهند.

افزایش آمار جان‌باختگان سوانح رانندگی در سایه بی‌توجهی به صنعت ریلی‌
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودر‌و» به نقل از فارس ، دوباره عجب تابستان سختی بر ما گذشت، هر ماهِ آن با سیلی از حوادث جاده‌‌ای بر پیکره حمل و نقل کشور مواجه است ‌و گویی قرار نیست این قاتلان کیلومتری مجازت شوند‌.

    در تیرماه بود که غم تصادف مرگبار دو اتوبوس سربازان پادگان «05 کرمان» در جاده نی‌ریز و جاده سروستان با 19 کشته و 80 زخمی، کشور را عزادار کرد و هنوز از عزای این عزیزان فارغ نشده بودیم که دوباره ماشین حامل سربازان در استان مازندران تصادف کرد و 2 کشته به جای گذاشت و پس ازآن نیز حوادث متعدد دیگر در جاده های قم – آزاد راه تهران – کرج و از این قبیل رخ داد که هریک از آنها منجر به تغییر قابل توجه آمار کشته شدگان جاده‌ای شد.

    طبق آمار منتشر ‌شده در 4 ماه ابتدایی سال جاری تعداد 5 هزار و 422 نفر از هموطنان در تصادفات جاده ای جان خود را از دست دادند که این آمار به طور متوسط حدود 43 نفر در روز است؛ هرچند این  آمار دردناک است اما انگار قرار نیست، آمار تصادفات جاده‌ای کم شود و هربار باید شاهد کشته و زخمی شدن افرادی در مقابل چشمانمان باشیم که برای رشد و بالندگیشان زحمات زیادی کشیده شده است.

    البته این آمار کشته و زخمی شدن‌های جاده‌ای فقط به قشر و سطح و طبقه خاصی مربوط نمی‌شود، اگر آمار کشته و زخمی های تعطیلات عید نوروز و عید فطر و تعطیلات دیگر را مشاهده کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از سرمایه‌های کشور را به سادگی در تصادفات رانندگی از دست می‌دهیم بی‌آنکه فکری به حال جاده‌های کشور کنیم، یا صنعت خودروسازی متحول شود و یا حتی فرهنگ رانندگی به تدریج اصلاح شود.

    هرسه مورد مذکور زمان زیادی طی خواهد کرد تا اصلاح شود،‌ اصلاح جاده‌ها کاری پرهزینه و زمان‌بر است، در کنار آن اصلاح فرهنگ رانندگی و شاید از همه زمان‌بر اصلاح ساختار خودروهای‌ تولید داخل باشد که باید توجه شود.

    در کنار همه این موارد گفته شده‌ راه حلی هم وجود دارد که در زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتر‌ می تواند این سد را از پیش پای جامعه بردارد.

    یادمان نرفته اواخر تابستان سال گذشته خبری مهم از توجه ویژه دولت‌ به توسعه ریلی مخابره و رسانه‌ها اعلام کردند که «تدوین ششمین نقشه راه توسعه کشور این روزها در حالی به بحث داغ محافل اقتصادی کشور بدل شده است که به نظر می‌رسد دولت یازدهم این بار بر‌خلاف دولت‌های پیشین درصدد جبران بی توجهی برنامه‌های قبلی توسعه اقتصادی کشور به صنعت ریلی است».

    چیزی که می‌توانست تا رسیدن به استانداردهای جاده‌ای، کشور را از تلفات حمل و نقلی زیادی نجات دهد؛ یادمان نرفته که اعلام شد آمار کشته شده‌های تصادف در 10 سال اخیر از زمان جنگ تحمیلی بالاتر رفته است‌.

    طبق آمار جهانی ‌و نیز طبق آمارهای داخلی، بی‌خطرترین سفر، سفرهایی است که با شبکه ریلی انجام می‌شود و با توجه به قیمت مناسب بهره گرفتن از این خدمات در قبال سفر با هواپیما می‌تواند جایگزین مناسبی برای سفرهای همه اقشار جامعه باشد.

    با نگاهی به آمار کشته شدگان سوانح رانندگی می‌توانیم بر این نتیجه برسیم که کشور ایران در سال‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی به توسعه ریلی دچار خسارت‌های زیادی شده است خسارت‌هایی که شاید با توجه بیشتر مسئولان به این صنعت می توانست به وجود نیاید.

    البته قانون برنامه ششم توسعه که دردست اجرا است هم مانند دیگر قوانین توسعه ای نگاه ویژه‌ای به صنعت ریلی کشور دارد.

    از سوی دیگر، در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم‌ در حوزه راه و شهرسازی، بر اولویت بخش ریلی و توجه به حوزه‌های راهبردی حمل‌ونقل تاکید شده است.

    پیش‌تر نیز معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه توسعه حمل‌و‌نقل ریلی یکی از اولویت‌های دولت در برنامه ششم توسعه است، گفته بود‌ دولت برنامه‌های متعددی در زمینه ایمنی راه‌های کشور دارد که توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ برنامه‌ها مطرح است و در برنامه ششم توسعه نیز، دولت توسعه حمل‌و‌نقل ریلی را جزو اولویت‌های خود قرار داده است.

    بنا به گفته اسحاق جهانگیری ارتباط میان شهرهای اطراف کلان‌شهرها و به‌خصوص تهران باید از طریق خطوط ریلی انجام شود؛ میزان فعلی ترددها از طریق جاده مناسب نیست و لازم است با توسعه خطوط ریلی، از میزان حوادث و مصرف زیاد سوخت جلوگیری شود.

    هرچند نگاهی گذرا به اقدامات صورت گرفته درحوزه ریلی نشان از آن دارد که وعده های ‌داده شده تا حدود قابل توجهی در حال اجراست،اما گویی برخی ناهماهنگی‌ها منجر به آن شده تا میدان عمل برای متولیان ریلی کوچک‌تر شود.

    حال باید دید با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه توسعه خطوط ریلی و همچنین‌ مزایایی نظیر ایمن‌بودن راه‌آهن، ‌با صرفه‌ بودن از نظر اقتصادی، کاهش مصرف سوخت و کاش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی چه زمانی قرار است‌ توجه ویژه دولتمردان به این بخش معطوف شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو