فونیکسریمکسبهتام

LRT یا BRT؛ مسئله این است!

عصر خودرو- از آمدن BRTهای پایتخت یا همان اتوبوس‌های تندروی قرمز رنگی که تراکم انسانی آنها صدای همه شهروندان را درآورده چند سالی می‌گذرد و حالا صحبت از سیستم حمل و نقل جدید به نام LRT شده، سیستمی که در طرح جامع حمل و نقل حتی نامی از آن به میان نیامد و حالا محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر از آمدنش خبر می‌دهد.

LRT یا BRT؛ مسئله این است!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، چند روز قبل محسن سرخو خبر از آمدن LRT (قطار سبک شهری که متشکل از یک، دو یا سه واگن که با نیروی برق در مسیری کاملاً حفاظت شده یا نیمه حفاظت شده بصورت عموماً هم سطح، زیرزمینی و یا بالاتر از سطح زمین حرکت می‌کند) آن هم در پی برچیده شدن خطوط BRT راه آهن – تجریش و امام حسین (ع) – آزادی می‌دهد و این در حالیست که پیش از این قرار بود در صورت آمدن LRT، این سیستم تنها در منطقه 22 و برای رفاه حال گردشگران در اطراف دریاچه چیتگر ایجاد شود اما حالا سرخو از استقرار این سیستم در شریان‌های اصلی و ترافیکی شهر تهران خبر می‌دهد.

    سرخو با بیان اینکه یکی از مدهای جدید حمل و نقل که برای تهران پیش‌بینی شده، LRT است، گفت: در برنامه 5 ساله و در طرح جامع حمل و نقل تهران، مد جدید حمل و نقل به نام LRT نداشتیم اما در بازنگری طرح جامع، ورود این مد حمل و نقلی جدید پیش‌بینی شد.

    وی با بیان اینکه پس از تعطیلات شورای شهر تهران، این مد حمل و نقلی به طور ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: بحث بر این بود که در برخی از نقاط شهر که محوریت دارند، LRT جایگزین BRT شده و BRT به مناطق غربی و شرقی که از حمل و نقل ضعیفی برخوردار هستند، منتقل شوند.

    رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران در نشست خبری‌اش با بیان اینکه قطعا این پروژه به روش  BOT (خصوصی) انجام می‌شود، گفت: دو مسیر آزادی - امام حسین (ع) و راه‌آهن – تجریش برای نصب LRT پیش‌بینی شده است.

    وی افزود: ظرفیت ال ار تی دو و نیم برابر بی ار تی است و می‌توانیم باایجاد یک اختلاف سطح با شیب کم از ظرفیت ال ار تی استفاده کنیم.

    همچنین در ادامه مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص راه اندازی  LRT با بیان اینکه LRT یکی از مدهای حمل و نقل ریلی سبک است که در حقیقت چیزی فی مابین مد حمل و نقلی BRT و مترو به شمار می‌آید گفت: در شبکه حمل و نقل تهران جای LRT خالی است که به پیشنهاد شهرداری تهران ایجاد این خطوط در دستور بررسی شورای شهر قرار گرفت.

    وی با بیان اینکه ورود یک مد جدید حمل و نقلی دارای معایب و مزایایی است گفت: هیچ کدام از وسایل حمل و نقل جایگزین یکدیگر نمی شوند و مکمل خواهند بود و بنا به میزان تقاضای سفرها مدهای مختلفی در نظر گرفته می‌شود و بر همین اساس با راه اندازی LRT، توسعه BRT قطع نمی‌شود چرا که هر کدام از این وسایل نقش خود را در پوشش حمل و نقل دارند.

    به گزارش ایسنا، در حالی سرخو و حسینی خبر از آمدن LRT به شهر می‌دهند که احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در گفت‌وگو با ایسنا صحبت دیگری دارد و می‌گوید: LRT در طرح جامع حمل و نقل دیده نشده است و اگر قرار باشد وارد سیستم حمل و نقل تهران شود باید مطالعات گسترده‌ای بر روی آن انجام شود.

    وی با بیان اینکه LRT یک شبکه انبوه‌بر نیست و اگر بر روی زمین اجرایی شود قطعا در شبکه حمل و نقل اختلال ایجاد کرده و در معابری که ترافیک وجود دارد، این اختلال دو چندان خواهد شد گفت: ما نمی‌توانیم خارج از طرح جامع تصمیمی بگیریم و اگر بر آمدن LRT اصرار دارند باید ضرورت آن، پیوست‌های ترافیکی، شهری و ... آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

    وی با بیان اینکه هر کاری نیاز به مطالعه عمیق، تحلیل و شبیه سازی در شبکه حمل و نقل دارد افزود: نباید LRT بدون انجام مطالعه و به صورت شتابزده عملیاتی شود و باید توجیهات فنی اقتصادی آن مشخص شده تا بتوانیم از مد حمل و نقلی موثرتری استفاده کنیم.

    به گزارش ایسنا آنگونه که رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر می‌گوید، LRT حتی در طرح جامع حمل و نقل شهر تهران دیده نشده و به یکباره بنابر پیشنهاد شهرداری تهران در طرح بازنگری طرح جامع علم می‌شود و با این حال باید دید آیا این مد حمل و نقلی غیر انبوه‌بر برای شهری که مردمش از شلوغی مترو و BRT گلایه دارند می‌تواند راه گشا باشد؟.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو