فونیکسریمکسبهتام

چرا صنعت خودرو بر بازار سرمایه و برجام بر صنعت خودرو اثر گذاری قابل توجهی دارند؟

عصر خودرو- صنعت خودرو از جمله صنایع اثر گذار بر اقتصاد کشور است، به گونه ای که بعد از صنعت نفت و گاز در جایگاه دوم تاثیر گذاری در اقتصاد قرار دارد. همچنین این صنعت پیشران صنایع دیگری همچون فولاد، لاستیک، شیشه، آلومینیوم، مس، نساجی، رنگ و مواد شیمیایی است. در واقع ضریب همبستگی صنعت خودرو با سایر صنایع در کشور بالاست.

چرا صنعت خودرو بر بازار سرمایه و برجام بر صنعت خودرو اثر گذاری قابل توجهی دارند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز ، از این رو در تحریم ها برای ضربه زدن به اقتصاد کشور، این صنعت هدف مستقیم تحریم ها قرار گرفت تا با هدف قرار دادن گردش مالی در این حوزه، اقتصاد کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر منفی قرار بگیرد.

    در حال حاضر با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها شاهد برگشت شرایط این صنعت به دوران قبل از تحریم ها هستیم. بنابراین اثر گذاری این تحولات می تواند چشم انداز این صنعت را برای یک دوره سه ساله مثبت کند.

    صنعت خودرو می تواند با توجه به دو مورد زیر وضعیت مناسبی را در بلند مدت کسب کند:

    1- قرارداد با شرکت های خودروساز خارجی

    برگشت خودروسازهای خارجی را می توان به عنوان نخستین قراردادهای عملیاتی شده در حوزه اقتصادی کشور بعد از اجرای برجام نام برد.

    بازگشت دوباره پژو بعد از چهار سال قطع همکاری با ایران خودرو را می توان از جمله مهم ترین نتایج رفع تحریم ها دانست. ایران خودرو و پژو قصد دارند، در قالب جوینت ونچر با یکدیگر فعالیت کنند. بر این اساس در پایان امسال تولید پژو 2008 کلید خواهد خورد و در ادامه مدل های 208 و 301 در ایران تولید خواهند شد.

    از سوی دیگر مذاکرات بین سایپا و سیتروئن ادامه دارد. جزییات تفاهم نامه سایپا با سیتروئن هنوز کاملا مشخص نیست. اما گمانه زنی ها از تولید سیتروئن C4، سرمایه گذاری 500میلیون یورویی در ایران و واگذاری 50درصد سهام شرکت سایپا کاشان به این شرکت خبر می دهد. از نحوه و زمان همکاری دو شرکت اطلاعات روشنی در دسترس نیست. اما احتمالا سال جاری شاهد بسته شدن قرارداد سایپا و سیتروئن خواهیم بود.

    از سوی دیگر مذاکرات رنو با سایپا و ایران خودرو برای تولید 25 محصول جدید مانند داستر، کلیو4، کپچر، سیمبول، کویید در جریان است. نهایی شدن قرارداد رنو به دلیل آنکه هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور خواستار همکاری اختصاصی رنو با آنهاست، تاکنون محقق نشده است. اما باید در سال جاری منتظر بسته شدن قرارداد این شرکت با شرکای ایرانی باشیم. مذاکراتی توسط این شرکت برای خرید پارس خودرو مطرح بوده که تاکنون به فرجام نرسیده است.

    فولکس و بنز نیز خواستار حضور در بازار ایران هستند. آلمانی ها به واسطه شرکت بنز پیشتر تفاهم نامه مشترکی با ایران خودرو در رابطه با محصولات تجاری و واردات به امضا رسانده اند، اما قرارداد اصلی بنز و ایران خودرو برای تولید خودرو بعید است در سال جاری به نتیجه برسد.

    فیات ایتالیایی نیز از جمله شرکت هایی است که مدیرعامل ایران خودرو از مذاکرات برای مشارکت با آن صحبت کرده است. هرچند این شرکت نیز راه درازی تا یک قرارداد مشترک با ایران خودرو خواهد داشت.
    همان طور که به تفصیل بیان شد، این قراردادها زمانبر و در یک پروسه چندساله قابل بررسی هستند. افزایش میزان و انواع تولیدات در دو شرکت ایران خودرو و سایپا از جمله عواملی است که می تواند چشم انداز صنعت خودرو را مثبت کند.

    2- کاهش هزینه های مالی شرکت های خودروساز با توجه به فاینانس و یوزانس

    فضای بعد از رفع تحریم ها در حوزه مالی اگرچه با کندی پیش می رود، اما اثر گذاری خود را به مرور در تامین مالی شرکت ها نشان خواهد داد. بر این اساس تامین مالی برای افزایش تولید خودروسازان صورت خواهد گرفت و قرار است یوزانس 12 تا 18 ماهه برای خودروسازان با تاکید بر خودروسازان تجاری فراهم شود.

    همچنین ایران خودرو و سایپا در پی قراردادهای فاینانس با شرکت های اروپایی، کره ای و چینی هستند. در همین راستا معاون بازرگانی گروه خودروسازی سایپا از انعقاد تفاهم نامه فاینانس (تامین مالی) یک میلیارد دلاری سایپا با شرکت کره ای اس.کی نتورک «Sk networks» در ماه های گذشته خبر داد. کارهایی از این دست می تواند در یک بازه زمانی معقول تاثیر مناسبی را روی کاهش هزینه های مالی و افزایش تولید شرکت ها داشته باشد.

    بنابراین با توجه به پیوستگی صنعت خودرو با سایر صنایع و همچنین حجم مالی با اهمیتی که در این صنعت وجود دارد، رشد این صنعت می تواند بازار سرمایه را که به عنوان دماسنج اقتصاد کشور شناخته می شود، تحت تاثیر خود قرار دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط