فونیکسریمکسبهتام

معاون حمل و نقل پلیس‌راه راهور ناجا:

۲۱۰۰ دفترچه ثبت ساعت رانندگان متخلف بایگانی شد

عصر خودرو- معاون حمل و نقل پلیس‌راه راهور ناجا گفت: رانندگانی که مرتکب برخی تخلفات خصوصا تخلفات حادثه‌ساز شوند و یا در تصادفات فوتی و جرحی مقصر باشند، از ۱۰ روز تا حتی چند سال بدون دفترچه می مانند و از رانندگی محروم خواهند بود.

۲۱۰۰ دفترچه ثبت ساعت رانندگان متخلف بایگانی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس،  سرهنگ ابراهیم وهاب‌زاده معاون حمل و نقل و مهندسی ترافیک پلیس‌راه راهور ناجا گفت: رانندگانی که مرتکب برخی تخلفات خصوصا تخلفات حادثه‌ساز شوند و یا در تصادفات فوتی و جرحی مقصر باشند، از 10 روز تا حتی چند سال بدون دفترچه می مانند و از رانندگی محروم خواهند بود.

    طبق توضیحات سرهنگ وهاب زاده، در سه ماهه اول امسال نزدیک به 2100 دفترچه رانندگان متخلف ضبط و بایگانی شده که از این تعداد، حدود 500 مورد مربوط به تخلفات حادثه‌ساز بوده است.

    این مقام ارشد پلیس‌راه راهور ناجا با توضیح این موضوع که بیشترین آمار ضبط دفترچه‌های راننده‌های اتوبوس مربوط به تخلفات حادثه‌ساز و همینطور عدم ثبت ساعت در پاسگاه مسیر (هرکدام حدود 500 مورد) بوده است، به تخلفات دیگر اشاره کرد و گفت: بعد از این دو مورد، رانندگی تحت تاثیر مواد مخدر و روان گردان یا مشروب الکلی، باعث ضبط حدود 150 دفترچه در این سه ماه شده است.

    در این میان، عدم استفاده از کمربند ایمنی با حدود 130 مورد و رانندگی بیش از زمان مقرر در شبانه‌روز با 120 مورد، در رده بعدی تخلفاتی قرار گرفته که رانندگان اتوبوس را موقتا از تردد و رانندگی محروم کرده است.

    طبق توضیحات سرهنگ وهاب زاده، مقصر بودن در تصادف جرحی یا فوتی با بیش از 40 مورد، خرابی دستگاه سرعت‌نگار با 36 مورد، کسب حد نصاب نمرات منفی در گواهینامه رانندگان با حدود 20 مورد در رده‌های بعدی تخلفاتی قرار داشته‌اند که منجر به ضبط و بایگانی دفترچه ثبت ساعت رانندگان اتوبوس شده‌اند.

    دفترچه ثبت ساعت رانندگان یکی از مهمترین ابزارهای کنترلی است که به منظور افزایش ضریب ایمنی، جلوگیری از تخلفات و نظم بیشتر در وسایل نقلیه مسافربری مورد استفاده قرار می گیرد. صدور و کنترل دفترچه ثبت ساعت رانندگان در اختیار پلیس‌راه قرار دارد و در دو رنگ صادر می شود.

    دفترچه با جلد آبی، به صورت اولیه برای رانندگان صادر می شود. همچنین برای رانندگانی که صفحه تخلفات دفترچه آنها فاقد تخلفات حادثه ساز یا تصادفات منجر به فوت یا جرح باشد، صادر می شود.

    دفترچه جلد قرمز، برای رانندگانی که در صفحه تخلفات آنها تکرار تخلفات یا تصادفات منجر به فوت یا جرح (که در آن راننده مقصر باشد) و رانندگانی که تست اعتیاد آنها مثبت بوده است درج شده باشد، صادر می شود.

    دفترچه ثبت ساعت دو نوع است: درجه یک ویژه رانندگی با وسایل نقلیه مسافربری با ظرفیت 27 نفر و بیشتر برای ناوگان اتوبوسرانی (ویژه دارندگان گواهینامه پایه یک). درجه دو، ویژه رانندگی با وسایل نقلیه مسافربری با ظرفیت حداکثر 26 نفر ویژه رانندگان سواری کرایه و مینی‌بوس‌ها (دارندگان گواهینامه پایه دوم).

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو