فونیکسریمکسبهتام

پایان مقاومت ۵ساله؛

بازگشایی پیاده راه ۱۷ شهریور تا یک هفته دیگر

عصر خودرو- رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران از بازگشایی پیاده راه خیابان ۱۷ شهریور، حدفاصل خیابان صفا تا میدان شهدا خبر داد.

بازگشایی پیاده راه ۱۷ شهریور تا یک هفته دیگر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از مهر، اوایل سال 91 شهرداری تهران با همکاری و مشاوره شورای شهر، تصمیم گرفت تا میدان امام حسین و خیابان 17 شهریور که یکی از مهم‌ترین محورهای کلان‌شهر بود، به پیاده‌راه تبدیل کند.

    دو سال بعد از اجرایی شدن این طرح، معاون وقت خدمات شهری شهرداری تهران(مجتبی عبداللهی) در نشستی برنامه‌های جدید شهرداری برای ساماندهی این میدان را اعلام و عنوان کرد محور 17 شهریور به یک محور «فرهنگی و آئینی» تبدیل می‌شود.

    به رغم اعلام مسئولان مبنی بر اینکه این پروژه پشتوانه یک دهه کار مطالعاتی دارد، اما مشکلاتی که به سرعت بروز کرد، از ضعف‌های این طرح حکایت می‌کرد؛ ایجاد ناامنی، متضرر شدن کسبه،‌ افزایش ترافیک، نارضایتی شهروندان،‌ اختلال در سیستم دستگاه‌های خدمت‌رسان مانند پلیس و اورژانس از جمله تبعات اجرای این طرح بود.

    ادامه این معضلات از یکسو و گلایه متعدد کسبه و اهالی این محدوده به شورای شهر تهران و شهرداری باعث شد تا سرانجام روز یکشنبه‌ (31 مرداد) پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی از موافقت شهردار تهران با پیشنهاد بازگشایی پیاده راه 17 شهریور از خیابان صفا تا میدان شهدا خبر دهد.

    گفتگو با پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران را در رابطه با پذیرش این پیشنهاد و آخرین وضعیت خیابان 17شهریور می‌خوانید.

    بعد از گذشت حدود 5 سال به حواشی بسیار و اظهارات موافقان و مخالفان، سرانجام بخش هایی از پیاده راه 17 شهریور بازگشایی شد. لطفا درباره این بازگشایی که پیشنهاد کمیسیون حقوقی شورای شهر بود توضیح دهید؟

    بعد از اعتراضاتی که در رابطه با خیابان 17 شهریور مطرح شد و ورود شورا به این موضوع، اعضای شورای اسلامی شهر تهران کمیسیون نظارت و حقوقی را موظف کردند که درباره این موضوع ورود و تصمیم گیری کنند. ما جلسات متعددی را هم با مدیران شهری، هم با کسبه و هم ساکنان این محله برگزار کردیم و در نهایت تصمیم گرفتیم با انجام یک نظرسنجی از کاسبان و ساکنان درباره این موضوع برنامه ریزی کنیم.

    پس از برگزاری نظرسنجی مشخص شد موضوع امنیت، مسئله اصلی ساکنان است. وجود معتادان، کارتن خواب ها، ولگردها و ... فضای خانوادگی را در این محدوده با مشکل روبرو کرده بود و به خطر انداخته بود.

    در این رابطه قرار شد ناجا یک مرکز پلیس در محله ایجاد کند و موضوع برخورد با پدیده های ناهنجار اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهد؛ معتادان جمع شوند و دغدغه های اصلی سکنه مرتفع شود.

    یکی از اصلی ترین انتقادها از جانب کسبه این خیابان صورت گرفته بود به اصناف متعددی که در آن مشغول فعالیت بودند. در این زمینه چه تدبیری اندیشیده شد؟

    در بحث کسبه با چند مورد مواجه بودیم؛ آنهایی که نمایشگاه اتومبیل داشتند برای انتقال آنها هماهنگی هایی صورت گرفت و منطقه ویژه در محدوده ویژه در خاوران برای آنها پیش بینی شد. بسیاری از آنها رفتند و بسیاری نیز در حال انتقال هستند. درباره مغازه های آنها نیز با همکاری شهرداری تغییر کاربری را در نظر گرفتیم. آنهایی که می خواهند می توانند ملک تجاری خود را اجازه دهند و حتی شهرداری هم قرار شده در بحث اجاره، ورود جدی داشته باشد.

    بر اساس رای کمیسیون ماده 20 جمع آوری صنف نمایشگاه دار در دستور کار قرار گرفته بود لذا آنها برای بازگشایی اجازه نداشتند اما برای اینکه کسب آنها دچار آسیب شده بود کمک هایی به آنها ارائه شد مانند تعیین محلی در خاوران در بحث تغییر کاربری و اجاره ملک آنها در خیابان 17 شهریور.

    در مورد بقیه اصناف چطور؟

    ما با بقیه کسبه مانند صنف طلافروشان هم جلساتی را برگزار کردیم. آنها نگاهشان این بود که بازگشایی انجام شود و این بازگشایی می تواند عدم رونق را رفع کند. ما بعد از جلسات مختلف با مدیران شهرداری، کسبه و شهردار تهران به این جمع بندی رسیدیم که این محصور از خیابان صفا بازگشایی شود، تردد خودروها صورت بگیرد و رونق و کسب و کار به این محله بازگردد. از روز یکشنبه شهرداری در حال فراهم سازی آمادگی های لازم برای تحقق این امر است تا ببیند به چه شکلی این بازگشایی انجام شود. پلیس راهور هم باید نقطه نظرات خود را ارائه دهد تا به بهترین کیفیت از صفا تا میدان شهدا بازگشایی شود. باز هم تاکید می کنم این طرح آزمایشی است و قرار است بعد از بازگشایی، بازخوردهای لازم گرفته شود.

    چه زمانی شاهد بازگشایی این محدوده خواهیم بود؟

    هماهنگی ها و موافقت های لازم که اصل موضوع است صورت گرفته و شهردار تهران با اجرای آن موافقت کرده است. در حال حاضر مشغول فراهم کردن مقدمات و زمینه های لازم هستیم و حداکثر تا یک هفته دیگر این بازگشایی انجام خواهد شد.

    تا خود میدان امام حسین چطور؟

    ما بحث حمل و نقل عمومی را نیز مد نظر قرار دادیم و جلساتی نیز در این زمینه برگزار شده است. هماهنگی هایی صورت گرفته که شاهد تردد وسایل نقلیه عمومی نیز در این محدوده باشیم. احتمال دارد اجازه عبور به وسایله نقلیه عمومی تا خود میدان امام حسین نیز داده شود البته این طرح در حال بررسی است. امیدواریم با این اقدامات بحث های ترافیکی موجود در این محدوده برطرف شود.

    بارها تاکید شده بود که خیابان 17 شهریور به قطب محصولات فرهنگی و راسته فرهنگی – آئینی بدل خواهد شد به نظر می رسد با بازگشایی اصناف دیگر، این طرح به حاشیه رفته است.

    بله، همان گونه که تاکید شده بود خیابان 17 شهریور راسته فرهنگی – مذهبی خواهد شد و طبیعتا این اقدام را در دستور کار داریم اما تاکید می کنم این اقدام نباید به شکلی باشد که کسبه دیگر که نمی توانند تغییر کاربری دهند متضرر شوند به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که در این راسته به صورت ترکیبی اقدام کنیم با این حال معتقدیم اگر راسته فرهنگی – آئینی رونق بگیرد بسیاری از صنف های دیگر ممکن است تغییر کاربری بدهند و به صورت اختیاری نسبت به ورود به این حوزه اقدام کنند همانطور که هم اکنون برخی از طلافروشان در صدد تغییر صنف هستند. البته یک سری طرح هایی برای رونق بحث فرهنگی نیز صورت داده ایم که می تواند برای رونق کسب و کار در این پیاده راه موثر باشد.

    در واقع تلاش می کنیم این راسته تبدیل به بورس فرهنگی شود. شهرداری نیز قرار است تسهیلات و اعتبارات مناسبی را برای تبدیل شدن این راسته به قطب محصولات فرهنگی ارائه دهد. در حال حاضر مهمترین مرکز محصولات فرهنگی، «مهستان» است و همه تقاضاهای محصولات فرهنگی مربوط به آنجاست. اما تهران با این وسعت بزرگ می تواند مراکز فرهنگی دیگری نیز داشته باشد.

    چه شد که بعد از 5 سال و علیرغم مخالفت های شهرداری، سرانجام اجازه این بازگشایی داده شد؟

    اعضای شورای شهر در بازدیدهایی که از این راسته داشته اند متوجه حجم مشکلات شدند ما نیز به اتفاق دکتر اقبال و آقای چمران بررسی های متعددی انجام دادیم و به این جمع بندی رسیدیم که تنها راه برون رفت از این مشکلات، مذاکره با کسبه، اهالی و مدیران شهرداری است. مجموع آرا و نظرات و بحث های کارشناسی ما را به این نتیجه رساند که این بازگشایی با مشارکت اهالی و کسبه و رعایت برخی موازین و رفع معضلات پیشین به صورت آزمایشی عملیاتی شود تا نسبت به وضعیت آتی آن تصمیم  بگیریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو