فونیکسریمکسبهتام

گران‌ترین‌خودروهای جدید چهار سیلندر+عکس

عصر خودرو: مقررات محدود کننده آلودگی و مصرف سوخت باعث می‌شوند که روز به روز از تعداد موتورهای ۱۰ و ۱۲ سیلندر در دنیای اتومبیل کاسته شود. در مقابل، این چهار سیلندرها هستند که این اواخر رشد زیادی پیدا کرده‌اند

گران‌ترین‌خودروهای جدید چهار سیلندر+عکس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صبحانه، پیشرفت‌ها در زمینه القای اجباری و تکنولوژی‌های الکتریکی‌سازی موجب شده‌اند که عملکرد و قیمت برخی خودروهای چهار سیلندر به سطحی برسد که قبلاً کمتر در این صنعت دیده شده است. بر این اساس، دست‌اندرکاران مجله Car and Driver بر آن شده‌اند تا دور نمای صنعت اتومبیل را بررسی کرده و حداکثر قیمت مدل‌های چهار سیلندر موجود را پیدا کنند. آنچه در ادامه می‌آید، مجموعه‌ای از گران‌ترین خودروهای جدید است که برای پیشرانه از موتورهای چهار سیلندر، چه با کمک توربوشارژر، سوپرشارژر و یا موتورهای الکتریکی، استفاده می‌کنند. با اینکه به هیچکدام از خودروهای موجود در این لیست، قیمت آپشن‌ یا پکیج تجهیزات اضافی افزوده نشده است، ولی سعی شده تا گران‌ترین سطح تریم هر مدل انتخاب شود.
مرسدس‌بنز E300 فورماتیک مدل 2017؛ قیمت: 55575 دلار

با درنظر گرفتن اینکه تقریباً تمام رقبای E300 یک ارتقای پیشرانه شش سیلندر به مشتریان ارائه می‌دهند، مرسدس‌بنز در این میان اندکی خطر کرده و مدل جدید سدان کلاس E خود را به یک موتور چهار سیلندر در ایالات متحده محدود کرده است. مدل استاندارد E300 با دو سیستم دیفرانسیل عقب و چهار چرخ متحرک فورماتیک در دسترس قرار می‌گیرد و با یک موتور توربوی 2 لیتری چهار سیلندر همراه است؛ موتوری که برایش قدرتی به میزان 241 اسب‌بخار و 370 نیوتن‌متر تولید می‌کند.گران‌ترین خودروهای جدید چهار سیلندر +عکس
البته نسخه‌های شش و هشت سیلندر نیز در بین مدل‌های کلاس E مرسدس‌بنز حضور دارند، ولی باید توجه داشت که استفاده از این موتورها مستلزم انتخاب تریم‌های تهاجمی AMG، یعنی E43 با موتور V-6 و E63 با موتور V-8 است. در همین حال، برای مشتریان امریکایی که به دنبال تعداد بیشتر سیلندر در کلاس‌ E غیر AMG خود هستند، مدل E400 استیشن واگن با یک موتور 3 لیتری V-6 و قدرت 329 اسب‌بخار درنظر گرفته شده است.

ب‌ام‌و 528i ایکس‌درایو M اسپورت مدل 2016؛ قیمت: 56745 دلار

528i با وجود قدرت نسبتاً متعادل 240 اسب‌بخاری که دارد، عملکرد قابل‌توجهی دارد. این خودرو قادر است تا در عرض 5/9 ثانیه به سرعت 96/6 کیلومتر بر ساعت برسد. سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک ایکس‌درایو ب‌ام‌و یک آپشن 2300 دلاری است. همچنین در اینجا پکیج M اسپورت سری 5 با توجه به طراح متفاوت بدنه و چرخ‌ها و تایرهای پرفورمنسی که اضافه می‌کند، به عنوان یک سطح تریم جداگانه درنظر گرفته شده است.

ولوو S90 T6 AWD اینسکریپشن مدل 2017؛ قیمت 57245 دلار

«ولووی گذشته» نسبت به استفاده از موتورهای چهار سیلندر حساسیت زیادی داشت و به جای آنها، در محصولاتش از موتورهای 5 و 6 سیلندر استفاده می‌کرد. ولی «ولووی جدید» که تحت مالکیت کمپانی چینی «جیلی» در آمده، رویکرد متفاوتی برگزیده است و در حال حاضر، تقریباً در تمام خط تولیدش از موتورهای چهار سیلندر 2 لیتری استفاده می‌کند. در مدل زیبا و جدید S90 سدان، 2 آپشن برای تنظیمات این موتور 4 سیلندر ارائه شده است؛ یک نسخه T5 با توربوشارژر و قدرت 250 اسب‌بخار و نسخه قدرتمند سوپرشارژر و توربوشارژر T6 با قدرت 310 اسب‌بخار.

این در حالی است که یک نسخه پلاگین هیبرید از S90 با استفاده از همین موتور 2 لیتری در کنار موتورهای الکتریکی، ظرف چند ماه آینده از راه خواهد رسید. البته شاید خیلی‌ها در امریکا منتظر آمدن V90 واگن باشند؛ مدلی که سال آینده در این بازار ارائه می‌شود و در زمینه پلتفرم، طراحی داخلی و پیشرانه با S90 مشترک است و در عین حال، فضای بیشتری در داخل کابین و یک بدنه زیبا با سقف کشیده دارد.
کادیلاک CT6 2.0T لاکچری مدل 2017؛ قیمت 59390 دلار

کادیلاک خودش اعلام کرده که با مدل جدید CT6 سدان، قطعاً‌ قصد ندارد که با پرچم‌داران کنونی دنیای اتومبیل‌های لوکس (از جمله مرسدس‌بنز کلاس S) رقابت کند؛ موضوعی که در پیشرانه پایه CT6 نیز مورد تأیید قرار می‌گیرد و این خودروی بزرگ با یک موتور نسبتاً کوچک 2 لیتری چهار سیلندر با توربوشارژر همراه می‌گردد. البته سبکی و وزن فوق‌العاده کادیلاک، سطح مناسبی از عملکرد را فراهم کرده است. CT6 با استفاده از این موتور می‌تواند در عرض 6/1 ثانیه به سرعت 96/6 کیلومتر بر ساعت برسد.

«ساختار سبک‌وزن» این اعتماد به نفس برای کادیلاک ایجاد کرده که حداقل در وهله کنونی، یک آپشن V-8 برای CT6 درنظر نگیرد. گزینه‌های دیگر پیشرانه در این مدل شامل یک موتور تنفس طبیعی 3/6 لیتری V-6 و یک موتور دو توربوشارژر 3 لیتری V-6 هستند. هر دوی این موتورهای شش سیلندر صرفاُ با سیستم دیفرانسیل تما‌م‌چرخ متحرک در دسترس قرار می‌گیرند و این در حالی است که مدل چهار سیلندر منحصراُ به صورت دیفرانسیل عقب است. همچنین یک نسخه تولید محدود پلاگین هیبرید از این مدل که احتمالاً قیمتش به سطحی بالاتر از 2.0T می‌رسد، قرار است که به‌زودی در ایالات متحده به فروش برسد.

لندروور رنج‌روور اووک اتوبیوگرافی مدل 2017؛ قیمت 63495 دلار

کوچکترین محصول لندروور، مدل زیبای رنج‌روور اووک از لوکس‌ترین سطح تریم خودروساز، یعنی «اتوبیوگرافی» بهره می‌برد؛ چرم بسیار با کیفیت، یک سیستم صوتی Meridian و الگوهایی که در مدل‌های بزرگتر و با پرستیژ بالاتر لندروور نیز دیده می‌شوند. امّا این پکیج لوکس، بر روی پیشرانه استاندارد اووک تأثیری نگذاشته است و این خودرو همچنان از یک موتور 2 لیتری توربوشارژر چهار سیلندر به همراه یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک بهره خواهد برد.

مدل «اتوبیوگرافی» منحصراً با یک موتور چهار سیلندر عرضه می‌شود، ولی یک نسخه 2 درب از رنج‌روور اووک نیز در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. برای مدل 2017، یک ورژن کانورتیبل نیز وجود خواهد داشت که احتمالاً جای مدل عجیب و غریب نیسان مورانو کراس‌کابریولت را خواهد گرفت.

آلفا رومئو 4C اسپایدر مدل 2016؛ قیمت: 67495 دلار

مدل اسپورت شاخص آلفا رومئو برای داشتن یک وزن کمتر، تا حدودی از روش‌های لوتوس الهام گرفته است؛ یک ساختار فیبرکربنی با طراحی مختصر در داخل کابین و کمترین تجهیزات ممکن تا در نهایت پایین‌ترین سطح وزنی برای خودرو ایجاد شود (1136 کیلوگرم). به خاطر همین وزن اندک، هر نوع موتوری که برای پیشرانه استفاده شود، می‌تواند سطح عملکرد بالایی را برای خودرو فراهم کند. موتور 1/8 لیتری توروبوشارژر چهار سیلندر با قدرت 240 اسب‌بخار، شاید قدرت عضلانی سطح بالایی به نظر نرسد، ولی برای رساندن سرعت 4C در عرض 4/2 ثانیه به 96/6 کیلومتر بر ساعت کافی است.

سقف جمع‌شونده 4C اسپایدر نیز یکی دیگر از نشانه‌های رعایت سادگی در این خودرو است. این سقف در واقع یک پنل پارچه‌ای جداشدنی است که می‌تواند به شکلی ساده و ابتدایی از روی خودرو برداشته شود. کاری که ممکن است اندکی ابتدایی و وقت‌گیر به نظر برسد، ولی برای رانندگی سقف‌باز با این خودروی اسپورت منحصر به فرد ایتالیایی ارزشش دارد.

ب‌ام‌و X5 ایکس‌درایو 40e M اسپورت مدل 2016؛ قیمت: 68895 دلار

ب‌ام‌و برنامه دارد تا از همه محصولاتش، یک نسخه پلاگین هیبرید ارائه کند و به‌تازگی این موضوع را اعلام کرده است. اولین مدل پلاگین شاخص ب‌ام‌و پس از مدل اسپورت هیبرید i8، مدل X5 40e خواهد بود که در آن  موتورهای استاندارد شش و هشت سیلندر در X5، با یک موتور توربوی 2 لیتری چهار سیلندر جایگزین می‌شوند و یک موتور الکتریکی 111 اسب‌بخار نیز سیستم پیشرانه را همراهی می‌کند. این در حالی است که  برای داشتن مدل 40e، مشتریان باید نسبت به  مدل معمولی‌تر شش سیلندر ایکس‌درایو 35i، به اندازه 5 هزار دلار بیشتر پرداخت کنند.خروجی کلی پیشرانه به 308 اسب‌بخار می‌رسد؛ پیشرانه‌ای که برای حرکت X5 با وزن 2396 کیلوگرم به کار گرفته می‌شود. اگر راننده‌ای بخواهد صرفاُ با الکترسیسته به حرکت خود ادامه دهد، تنها حدود 22/5 کیلومتر مسافت پیش رو خواهد داشت. ولی وقتی این منبع انرژی را تمام کند، X5 به عنوان یک هیبرید معمولی عمل خواهد کرد و قدرت را بین موتور الکتریکی و موتور بنزینی تغییر می‌دهد. برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا از مصرف سوخت معادل این هیبرید برابر 9/8 لیتر در هر 100 کیلومتر، در حالت ترکیبی است؛ یعنی 2 لیتر کمتر از مدل 35i. البته مصرف ناامید کننده 11/2 لیتر در هر 100 کیلومتر را که در تست مشاهده شده، نباید از یاد برد.

پورشه 718 باکستر S مدل 2017؛ قیمت: 69450 دلار

سال‌ها از زمانی که پورشه به موتورهای با شکوه شش سیلندر تخت خود مشهور بوده، می‌گذرد و در حال حاضر این خودروساز به حیطه پیشرانه‌های چهار سیلندر وارد شده است. جدیدترین نسخه‌های مدل‌های اسپورت باکستر و کیمن که اینک از پیشوند 718 استفاده می‌کنند، منحصراُ با موتورهای توربوی چهار سیلندر در دسترس قرار می‌گیرند؛ یک موتور 2 لیتری در مدل‌های استاندارد و یک موتور 2/5 لیتری در مدل‌های سریعتر و تیزتر S. البته این موتورهای جدید چهار سیلندر تخت، عملکرد قابل‌توجهی دارند و خروجی باکستر S به 350 اسب‌بخار و 419 نیوتن‌متر می‌رسد. درنظر بگیرید که گشتاور این موتور به اندازه 58 نیوتن‌متر بالاتر از موتور شش سیلندر تنفس طبیعی است که قبلاُ در باکستر و کیمن ارائه شده است.

البته همین‌حالا هم پس از راندن یک 718، هنوز هم احتمالاً راننده احساس می‌کند که چیزی در این میان گمشده است؛ شاید مهمتر از صدا و قدرتی است که به صورت خطی از موتورهای افسانه‌ای شش سیلندر تخت در اختیار علاقه‌مندان واقعی پورشه قرار می‌گرفت.

ب‌ام‌و 740e ایکس‌درایو مدل 2017؛ قیمت: 90095 دلار

به نظر می‌رسد که برنامه پلاگین هیبرید ب‌ام‌و از پایین به بالا انجام می‌شود؛ جایی که این نوع پیشرانه ابتدا در مدل اسپورت پرچم‌دار i8 رؤیت شد و سپس به X5 شاسی‌بلند رسید. حالا هم مدل جدید سری 7 سدان در سال جدید صاحب یک نسخه هیبرید به نام 740e شده است. این خودرو از فرمولی کمابیش مشابه X5 استفاده می‌کند.

یک موتور توربوشارژر چهار سیلندر، اولین موتور با این تعداد سیلندر است که در یک سری 7 نصب می‌شود و با همراهی یک موتور الکتریکی، قدرتی به میزان 326 اسب‌بخار تولید می‌کند و گشتاور خروجی پیشرانه نیز به 500 نیوتن‌متر می‌رسد. البته مطابق گزارش ب‌ام‌و، دامنه مسافت الکتریکی اندکی بیشتر از X5 پلاگین هیبرید است و به 37 کیلومتر افزایش می‌یابد. همچنین حداکثر سرعت در حالت تمام‌الکتریکی برابر 120 کیلومتر بر ساعت است. 740e اولین مدل پلاگین هیبرید خواهد بود که از عنوان جدید "iPerformance” استفاده می‌کند؛ عنوانی که این خودرو را با برند زیرشاخه i پیوند می‌دهد.

ولوو XC90 T8 پلاگین هیبرید اکسلنس مدل 2017؛ قیمت 105895 دلار

یک شاسی‌بلند الترا لوکس، دو دیفرانسیل و وزن بیش از 2250 کیلوگرم، شاید آخرین گزینه برای استفاده از یک پیشرانه چهار سیلندر باشد، ولی یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر که در مدل سطح بالای ولوو XC90 اکسلنس به کار گرفته شده، کاملاً این پیش‌فرض را بر هم می‌زند. این موتور نه‌تنها از توربوشارژر و سوپرشارژر بهره می‌برد، بلکه در قالب یک سیستم پیشرانه پیشرفته هیبریدی با دو موتور الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که روی هم رفته، خروجی‌ای برابر 400 اسب‌بخار و 640 نیوتن‌متر تولید می‌کنند.

در همین حال، تریم «اکسلنس»، XC90 را به یک سطح بسیار لوکس ارتقا می‌دهد. یک تریم ویژه طراحی داخلی، طرح 4 صندلی به جای گزینه‌های 5 یا 7 صندلی در حالت استاندارد، صندلی‌های عقب مجلل با میزهای مخصوص، قابلیت پیام‌نگاری، نمایشگرهای سرگرمی برای هر کدام از سرنشینان و حتی یک یخچال برای خنک‌ نگه داشتن نوشیدنی‌ها، از جمله ویژگی‌های این کراس‌اور پر زرق و برق هستند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو