فونیکسریمکسبهتام

دو الگوی متفاوت برای مشارکت با خارجی‌ها

عصر خودرو- نمایشگاه خودروی مشهد که دوشنبه آغاز به‌کار کرد عرصه‌ای برای نمایش خودروهای آینده بازار کشور است.

دو الگوی متفاوت برای مشارکت با خارجی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ، خودروسازان در این نمایشگاه برای اولین بار به تشریح قیمت و زمان ورود خودروهای یاد شده پرداختند این در شرایطی است که در پس خودروهای رنگارنگی که در معرض دید عموم قرار دارد تفاوت نوع همکاری تولید‌کنندگان با شرکای خارجی به خوبی نمایان است.

    ظاهرا دو خودروساز بزرگ کشور هر کدام از الگویی خاص برای پیشبرد اهداف خود با شرکای خارجی پیروی می‌کنند؛ به‌طوری‌که ایران‌خودرو پایه شراکت خود با خودروسازان خارجی را جوینت‌ونچر شرکتی قرار داده حال آنکه سایپا الگوی واگذاری سهام را دنبال می‌کند. در این زمینه به‌نظر می‌رسد که تفاوت دو خودروساز در انتخاب الگوهای همکاری نشات گرفته از دیدگاه مدیریتی آن شرکت‌ها باشد؛ چراکه یکی بر حفظ مدیریت در شراکت ایجاد شده تکیه دارد و دیگری به سود اقتصادی و پایبندی شرکت خارجی برای حضوری بادوام تاکید دارد.

    بنابراین به‌نظر می‌رسد هر سرمایه‌گذار خارجی که قصد حضور در صنعت خودرو کشورمان را دارد باید طبق الگوهای یاد شده پیش رود. در این بین هر چند الگوهای متفاوتی از سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو در دنیا مرسوم است، اما شرکت‌های خودروساز داخلی بنا بر تجربه و شرایط سیاسی و اقتصادی موجود سنگ‌بنای مشارکت را می‌گذارند.

    در این شرایط به‌نظر می‌رسد که هر دو شرکت با توجه به الگوی مشارکت خاص خود به‌نوعی خواستار پایبندی شریک خود در ایران هستند. تجربه پژو برای خودروسازی کشورمان تجربه‌ای تلخ بود؛ چراکه این خودروساز با پشت کردن به حضوری طولانی در ایران، به یکباره شریک خود را تنها گذاشت. هرچند پژو نیز با رفتاری که در ایران دنبال کرد با ضررو زیان مواجه شد، اما بیشتر از آن شریک خود را متضرر کرد. در هر صورت ظاهرا پایه تمام الگوهایی که در کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی پیگیری می‌شود، رسیدن به وضعیتی با ثبات برای ماندن در ایران است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو