فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو در هفته جاری

ورود وارداتی‌ها به جاده افزایش قیمت

عصر خودرو- در حالی قیمت خودروهای داخلی بعد از پشت‌سر گذاشتن روزهای پرهیجان خود، در هفته جاری ثبات را تجربه کرد که در تازه‌ترین تغییر و تحولات، بازار خودروهای وارداتی با رشد قیمت مواجه شده است.

ورود وارداتی‌ها به جاده افزایش قیمت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، آنگونه که فعالان بازار می‌گویند، اصلی‌ترین عامل در افزایش قیمت خودروهای وارداتی ابلاغ بخشنامه 4 درصد مالیات علی‌الحساب ازسوی گمرک جمهوری اسلامی ایران بوده است که در حال حاضر با واکنش فعالان اقتصادی مواجه شده است.
    با وجود آنکه فعالان بخش خصوصی کشور بارها هشدار دادند که اجرای این بخشنامه رشد قیمت کالاهای وارداتی را به دنبال دارد اما گمرک جمهوری اسلامی، دستورالعمل مذکور را ابلاغ کرد. موضوعی که رشد قیمت خودروهای وارداتی را طی هفته جاری رقم زد. بنا به گفته نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت رشد دو درصدی مالیات علی‌الحساب کالاهای وارداتی، به سرعت خود را در قیمت خودروها نشان داد. از آنجا که این بخشنامه منجر به افزایش قیمت تمام شده خودروهای ثبت سفارش شده از شهریورماه به بعد خواهد بود، اما دست‌اندرکاران خودروهای وارداتی معتقدند که روند صعودی وارداتی‌ها در هفته جاری ناشی از جو روانی این مصوبه وزارت امور اقتصادی و دارایی است. در این میان اما انتقاد عمده آن است که افزایش مالیات علی‌الحساب اگر چه در راستای پیشگیری از انحرافات ناشی از واگذاری کارت بازرگانی به افراد تازه‌وارد و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی خوانده می‌شود، اما هزینه اجرای آن بر دوش مصرف‌کننده خواهد بود. آنگونه که گفته می‌شود بازار وارداتی‌ها در هفته جاری با رشد یک تا پنج میلیون تومانی مواجه شده است. حال آنکه قانون فوق مشمول خودروهایی خواهد شد که بعد از شهریورماه ثبت سفارش خواهند شد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که با ورود خودروهای جدید طی ماه‌های آتی به بازار، خودروهای وارداتی با رشد قیمت بیشتری مواجه شوند.

    در این میان اما بازار خودروهای داخلی طی هفته جاری با ثبات قیمت همراه بوده‌ است و از هیجان دو هفته پیش بازار دیگری خبری نیست. از سوی دیگر با توجه به رشد تولید در شرکت‌های خودروساز و ادعای آنها مبنی‌بر اتمام دوران رکود یک دست‌اندرکار بازار خودرو عنوان می‌کند که خرید خودروهای صفر داخلی از نمایشگاه‌ها همانند گذشته دیگر توجیهی ندارد و مشتریان ترجیح می‌دهند که خرید خود را مستقیما از نمایندگی‌های رسمی خودرسازان انجام دهند.

    افزایش قیمت وارداتی‌ها

    اما سراغ بازار برویم و ببینیم قیمت خودروها در هفته جاری به چه شکل است. به روایت نمایشگاهداران خودرو پایتخت، طی هفته جاری خودروهای وارداتی افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.براین اساس، هم‌اکنون هیوندایی توسان با افزایش یک میلیون تومانی با قیمت 191 میلیون تومان معامله می‌شود. هیوندایی النترا نیز با قیمتی برابر با 131 میلیون تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از رشد قیمت یک میلیون تومانی این خودرو حکایت دارد. کیا اسپورتیج نیز با افزایش 2 میلیون تومانی در حال حاضر 182 میلیون تومان معامله می‌شود. کیا سراتو نیز با قیمتی برابر با 134 میلیون تومان با افزایش 4 میلیون تومانی مواجه شده است. در این میان کیااپتیما نیز با رشد یک میلیون تومانی، در حال حاضر 190تومان معامله می‌شود.

    اما سری به محصولات شرکت تویوتا بزنیم. تویوتا RAV4 با افزایش قیمت یک میلیون و 500 هزار تومانی در حال حاضر 237 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. یاریس هاچ‌بک نیز قیمتی برابر با 112 میلیون تومان دارد که این موضوع نشان از افزایش یک میلیون تومانی این خودرو دارد. در این میان کمری هیبریدی نیز با افزایش 5 میلیون تومانی مواجه شده است؛ بنابراین این خودرو در حال حاضر 210 میلیون تومان معامله می‌شود.تنها خودروهایی وارداتی که طی هفته جاری ثبات قیمت خود را حفظ کردند، بنز C200 و E250 بوده است که این خودروها به ترتیب 510 میلیون و 560 میلیون تومان قیمت دارند.

    ثبات قیمت داخلی‌ها

    در شرایطی که بازار خودروهای داخلی طی هفته‌های گذشته روزهای پرهیجانی را سپری کرد؛ اما در هفته جاری ثبات قیمت خود را حفظ کرده‌ است و تنها در یکی، دو مورد افزایش قیمت رخ داد.بر این اساس، هم‌اکنون پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 38 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز بدون تغییر قیمت در حال حاضر با قیمت 38 میلیون و 800 هزار تومان معامله می‌شود.از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد این محصول که طی هفته‌های گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده بود، در حال حاضر با قیمت 30 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از ثبات قیمت این خودرو در بازار دارد.

    با وجود این دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 طی هفته جاری با افزایش قیمت 100 هزار تومانی مواجه بوده است به‌طوری که این خودرو در حال حاضر 31 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما سمند مدل LX طی هفته اخیر ثبات خود را حفظ کرده است و هم‌اکنون قیمتی برابر با 31 میلیون تومان دارد.نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رود. با این حساب، رانا جزو خودروهای باثبات بازار طی هفته جاری به شمار می‌رود، هرچند طی دو، سه هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

    از رانا که بگذریم، تیبا با افزایش 100 هزار تومانی طی هفته جاری، در حال حاضر قیمتی معادل 24 میلیون و 800 هزار تومان در بازار دارد. فعالان بازار اما از ثبات قیمت پراید خبر می‌دهند. به گفته آنها، پراید در مدل 131 قیمتی برابر با 21 میلیون و 300 هزار تومان دارد که نشان تثبیت قیمت خودروی فوق دارد.همچنین، پراید در مدل 111 نیز اگرچه در هفته‌های قبل با افزایش قیمت روبه‌رو شده بود، با این حال طی هفته جاری تغییری نداشت تا با همان قیمت 21 میلیون و 600 هزار تومان خود به فروش برسد. اما سری به بازار دنا بزنیم، خودرویی که طی هفته‌های گذشته افزایش قیمتی قابل‌توجه را به خود دید، اما در این هفته ثبات قیمت را تجربه کرد تا مشتریان، این محصول را با قیمت 44 میلیون و 800 هزار‌تومان خریداری کنند.

    از دنا که بگذریم، سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمت‌گذاری‌شان آزاد است، تغییر خاصی در هفته جاری نداشته‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد. در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-90‌ نیز بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته را به انتها رساند. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با 49 میلیون و 500 هزار تومان دارد و تندر پارس‌خودرو نیز 40 میلیون و 200 هزار تومان خرید و ‌فروش می‌شود. پارس تندر نیز طی هفته جاری ثبات قیمت را تجربه کرده است و در حال حاضر قیمتی برابر با 41 میلیون تومان دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو