فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۷۱۲»

بلندمرتبه‌سازی در آلودگی هوای تهران تاثیری ندارد

عصر خودرو- در پی اظهارات معاون وزیر راه و مسکن مبنی بر تأثیر منفی بلندمرتبه‌سازی منطقه ۲۲ تهران در آلودگی هوا، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن غیرعلمی خواندن این گفته اظهار کرد: بلندمرتبه‌سازی در آلودگی هوای تهران تاثیری ندارد.

بلندمرتبه‌سازی در آلودگی هوای تهران تاثیری ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، وحید حسینی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این مورد گفت: ارتفاع اتمسفر شهری بسیار بلند و بین 500 تا 1000 متر است. اگر ساختمان‌های بلندمرتبه حدود 20 تا 30 طبقه‌ هم باشند در حدود 100 متر از ارتفاع دارند و نسبت به ارتفاع اتمسفر شهری بسیار کوتاه هستند.

    بلندمرتبه‌سازی‌ها تاثیری در آلودگی تهران ندارد

    او با بیان این که به طور قطع ساختمان‌سازی‌ها در بادهای محلی تأثیرگذار است، گفت: ساختمان‌سازی‌های بلند حواشی اطراف خود را تحت تأثیر قرار می‌دهند و الگوی باد اعم از سرعت و شدت باد را تغییر می‌دهند اما این تاثیرگذاری‌ها در محدوده اطراف ساختمان‌هاست و این ادعا که  ساختمان‌سازی‌ها باعث آلودگی هوا می‌شود ادعایی غیر علمی است و با قاطعیت می‌توان گفت بلندمرتبه‌سازی‌ها ربطی به موضوع آلودگی تهران ندارد.

    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تأکید کرد: در اپیزودهای آلودگی هوا مثل اپیزود 22 روزه‌ای که در دی‌ ماه سال گذشته اتفاق افتاد، سکون مطلق هوا صورت گرفته و امکان جابه‌جایی هوا وجود نداشت و در این شرایط نمی‌توانیم ادعا کنیم ساختمان‌ها جلوی حرکت باد را گرفته‌اند چون اصلا جریان هوایی وجود ندارد که ساختمان‌ها بخواهند جلوی آنها را بگیرند.

    حسینی ادامه داد: اگر چه افزایش جمعیت تهران در نتیجه تراکم‌سازی‌ها ادعای درستی است ولی ادعای این که ساختمان جلوی حرکت باد را گرفته ادعای غلط و غیرکارشناسانه‌ای است و قویاً آن را رد می‌کنم که مثال بارز آن هم اپیزودهای آلودگی هواست که تحت این شرایط اتمسفر کاملاً ساکن است و امکان جابه‌جایی ندارد.

    80 درصد آلودگی تهران ناشی از خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی است

    وی با بیان این که در سال گذشته علاوه بر تهران در کلانشهرهایی چون مشهد، اصفهان، تبریز و ... که بحث بلندمرتبه‌سازی ندارند، بحث آلودگی و سکون هوا وجود داشت، افزود: مسئله اساسی این است که تولید آلودگی در کلانشهرها بسیار بالاست و باید آن را به شیوه های مختلف کنترل کرد و کاهش داد. بر اساس مطالعات، در تهران حدود 80 درصد آلودگی‌ها ناشی از خودروها و وسایل نقلیه عمومی است. بنابراین اگر منابع تولید آلودگی کنترل و مدیریت شوند بقیه مسائل جزو مباحث فرعی محسوب می‌شوند.

    تولید 800 هزارتن آلودگی در تهران به طور سالانه

    حسینی با تاکید بر این که باید فکری به حال 800 هزار تن آلودگی که به طور سالانه در تهران تولید می شوند بکنیم، اظهار کرد: این میزان آلودگی از منابع مختلفی چون یک میلیون موتورسیکلت، 400 هزار خودرو کاربراتوری، 60 هزار کامیون فرسوده تولید می‌شوند و بلندمرتبه‌سازی در این وضعیت هیچ تأثیری ندارد.

    مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران بیان کرد: بحث‌های آمایش سرزمین، تغییر کاربری و شهرسازی تخصص من نیست ولی در مورد تولید آلودگی ناشی از بلندمرتبه سازی اعلام می‌کنم که این مسئله تأثیری در آلودگی هوا ندارد. ممکن است ساختمان بلندمرتبه جلوی عبور و مرور هوا را به اطراف آن تا 10 تا 50 متر بگیرد و برای ساکنین محلی مشکل ایجاد کند ولی این که ادعا کنیم بلندمرتبه‌سازی در آلودگی تهران نقش عمده دارد ادعای بسیار غلطی است و مبنای علمی ندارد.

    حسینی تاکید کرد: پذیرش این ادعا منجر به فراموشی سپردن منابع مختلف آلودگی در سطح کلانشهرها می‌شود. بنابراین این مسائل را باید به صورت علمی و غیرسیاسی دنبال کرد. درست نیست جان مردم را که ارزش بسیاری دارد دستاویز دستاوردهای سیاسی قرار دهیم در حالی که با حذف بلندمرتبه‌سازی مسئله آلودگی تهران حل و فصل نمی‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو