فونیکسریمکسبهتام

نگاه فنی به خودرو کارکرده

عصر خودرو- هرچند بسیاری از شرکت‌های خودروساز در شرایط کنونی که رکود بر بازار حاکم است محصولات تولیدی خود را با شرایط ویژه به فروش می‌رسانند اما هنوز برخی از مشتریان، متقاضی خودروهای دست دوم هستند تا بلکه بتوانند با قیمت نازل‌تری خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.

نگاه فنی به خودرو کارکرده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در حال حاضر دو شرکت بزرگ خودروساز کشورمان خودروهای تولیدی خود را با پرداخت بیش از نیمی از قیمت خودرو به عنوان پیش پرداخت عرضه می‌کنند، این در شرایطی است که با توجه به شرایط ویژه کنونی، قیمت بسیاری از دست دوم‌ها روندی نزولی به خود گرفته است به‌طوری‌که متقاضیان می‌توانند با پرداختی کم و اقساط طولانی مدت خودروی دست اول خریداری کنند. با این حال برخی تاب پرداخت اقساط طولانی را ندارند و ترجیح می‌دهند با پرداخت همان پولی که در دست دارند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند، ولو خودرو دست دوم باشد.

    اما خودروی دست دوم اگر سالم و تمیز باشد چند نکته مثبت و منفی دارد. اولین نکته مثبت این است که خودرو های کارکرده، هزینه بیمه کمتری دارند. دوم، این خودرو ها اصطلاحا افت قیمت از مرحله دست اول به بعد را طی کرده اند و لذا اگر بخواهید این خودرو ها را مجددا بفروشید، کمتر متضرر می شوید. نکته سوم هم این است که شما در معامله این خودرو ها قدرت انتخاب و چانه زنی بیشتری خواهید داشت.

    به عنوان مثال، این اتفاق بیشتر زمانی می افتد که شما مستقیما از مالک اقدام به خرید کنید. اما نکات منفی؛ اولین و مهم ترین نکته منفی در خصوص خودرو های کارکرده این است که به قول اهالی بازار، این خودرو ها دارای یک تاریخچه پنهان هستند. یعنی شما نمی دانید که این خودرو چگونه نگهداری و تعمیر شده است. با پیشرفت وضعیت کارشناسی خودرو ها، می توان تا حد زیادی از صحت و سلامت این خودرو ها اطمینان حاصل کرد.

    نکته منفی دوم این است که در خرید این خودرو ها، احتمالا مدت گارانتی به اتمام رسیده است. نکته منفی سوم برمی‌گردد به خودروهایی که طول عمر تولیدشان در ایران به پایان رسیده و شما با مشکلی به نام محدودیت زمانی تامین قطعات یدکی خودرو به‌خصوص از سوی خودروسازان داخلی مواجهید. بر اساس اصلاحیه قانون حقوق مصرف کنندگان خودرو، هم اینک خودروسازان داخلی تنها تا 10 سال پس از تولید آخرین شماره یک خودرو، ملزم به ارائه قطعات یدکی آن ها هستند. با تمام این توضیحات با فرض اینکه شما خواهان خودرویی دست دوم هستید اول از همه شما را با مراکز فروش خودروهای دست دوم آشنا می‌کنیم.

    متقاضیان، خودرو های کارکرده را می توانند از چهار طریق جست‌وجو کنند؛ از طریق آگهی های روزنامه، فضای مجازی، جمعه بازار های خودرو و درنهایت نمایشگاه‌های خودرو. با فرض اینکه خودروی خود را انتخاب کردید و سری هم به مراکز فروش دست دوم‌ها زدید حال پیشنهاد می‌کنیم که سوالات مشخصی در مورد خودرو از فروشنده بپرسید، مثلا قیمت نهایی خودرو را از فروشنده بپرسید و در مورد سال تولید و مالکین قبلی سوال کنید. به‌طور حتم می‌دانید که میزان کارکرد خودرو با وضعیت سلامت خودرو از لحاظ فنی و ظاهری نسبت مستقیم دارد، پس یکی از سوالات اساسی هم می‌تواند همین باشد. در مورد سابقه تصادف، رنگ شدگی و وضعیت ظاهری سوالات کلی بپرسید. بیمه، لاستیک و لوازم جانبی هم روی قیمت نهایی خودرو تاثیرگذار هستند اما سوال آخر را به علت فروش خودرو از فروشنده اختصاص دهید چرا که پاسخ فروشنده و میزان قانع‌کنندگی آن می‌تواند بر روی اعتماد شما نسبت به خودرو و فروشنده تاثیر بگذارد. پس از سوالات مذکور به سراغ خودرو بروید.

    یادآوری این نکته نیز خالی از وجه نیست که شما کارشناس خودرو نیستید، پس حتما از یک کارشناس برای برای صحت بدنه، موتور و قیمت کمک بگیرید. در این زمینه «باشگاه خبرنگاران» به بازار رفته و قیمت کارشناسی بدنه را جویا شده است. طبق گزارش این خبرگزاری کارشناسی بدنه را واحد هایی تحت همین عنوان و یا تحت عنوان کارشناسی رنگ انجام می دهند. نرخ کارشناسی آن ها از 20 الی 30 هزار تومان برای خودرو های معمولی شروع می شود. برای خودروهای گران‌قیمت تر، این نرخ بیشتر توافقی است. مثلا شما برای کارشناسی یک خودرو به ارزش 100 تا 200 میلیونی باید در حدود 100 تا 150 هزار تومان هزینه بپردازید.

    نتیجه این کارشناسی نیز در قالب یک فرم تاییدیه، به شما ارائه می شود. افزایش قیمت کارشناسی بدنه برای خودرو های مدل بالا، به‌دلیل ریسک بیشتر کارشناسی است و اگر تا مدت زمان محدودی پس از کارشناسی، مشخص شود که نتیجه کارشناسی اشتباه بوده است، شما می توانید از آن واحد شکایت کنید یا در صورت توافق، هزینه خود را پس بگیرید. همانطور که در بالا نیز عنوان شد، کارشناسی بدنه در جمعه بازار های خودرو هم انجام می شود. نرخ این کارشناسی ها در برخی از
    جمعه های بازار خودرو، در حدود 10 هزار تومان است. اما در مورد کارشناسی فنی، عمده کارشناسی های موتور توسط تعمیرکاران خودرو صورت می گیرد. بر این اساس و بر خلاف کارشناسی بدنه، نتیجه در قالب یک فرم تاییدیه مشخص به شما ارائه نمی شود. نرخ این کارشناسی ها هم بیشتر توافقی است و عمدتا 10 الی 15 هزار تومان است. در جمعه بازار خودروی مشهد نیز کارشناسی فنی با اخذ 12 هزار تومان از هر یک از طرفین معامله خودرو انجام می شود. اما به سراغ قیمت نهایی برویم؛ اگر خبره بازار باشید، می توانید این نرخ را تخمین بزنید وگرنه باید با مراجعه به یکی دو بنگاه معاملات خودرو و ارائه نتایج کارشناسی، محدوده قیمتی خودروی خود را جویا شوید.

    ضمنا اگر می خواهید یک مظنه تقریبی را نیز برای خودتان به دست بیاورید، برخی نرم‌افزار ها در فضای مجازی هستند که با توجه به آپشن هایی نظیر نوع خودرو، سال تولید، میزان بیمه، وضعیت بدنه و موتور، این کار را برای شما انجام می دهند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو