فونیکسریمکسبهتام

نعمت‌زاده عنوان کرد؛

امحای خودروهای قاچاق مدنظر نیست

عصر خودرو- وزیر صنعت با تاکید بر اینکه آتش‌زدن خودروهای قاچاق مدنظر نیست، گفت: کت و شلوار ایرانی می‌پوشم؛ اما برخی لوازم منزلم، خارجی است.

امحای خودروهای قاچاق مدنظر نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از مهر، محمدرضا نعمت‌زاده در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما، قاچاق خودرو به کشور را انکار کرد و گفت: اساسا خودرو قابل قاچاق نیست؛ چراکه از طریق گمرکات وارد کشور می‌شود و اگر استثنایی هم باشد، از طریق مرز است و آن هم دیگر پلاک نمی‌شود و مشخص است که کالا قاچاق شده است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تجارت باید با روش درست خود صورت گیرد؛ نه اینکه قاچاق باشد و به تولید لطمه بزند، این در حالی است که وجود مرزهای طولانی در شرق و غرب و همچنین سواحل جنوبی و مسائل امنیتی و اقتصادی همسایگان ایران، در وجود قاچاق کالا مؤثر است.

    وی تصریح کرد: یکی از نقاطی که از طریق آن قاچاق صورت می‌گیرد، مناطق آزاد است و ما در این باره بررسی‌هایی صورت داده و گزارشی هم ارائه کرده‌ایم؛ اما اگر مناطق آزاد به درستی عمل کند، حمایت خواهد شد. در این میان، توصیه ما نیز به مناطق آزاد، حمایت از تولید و صادرات است؛ حتی در دیگر کشورها نیز این گونه اقدام می‌شود، به عنوان نمونه ژاپن در مناطق آزاد آمریکا اقدام به تولید می‌کند.

    نعمت‌زاده در پاسخ به این پرسش که به واحدهای تولیدی متوسط و کوچک تاکنون چه میزان تسهیلات پرداخت شده است، تصریح کرد: تاکنون سه هزار واحد تولیدی از تسهیلات مصوب به میزان کامل و یا بخشی از آن استفاده کرده‌اند و تا پایان شهریور، همه‌ هفت هزار واحد تولیدی از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در مجموع 80 هزار واحد کوچک و متوسط در کشور داریم که طبق برنامه‌ریزی‌ها، تا پایان شهریور به 10 درصد از آنها که مشکل اصلی‌شان کمبود نقدینگی است؛ تسهیلات پرداخت می‌شود تا موجب رونق تولید و اشتغال شود؛ ضمن این که در این باره بخش نظارتی ایجاد کرده‌ایم تا کار به نتیجه مورد نظر برسد، بر همین اساس پیش‌بینی می‌کنیم 95 درصد این واحدها فعال شوند.

    نعمت‌زاده با بیان اینکه تاکنون 3.6 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خارجی در قالب 125 طرح صورت گرفته است، گفت: از این میزان 50 طرح به تولید منجر شده و عمده سرمایه‌گذاری ها بر روی مصالح ساختمانی، کالاهای مصرفی، تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات سنگین و صنایع معدنی است؛ در عین حال، صادرات غیرنفتی ایران به خارج در چهار ماه نخست امسال 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

    وی در پاسخ به این پرسش که از کیفیت کالای داخل رضایت دارید، افزود: از کیفیت محصولات ایرانی راضی هستم؛ اما همچنان باید تلاش کنیم تا سطح کیفی کالاها بهتر شود؛ چراکه قدرت و توان بیشتری برای بهبود تولیدات داخلی داریم، حتی قبل از تحریم به فرانسه و آلمان، قطعات خودرو صادر می‌کردیم؛ بنابراین معتقدم با حمایت از تولید داخل می‌توان هم به توان داخل افزود و هم صادرات را افزایش داد.

    نعمت‌زاده در پاسخ به این پرسش که چه میزان از کالاهای ایرانی استفاده می‌کنید، گفت: کت، شلوار و کفشم ایرانی است و همیشه تعصب کالای ایرانی را داشته‌ام؛ اما در منزل بعضی کالاها ایرانی و بعضی خارجی است؛ چرا که در آنجا همسر حاکم است و گاهی اختلاف نظر در خرید پیش می‌آید.

    وی درباره آخرین وضعیت صدور کارت‌های اعتباری برای خرید کالای ایرانی نیز تصریح کرد: تاکنون 60 هزار کارت صادر و 400 میلیارد تومان نیز از محل کارت‌ها، اجناس خریداری شده است؛ البته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شرایط را در این کارت برای خرید سخت کرده بود و ما از آقای نوبخت درخواست کردیم که شرایط آسان شود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: امروز نیز تفاهمی صورت گرفت تا بر اساس آن به خریداران فرش‌های دستباف ایرانی 10 میلیون تومان تسهیلات با اقساط سه ساله پرداخت شود.

    به گفته نعمت‌زاده، عمده مذاکرات با شرکت‌های اروپایی و ژاپنی بوده است و به علت شرایطی که ما متفاوت‌تر از گذشته، داشتیم، اندکی امضای قراردادها زمان می‌برد. البته طرف‌های خارجی باید در همکاری برای تولید خودرو 40 درصد ساخت را در ابتدا به داخل و رفته رفته 80 درصد ساخت را به تولید توان تولید داخلی بسپارند و علاوه بر آن، تولیدات داخل به خارج صادر شود؛ چراکه منطقه ما بازار بسیار خوبی برای تولیدات خواهد بود.

    وی همچنین تصریح کرد: پژو 2008 نیز در اوایل اسفند وارد بازار خواهد شد که حداقل 40 درصد آن ساخت داخل است، علاوه بر آن، قرارداد با سیتروئن نیز حداکثر طی دو ماه به امضا می‌رسد؛ اما باید توجه داشت که در امضای قرارداد با طرف‌های خارجی، یک قرارداد مادر و دهها قرارداد فرعی درباره خدمات پس از فروش و انتقال فناوری منعقد می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو