فونیکسریمکسبهتام

گیگافکتوری:

قطب اصلی تولید خودروهای خودران، الکتریکی و هوشمند جهان در نوادا

عصر خودرو- در صحرای نِوادای امریکا در بیابانی که میانگین دمای هوا در آن بین ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد محاسبه می‌شود کمتر موجود زنده‌ای را مشاهده خواهید کرد.

قطب اصلی تولید خودروهای خودران، الکتریکی و هوشمند جهان در نوادا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران ، ولی «ایلان ماسک» بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «تسلا» برای این بیابان بی‌آب و علف آینده‌ای را ترسیم کرده است که می‌تواند دنیا را متحول کند. او با سرمایه‌گذاری‌های وسیع خود در تلاش است بزرگ‌ترین سازه جهان را به عنوان بزرگترین مرکز تولید خودروهای هوشمند و برقی در این بیابان تأسیس کند.


    «ماسک»، آینده شرکت خود را منوط به موفقیت این کارخانه می‌داند و برای رونق هرچه بیشتر آن بخش اعظم سرمایه‌ای را که طی سال‌های گذشته به دست آورده است در این مرکز هزینه می‌کند. این مرکز بزرگ که گیگافکتوری نام دارد از نظر وسعت، کارخانه بوئینگ را هم پشت‌سر می‌گذارد و بزرگترین سازه ساخته شده به دست انسان محسوب می‌شود که البته ماسک در نظر دارد آن را به قطب اصلی تولید خودروهای خودران، الکتریکی و هوشمند تبدیل کند.


    قطب خودروهای خودران
    «ایلان ماسک» 45 ساله که در آفریقای جنوبی متولد شد، ملیت آفریقایی-کانادایی-امریکایی دارد و مراکز بزرگی چون شرکت فضایی SpaceX، شرکت پرداخت‌های الکترونیکی PayPal، شرکت خودروسازی Tesla، شرکت تولید سیستم‌های حمل‌ونقل پرسرعت Hyperloop، شرکت تأمین انرژی‌های خورشیدی SolarCity و مرکز ارائه خدمات هوش مصنوعی OpenAI را تأسیس کرده است که البته حقوق سالانه او از تمام این شرکت‌ها تنها یک دلار است. با وجود این ماسک سرمایه‌ای بالغ بر 7/12 میلیارد دلار دارد و هم‌اکنون البته تصمیم گرفته است با بخش اعظم این پول‌ها گیگافکتوری را تأسیس کند.


    کارخانه گیگافکتوری برای تولید باتری‌های مخصوص خودروهای برقی تسلا راه‌اندازی می‌شود و وسعت آن بلندپروازی و جاه‌طلبی ماسک برای تصاحب بازار جهانی خودروهای هوشمند را نشان می‌دهد. اگر همه چیز طبق نقشه‌های قبلی پیش برود، این کارخانه می‌تواند در طول یک سال 15 گیگاوات ساعت باتری را تولید کند که تاکنون هیچ مرکزی در کره زمین به چنین رکوردی دست نیافته است.

    این میزان برای تأمین1.5  میلیون دستگاه خودروی برقی Model 3 تسلا کافی است. براساس سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، ماسک پیش‌بینی می‌کند پیش از سال 2018 میلادی این کارخانه را به بهره‌برداری برساند و تا آن زمان بتواند سالانه 35 گیگاوات ساعت انرژی را تولید کند.


    مساحت کارخانه گیگافکتوری با 107 زمین فوتبال امریکایی برابری می‌کند که البته کارخانه بسته به بخش‌های مختلف خود بین دو تا چهار طبقه ساخته می‌شود. با توجه به اینکه گیگافکتوری تسلا در بیابان‌های نوادا و محل زندگی اسب‌های وحشی تأسیس می‌شود، ماسک برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده است تا زندگی آنها دچار اختلال نشود. در این ناحیه بیش از 10 هزار اسب وحشی زندگی می‌کنند و ماسک کارخانه خود را به گونه‌ای طراحی کرده است که محل زندگی آنها به صورت طبیعی باقی بماند و اسب‌ها بتوانند از منابع آبی که برای کارمندان در نظر گرفته شده است، استفاده کنند.


    «ایلان ماسک» هفته گذشته کنفرانس مطبوعاتی ویژه در مورد این کارخانه برگزار کرد و در آن توضیح داد که اگر گیگافکتوری نباشد، نمی‌توان آینده‌ای را برای خودروهای برقی متصور شد. از آنجایی که صنعت خودروسازی جهان به سمت تولید محصولات الکتریکی پیش می‌رود و خودروهای خودران آینده وسایل نقلیه را شکل می‌دهند، کارخانه‌های بزرگ بزودی با نبود باتری‌های لیتیومی به اندازه کافی مواجه خواهند شد. بر این اساس گیگافکتوری با سرمایه‌گذاری اولیه 5 میلیارد دلار تأسیس می‌شود تا این مشکل را برای صنعت جهانی خودرو برطرف کند و در سال 2020 میلادی به بزرگترین مرکز تولید باتری‌های لیتیومی در جهان تبدیل شود.


    ماسک می‌گوید که با راه‌اندازی این کارخانه می‌تواند به میزان 30 درصد هزینه تولید باتری‌های لیتیومی و خودروهای برقی را کاهش دهد و در مقابل، سرعت نوآوری‌ها در این زمینه را بیشتر کند. در حال حاضر شرکت ژاپنی پاناسونیک وظیفه تولید باتری خودروهای تسلا را برعهده دارد و قرار شده است که گیگافکتوری پس از تأسیس همچنان به همکاری‌های خود با پاناسونیک ادامه دهد.


    در این کنفرانس مطبوعاتی مشخص شد شرکت ژاپنی پاناسونیک برای تکمیل طرح گیگافکتوری بیش از 2 میلیارد دلار روی آن سرمایه‌گذاری کرده است تا سهمی از آن را در اختیار داشته باشد. مدیرعامل این شرکت در جمع خبرنگاران توضیح داد در این کارخانه برای نخستین بار فناوری ویژه‌ای را مرتبط با باتری‌های لیتیومی ارائه می‌دهد تا تصور کاربران جهانی در مورد خودروهای برقی عوض شود و برای همیشه سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارند.


    با این توضیحات قرار شده است که در یک بخش از این کارخانه بزرگ، پاناسونیک به تولید سلول‌های ذخیره انرژی بپردازد و از این طریق به توسعه محصولات تسلا کمک کند. با وجود این ماسک در صحبت‌های خود اعلام کرد که گیگافکتوری پاسخگوی توقعات او نیست و باید در آینده تعداد بیشتری از این کارخانه‌ها را راه‌اندازی کند.


    وی گفت: اروپا، هند، چین و... از جمله مراکزی محسوب می‌شوند که درخواست فراوان برای استفاده از خودروهای هوشمند و برقی دارند و به همین خاطر می‌توانند بستر جدید برای راه‌اندازی گیگافکتوری جدید باشند.


    تفکر ماسک بر این است که هرچه طرح بزرگتر باشد و سرمایه‌گذاری بیشتری روی آن صورت گیرد، بازده بیشتری خواهد داشت. بر این اساس گیگافکتوری به عنوان بزرگترین کارخانه تولید باتری‌های لیتیومی در جهان تأسیس می‌شود تا این ایده را برای او محقق کند. ماسک بر این باور است که پس از تولید انبوه خودروهای برقی و خودران، باید سراغ اتوبوس‌ها و کامیون‌های برقی برود و در آینده نه چندان دور دنیا را به جاده‌هایی برای تردد وسایل نقلیه الکتریکی تبدیل کند.


    گفتنی است کارخانه گیگافکتوری یک بنای کاملاً پایدار است که سالانه می‌تواند بیش از 500 هزار دستگاه خودرو برقی را تولید کند و بر این اساس ماسک، پیش‌بینی کرده است که در بزرگترین سازه ساخته شده به دست بشر، بزرگترین تحولات را برای انسان رقم می‌زند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو