فونیکسریمکسبهتام

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام خبر فراهم شدن زمینه‌های ورود به بازارهای خارجی تاکید کرد؛

وداع با روش‌های سنتی توزیع لوازم یدکی

عصر خودرو- نشست غرفه‌گذاران، تولیدکنندگان، فعالان زنجیره تامین، توزیع قطعات و خدمات خودرو و ماشین‌آلات تهران با حضور مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر و معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، علی فاضلی، رییس اتاق اصناف تهران و هیات‌رییسه این اتاق، اعضای اتحادیه لوازم یدکی خودرو و برخی اعضای هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور برگزار شد.

وداع با روش‌های سنتی توزیع لوازم یدکی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صمت، مجتبی خسروتاج، از ابتدای نشست با پرسش‌های توزیع‌کنندگان قطعات خودرو در بازار لوازم یدکی روبه‌رو شد و در پاسخ به بخش توزیع پرداخت. وی در پاسخ به پرسشی درباره راهکار وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مبارزه با لوازم یدکی بی‌کیفیت، تقلبی و قاچاق گفت: دو هفته پیش فرصتی فراهم شد تا از 3 واحد تولیدی در صنعت قطعه بازدید کنم که بعد ازآن به مسئولان اعلام کردیم اگر در بخش سرمایه‌گذاری به صنعتگرانی که ظرفیت لازم را دارند کمک شود می‌توان درصد عمق ساخت قطعات را توسعه داد.

    وی افزود: بنابراین اگر صنعتگری طرحی در تولید و ساخت قطعات داشته باشد که به توسعه و پیشرفت این صنعت کمک کند، وزارت صنعت، معدن و تجارت از آن استقبال خواهد کرد زیرا وزارتخانه به دنبال توسعه صنعت در حوزه‌های مختلف است. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: این صنف نیز همچون دیگر صنف‌ها نیاز به تغییر و تحولات علمی و فناوری در نظام توزیع دارد زیرا شاهد هستیم که چگونه تغییرات فناوری در دنیا نظام توزیع را به‌طور ساختاری متحول کرده و از زمانی که فضای مجازی در امر بازاریابی به کار گرفته می‌شود، ساختار بازار و توزیع کالا تغییرات اساسی داشته است.
    وی ادامه داد: یکی از پیامدهای این دنیای جدید شرکت‌هایی است که با عنوان بازاریابی الکترونیکی یا فضای مجازی در حال فعالیت هستند که اثرات روش‌های جدید در واحدهای صنفی دنیا به طور کامل محسوس است. اگر امروز خریداری می‌تواند از فضای مجازی کالایی را شناسایی و از قیمت آن آگاه شود و همچنین از کیفیت آن مطمئن باشد به راحتی بدون اینکه زمانی از او گرفته شود خرید خود را انجام می‌دهد. خسروتاج اظهار کرد: به مصرف‌کننده فرصت دو هفته‌ای برای مصرف و امتحان کالا داده می‌شود، بدین ترتیب باید منتظر باشیم کم‌کم بازارهای سنتی کارکرد خود را از دست داده و جای خود را به این شیوه از خرید و فروش بدهند. در نتیجه هنگامی که مصرف‌کننده با روش‌های جدید بازاریابی و راحتی کار روبه‌رو می‌شوند، ترجیح می‌دهند از این طریق کالای موردنظر خود را تهیه کنند.

     

    هشدار برای تغییر در شیوه‌های سنتی

    معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به تاثیر علوم در تمام صنایع اشاره کرد و گفت: امروز شاهد تغییر و تحول در نظام توزیع هستیم که ریشه آن به پیشرفت علم و فناوری جهانی برمی‌گردد و از آنجا که پیشرفت راحتی، کاهش هزینه و دیگر مزایا را به دنبال دارد کسی نمی‌تواند با آن مقابله کند، از این رو یکی از بزرگترین مسئولیت‌های اتحادیه آینده‌نگری و پیش‌بینی‌های لازم برای 2 تا 3 دهه آینده در این صنف است.
    او خطاب به اعضای اتحادیه لوازم یدکی خودرو گفت: هشدارهای لازم درباره تغییرات به اتحادیه‌ها و انجمن‌ها در بخش‌های مختلف صنعت داده شده تا در نتیجه گسترش تحولات، اصناف و اتحادیه‌ها غافلگیر نشوند زیرا باید بدانیم دنیای جدید شیوه‌های سنتی را نمی‌پذیرد و به راحتی بازار را از دست خواهیم داد. وی خطاب به توزیع‌کنندگان لوازم یدکی تاکید کرد: از امروز همراه با تحولات جهانی اقدام به روزآمدی فعالیت‌های خود کرده و شیوه‌های کاری خود را تغییر دهید. اگر اتحادیه‌ها این رسالت را درک کنند در بازار رقابتی باقی می‌مانند در غیراین صورت باید جای خود را به دیگرانی که به این امور آگاه هستند، بدهند.
    قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: باید آینده پیش‌روی صنف لوازم یدکی تعریف و آگاهی‌های لازم به فعالان بخش توزیع داده شود در غیراین صورت فردی که عمری در صنف خود فعالیت و تجربه داشته متضرر خواهد شد. وی پیش‌بینی کرد: در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد خواهیم بود که مصرف‌کننده با یک تماس، شماره قطعه موردنیاز خود را اعلام کرده و قطعه برای او ارسال می‌شود، بنابراین باید اتحادیه و پیشکسوت این صنف به فکر تغییر و تحول باشند.
    خسروتاج در ادامه به قراردادهای جدید و یافتن بازارهای تازه پرداخت و گفت: امروز با قراردادهایی که بین خودروسازان داخلی و خارجی منعقد شده بر 30درصد صادرات محصولات داخل تاکید می‌شود و قرار است شریک خارجی با سرمایه‌گذاری مشترک، کار بازاریابی جهانی را انجام دهد، پس باید آماده باشیم تا از چگونگی اجرای نکته‌های لازم آگاه شویم. نکاتی که باید از سوی اتاق فکر در هر صنف دنبال شود و از وظایف اصلی اتحادیه‌ها اطلاع‌رسانی و خدمات‌دهی به اعضای خود در این زمینه است.


    حساست به کالاهای قاچاق

    خسروتاج در ادامه به مسئولیت بخش توزیع در قبال تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: واحدهای قطعه‌ساز متکی به شبکه توزیع هستند تا کار فروش قطعات خود را انجام دهند و اگر یک واحد تولیدی بداند که بخش توزیع نسبت به فروش کالا حساسیت‌های لازم را نداشته و در توزیع محصولات حساسیت لازم درباره کیفیت یا قاچاق بودن آن را ندارد اعتماد نخواهد کرد بنابراین چرخه توزیع دچار مشکل می‌شود.
    وی ادامه داد: امروز در بحث قاچاق فضا رو به بهبود است، در این زمینه پیشنهاد می‌شود که در نخستین گام در بخش توزیع و تامین قطعات حساسیت بالایی وجود داشته باشد. امروز با یک هزار و 200 قطعه‌ساز در کشور بخش عمده‌ای از قطعات ساخته می‌شود و نیازی به واردات وجود ندارد.
    قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی دیگر درباره برگزاری نمایشگاه و کمک به اتحادیه لوازم یدکی برای برگزاری آن نیز اظهار کرد: برای برگزاری نمایشگاه ابتدا لازم است فلسفه نمایشگاه را بدانیم، در حال حاضر نمایشگاه‌هایی که در داخل برگزار می‌شوند به طور عمده برای واحدهای تولیدی بوده و نگاه بازاریابی دارند زیرا نمایشگاه فرصتی برای بازاریابی است و این مسئله در امر صادرات کالا نیز مطرح است.
    وی افزود: غرفه‌داران در نمایشگاه با هدف آگاهی از امور مربوط به صنعت خود شرکت می‌کنند و این فضا بهترین فرصت برای صنف‌ها و صنایع مرتبط است تا از کارهای یکدیگر آگاه شوند. در نمایشگاه بین‌المللی، تولیدکنندگان داخلی می‌توانند به راحتی به معرفی کالاهای خود به خارجی‌های حاضر در نمایشگاه بپردازند. حتی نیاز نیست تولیدکننده در نمایشگاه شرکت کند زیرا صادرکننده می‌تواند با حضور در نمایشگاه، کالاهای خود را به نمایش بگذارد. معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بنابراین باید اتحادیه هدف خود را از برگزاری نمایشگاه روشن کند. اگر خوب تعریف نشود ممکن است نتیجه مطلوب برای شرکت‌کنندگان به‌دست نیاید.
    وی افزود: اگر انتظار است تا در نمایشگاه لوازم یدکی، فروشندگان به‌وسیله واحدهای تولیدی دیده شوند به راحتی می‌توانند همراه با تولیدکنندگان، نمایشگاه تشکیل دهند. بنابراین اگر فلسفه نمایشگاه به درستی تعریف نشود برگزارکنندگان با چالش‌هایی روبه‌رو خواهند بود.


    وی تاکید کرد: 37سال تجربه تجارت خارجی می‌گوید که نیاز است تا صنف لوازم یدکی در کنار نمایشگاه خودرو و قطعه‌سازی حضور داشته باشد و مستقل برگزار شدن آن توجیهی ندارد.
    خسروتاج در ادامه توضیح داد: برنامه‌های معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تنظیم نمایشگاه‌های خارج از کشور با هدف صادرات است. در این راستا 30 نمایشگاه پیش‌بینی شده که بر اساس آن 15 نمایشگاه در امسال و 15 نمایشگاه در سال آینده برگزار می‌شود. به این ترتیب 30 نمایشگاه تا پایان سال 96 طراحی شده تا واحدهای صنفی تولیدی در این نمایشگاه با هدف صادرات شرکت کنند.
    وی در ادامه از پیش‌بینی یارانه برای هر شرکت‌کننده در نمایشگاه‌های خارجی خبر داد و افزود: به این ترتیب بستر ورود تولیدکنندگان داخلی به بازارهای خارجی مهیا می‌شود.
    او ادامه داد: بازار داخلی به اندازه‌ای صنعتگر را به خود مشغول کرده که آنها از نیازهای بازار خارج غافل شده‌اند. براین اساس کمک معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها برای نمایشگاه‌هایی است که جنبه صادرات داشته باشند.
    خسروتاج در ادامه به حضور تعمیرکاران در ورودی شهرهای کشور اشاره کرد و گفت: ورودی بسیاری از شهرهای زیبای ایران با حضور تعمیرکاران و مغازه‌های خدمات‌دهی خودروها نازیبا شده و با وجود ظرفیت‌های بالای گردشگری و درآمدزایی کشور از این راه، چهره شهر زشت شده است. از این‌رو براساس یکی از محورهای برنامه ششم که توسعه گردشگری است لازم است برای انتقال این تعمیرکاران تمهیداتی اندیشیده شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال انتقال آنها به خارج از شهر بوده و برای این امر برنامه‌ریزی لازم را انجام داده است.
    معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مذاکراتی با شهرک‌های صنعتی شده تا فضاهای خاصی برای این صنف‌ها در نظر گرفته شود همچنین با وزارت مسکن نیز گفت‌وگوهایی انجام شده تا مشخص شود تعمیرکاران به کدام قسمت شهر منتقل شوند که این موضوع در ساختار بازار لوازم یدکی تغییراتی ایجاد می‌کند.


    ضعف کار جمعی در بین صنعتگران

    احمدرضا رعنایی، نایب‌رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور نیز در ادامه این نشست گفت: منفعت دفاع از تولید داخل که سرمایه ملی است برای کل کشور بوده و اقتصاد کشور را احیا می‌کند. هم‌اکنون در کشور همکاری کم است در حالی که امروز تنها امری که می‌تواند صنعت کشور را از شرایط موجود عبور دهد، استفاده از انرژی انجمن‌ها و اتحادیه‌هاست.
    وی گفت: در این شرایط درخواست از دولتمردان این است که واگذاری امور غیرحاکمیتی را سرعت بخشند تا به بهبود شرایط کمک شود. حدود 4 دهه است که صنعت قطعه با تمام توان در شرایط مختلف فعالیت مستمر داشته است و در زمان تحریم‌ها که فناوری از صنعتگر داخل دریغ شده بود، آنها توانستند با خوداتکایی و باور به توانمندی‌های خود قطعات موردنیاز خودروها را بسازند.
    رعنایی بیان کرد: با وجود ظرفیت‌های بالایی که کشور از نظر انرژی، مواد اولیه و نیروهای مستعد دارد می‌توان با همکاری و همراهی سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط به آینده روشنی در صنعت قطعه دست پیدا کرد.

    ضرورت پیوست حلقه‌های گم‌شده

    علی‌اکبر بخشی، رییس اتحادیه لوازم یدکی خودرو نیز در ادامه به توضیح‌هایی درباره اتحادیه پرداخت و گفت: شرایط این صنف با باقی صنف‌ها متفاوت بوده و با بسیاری از حوزه‌ها از تولید قطعه تا حمل‌ونقل و... در ارتباط است. بنابراین نمایشگاه‌ها اعضای فعال را با وظایف و حوزه‌های مرتبط خود آشنا می‌کنند. از این‌رو نمایشگاه مقدمه‌ای برای اتصال حلقه‌های جدا از هم خواهد بود.
    وی گفت: صنعت خودرو بزرگ بوده و نیاز است تا حلقه‌های پراکنده برای کار بهتر در کنار هم و متصل به یکدیگر باشند، در این شرایط ورود کالاهای بی‌کیفیت به بازار لوازم یدکی چهره این صنف را خدشه‌دار کرده اما نمایشگاه بستری است که فعالان واقعی شناخته می‌شوند.
    رییس اتحادیه لوازم یدکی خودرو تاکید کرد: اگر در صنعت خودرو حلقه‌های پراکنده مرتبط در کنار یکدیگر قرار گیرند می‌توانند حقوق خود را احیا کنند.
    بخشی در ادامه به یکی از چالش‌های این صنف پرداخت و گفت: مالیات یکی از چالش‌های امروز بخش توزیع قطعات خودرو است که اتحادیه سعی کرده تا آن را به نتیجه مطلوب برساند و سعی دارد رضایت‌مندی مصرف‌کننده از طریق احیای حق او با ورود کالاهای باکیفیت و نیز رسیدگی به بحث مالیات و رضایت‌مندی اعضای اتحادیه و فروشندگان لوازم یدکی را جلب کند اما بر اساس قانون مسئولیت اتحادیه محدود است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو