فونیکسریمکسبهتام

روز آشتی‌کنان با دوچرخه‌ها

عصر خودرو- عباس ثابتی‌راد:از این پس قرار است سه‌شنبه‌ها روزی متفاوت باشد. روزی که در آن شهروندان کلید خودروهایشان را در خانه می‌گذارند و با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، پیاده یا با استفاده از دوچرخه در شهرهای کشور تردد می‌کنند.

روز آشتی‌کنان با دوچرخه‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»به نقل از همشهری ،از این پس قرار است هر سه‌شنبه، شهرهایمان، هوایی پاک‌تر داشته باشند و تردد خودروها در آن کمتر شود. «طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو» قرار است تجربه‌ای متفاوت باشد در هر هفته. رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران معتقد است پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» حرکتی زیبا و به معنی مسئولیت‌پذیری شهروندان است که از سوی شهرداری تهران نیز پیگیری و حمایت می‌شود. محمدمهدی گلمکانی با اشاره به اینکه هدف این طرح، حساس‌سازی‌ جامعه و مردم نسبت به پذیرش مسئولیتی است که در قبال آلودگی هوا دارند افزود: اینکه ما چه سهمی را می‌توانیم در کاهش آلودگی هوا با تنظیم رفتارهای‌مان داشته باشیم هدف اصلی این طرح است. گلمکانی ادامه داد: فارغ از اثربخشی این طرح به‌دنبال مدل‌سازی‌ کار برای پذیرش مسئولیت اجتماعی در زمینه محیط‌زیست هستیم.

    رئیس ستاد محیط‌زیست با اشاره به اینکه این طرح نمادی از مسئولیت پذیری است خاطرنشان کرد: این طرحی است که می‌شود با کمک و حضور تک تک مردم درباره معضل آلودگی هوا شروع کرد و با این کار سایر معضلات محیط‌زیستی را هم تقویت کرد. گلمکانی با ذکر اینکه با بررسی‌های انجام شده مردم بیش از 160شهر به این پویش پیوسته‌اند، تصریح کرد: در تهران هم اداره محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران کمیته‌ای را در یکی از بخش‌های شهرداری برای حمایت از این پویش مردمی تشکیل داده و مرتب جلساتی برگزار می‌شود و یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که داریم بحث اطلاع‌رسانی این کار خوب به مردم است. وی ضمن اشاره به این نکته که سه‌شنبه روز وسط هفته است، گفت: مردم یک روز را در هفته تمرین کنند تا بتوانند مثل یک دوستدار محیط‌زیست رفتارشان را تنظیم کنند که مثلا برای رفتن به محل کار از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و بهانه‌ای باشد تا از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنند. رئیس ستاد محیط‌زیست بر استفاده مردم از دوچرخه، مترو، تاکسی و حتی پیاده روی تأکید کرد و افزود: این به معنی انجام‌ندادن کارهای روزمره در آن روز نیست اتفاقا باید کارهای رایج را انجام دهند اما از خودروهای شخصی‌شان استفاده نکنند. به گفته وی، این طرح در جهت کاهش آلودگی هوا برای مصرف کمتر از خودروهاست که اگر همه مردم متحد شوند و بتوان به یک حرکت جمعی رسید آثار کاملا ملموسی خواهد داشت.

    حـمایت مسـئولان و توسعه دوچرخه‌سواری
    سه‌شنبه هر هفته شهروندان بیش از 120شهر در سراسر کشور، با استفاده از دوچرخه، حمل‌ونقل عمومی و به‌صورت پیاده در شهرهای‌شان تردد می‌کنند و هر هفته نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. با وجود مشارکت بالای شهروندان شهرهای متوسط و کوچک، این طرح نتوانسته است در شهرهای بزرگ کشور فعال شود و مشارکت شهروندان شهرهای بزرگ در این پویش گویا نیازمند حمایت جدی‌تر نهادهای مسئول است. مسئول دوچرخه‌سواری همگانی کشور در فدراسیون ورزش‌های همگانی، درباره طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو گفت: پویشی از چند‌ماه قبل در شهرستان اراک به‌صورت خودجوش آغاز شد، با توجه به همگونی هدف ما نسبت به توسعه دوچرخه سواری همگانی، پیاده روی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی با این پویش، آن‌را به‌عنوان یکی از راهبردهای مهم کمیته دوچرخه سواری همگانی به‌کار گرفتیم.

    آلن پطروسیان با اشاره به توسعه این پویش در سراسر کشور افزود: اجرای این پویش را در 31 هیأت استانی به‌صورت بخشنامه ابلاغ کردیم و کمیته دوچرخه سواری همگانی در هر هفته به اجرای این طرح می‌پردازد. برخی از شهروندان با دوچرخه، برخی دیگر با استفاده از وسایل نقلیه عمومی و برخی نیز به‌صورت پیاده در این پویش عمومی شرکت می‌کنند. به گفته وی استقبال شهروندان شهرهای مختلف از این پویش مردمی به‌گونه‌ای بوده که در برخی از شهرها، مدیران شهری که زیرساخت‌های لازم برای توسعه این پویش در شهرهای‌شان وجود نداشت نیز به تأمین زیرساخت‌های مناسب برای شرکت مردم در این طرح روی آورده‌اند. توسعه معابر پیاده‌روی و مسیرهای دوچرخه و ارتقای کیفیت در حمل‌ونقل عمومی ازجمله اقداماتی است که هم‌اکنون در بسیاری از شهرهای کشور می‌توان ملاحظه کرد.

    افزایش استقبال شهروندان
    دبیر ستاد اجرایی پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در وزارت ورزش و جوانان، مستقر در دفتر محیط‌زیست و توسعه پایدار با اشاره به اینکه تاکنون 36هفته از آغاز این پویش گذشته گفت: تقریبا از ابتدای سال 95ستاد اجرایی در 31استان شروع به‌کار کرده است. در تهران نیز براساس چند جلسه با ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران و مشورت آنان در تلاش هستیم تا این پویش را در میان شهروندان توسعه دهیم. هم‌اکنون شهرهایی مانند مشهد، کرج، تبریز، ارومیه، اصفهان، یزد، قزوین، تربت حیدریه، سبزوار، کرمانشاه و بندرعباس به‌صورت جدی در این طرح فعال شده‌اند و با اقدامات صورت گرفته این انتظار وجود دارد که میزان مشارکت شهروندان تهرانی در این طرح افزایش یابد. پطروسیان تأکید کرد که با افزایش زیرساخت‌های شهری در همه شهرهای کشور، میزان استقبال مردم از این طرح افزایش یافت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط