فونیکسریمکسبهتام

قدرتمندترین محصول اسکانیا در ایران

سلطان وارد می‌شود

عصر خودرو- با وجود روز‌های نه‌چندان خوب صنعت حمل‌و‌نقل در کشورمان و در نتیجه بازاری که از این وضعیت تاثیر گرفته است، اما باز هم ورود کشنده‌ها و کامیون‌های خوب به جاده‌های کشورمان با روندی آرام اما پیوسته در جریان است که این وضعیت، بی‌ارتباط با ثبات نسبی قیمت‌ها در چند ماه پایانی سال ۱۳۹۴ و ماه‌های آغازین سال ۱۳۹۵نیست. اما در این میان اتفاقات خاصی نیز افتاده ‌‌که می‌توان در ابتدا به حضور کشنده ولوو FH۵۰۰ اتاق جدید اشاره‌ای داشت و بعد از آن از حضور کارکرده‌های اروپایی گفت.

سلطان وارد می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ولی یکی از داغ‌ترین اخبار این هفته‌های اخیر، حضور کشنده 560 اسب بخاری اسکانیا با موتور 8‌سیلندر خورجینی است که از چند جهت کاملا خاص جلوه می‌کند که اگر از حضور مرسدس بنز‌های آکتروس کارکرده 510 اسب بخاری و یا کشنده ولوو FH16-660 اسبی موجود در کشور صرف‌نظر کنیم، باید بگوییم که اسکانیا R-560 معرفی شده، عنوان قوی‌ترین کشنده دو محور کشورمان که به صورت رسمی عرضه شده است را در اختیار می‌گیرد که به معنی عبور از مرز 500 اسب بخاری‌هاست و همچنین اولین بار است که اسکانیا‌های 8 سیلندر به کشورمان وارد شده‌اند. در ادامه با ابعاد مختلف این حضور و خود این کشنده بیشتر آشنا می‌شویم.


    ‌‌ مـوتـور‌های 8‌سـیــلنــدر اسکانیا
    بیش از 40سال اســت که اســکانیا از مـوتور‌های 8سیلندر بر روی محصولات مختلفش از کامیون‌ها و کشنده‌های دماغ‌دار تا انواع بی‌دماغ استفاده می‌کند و این حضور چندین دهه‌ای باعث شده است تا این پیشرانه‌ها به نوعی اعتبار و اصالتی برای این کمپانی باشند تا جایی که وجود همین پیشرانه‌هاست که موجب شده اسکانیا لقب سلطان جاده‌ها را در تمام دنیا به خود اختصاص دهد. اصلی‌ترین رقیب این پیشرانه‌ها از سوی هموطن اسکانیا یعنی ولوو با نام موتور‌های 16 لیتری معرفی شده که چند سالی است توانسته‌اند از نظر قدرت تولیدی و گشتاور از اسکانیا با فاصله بسیار کمی بالاتر باشند. با این حال موتور‌های 8سیلندر اسکانیا دارای طرفداران سرسختی در اروپاست که ویژگی خاصی چون صدای آن مثل موتورسیکلت‌های ‌هارلی دیویدسون، حتی به مشخصه و نشانه‌ای برای این کشنده‌ها تبدیل شده است، به نحوی که صدای این پیشرانه در تست‌ها و مقایسه‌هایی که با دیگر کشنده‌های اروپایی انجام می‌شود به عنوان یک امتیاز مثبت برای علاقه‌مندان تلقی می‌شود.
    در گذشته نیز موتور‌های خورجینی در کشورمان حضور داشته‌اند که باید به حضور برخی ‌کشنده‌ها و کامیون‌های آمریکایی با پیشرانه‌های 8سیلندر خورجینی اشاره کنیم. پس از آنها نیز مرسدس بنز با محصولات سری NG خود اقدام به واردات محصولاتی با موتور‌های 8 سیلندر و حتی 10 و 12سیلندر به کشورمان کرد که در سال‌های اخیر نیز آکتروس با موتور‌های 6 سیلندر خورجینی به عنوان تنها کامیون‌های با موتور خورجینی در ایران شناخته می‌شدند که در ادامه کامیون‌های ماز از این موتور‌ها بهره بردند.
    در این روز‌ها نیز برخی‌ کشنده‌های وارداتی کارکرده مرسدس بنز نیز دارای موتور‌های 8سیلندر خورجینی 510 اسب بخاری هستند. اما سال‌هاست که از عرضه رسمی یک کشنده 8سیلندر که بتواند دور از بحث مشکلات خدماتی و تعمیراتی باشد، خبری نبوده است و اسکانیا فعلا به عنوان تنها شرکتی که به صورت انبوه از این پیشرانه‌ها‌ روی محصولاتش استفاده می‌کند، در ایران قدم در این راه نهاده است.

      رقابتی از جنس 500‌تایی‌ها
    مهم‌ترین رقیب اسکانیا R560 در کشورمان، ولوو Fh500  است که البته برخی‌ طرفداران اسکانیا بر این باورند که نمی‌توان این دو کشنده را هم به خاطر اختلاف قدرت 60 اسب بخاری آنها و هم به خاطر وجود یک پیشرانه 8 سیلندر خورجینی در سینه اسکانیا، مقایسه کرد. خصوصا که در این کشنده از گیربکس‌های خود اسکانیا نیز استفاده می‌شود که دیگر از این نظر هم در برابر ولوو کسر نخواهد آورد. با این حال می‌توان گفت مهم‌ترین رقیب R560 خود این کشنده است که باید دید با داشتن ویژگی‌های خاصش، چه تعداد خریدار حاضرند برای خرید این کشنده دست به جیب شوند.
    به هر حال این کشنده توانایی آن را دارد که با عرضه کم‌تعدادش، همیشه مشتریان پر و پا قرصی برای خود نگاه دارد.
      8تایی‌های اسکانیا
    اسکانیا در حال حاضر هر دو سری از موتور‌های 8 سیلندر یورو 5 و یورو 6 خود را برای نصب ‌روی محصولاتش تولید می‌کند و پیشرانه 560 اسب بخاری نیز در ردیف موتور‌های یورو 5 این شرکت است. موتور‌های 8سیلندر اسکانیا در مدل‌های با استاندارد یورو 6 در سه قدرت 520، 580 و 730 اسب بخاری هستند و این در حالی است که در مدل‌های یورو 5 قدرت تولیدی این موتور‌ها به صورت 500، 560، 620 و 730 اسبی بوده و با اینکه ماموت می‌توانسته مدل 500 اسب بخاری آن را وارد کند اما برای رهایی از رقابت مستقیم با ولوو FH500 و داشتن یک برگ برنده خاص، نمونه 560 اسبی آن را وارد میدان کرده است. گفته می‌شود که اسکانیا در نسل جدید کشنده‌هایش از موتوری پر‌قدرت‌تر از پیشرانه 750 اسب بخاری ولوو به عنوان قوی‌ترین پیشرانه تولید انبوه جهان، پرده‌برداری خواهد کرد که احتمالا قدرتی برابر با 780 اسب بخار خواهد داشت.

      کابین رویایی استریم‌لاین
    یکی از زیباترین کابین‌های اخیر اسکانیا، سری استریم‌لاین آن است که خصوصا این نحوه طراحی در همراهی با کابین‌های سقف بلند تاپ‌لاین به اوج زیبایی و ابهت خود می‌رسد. مهم‌ترین تفاوت ظاهری این کابین در لپی‌های بغل آن است که با حالتی آیرودینامیک‌تر، در خود بدنه و جلو پنجره فرو رفته‌اند و از طرفی یک باد‌پران و باله کوچک نیز در زیر آن نصب شده است که باعث می‌شود تا با هدایت جریان هوا، هم آیرودینامیک خودرو بهتر شود که در مصرف سوخت نیز اثر مثبت کوچکی خواهد گذاشت و هم آلودگی کمتری روی در‌‌های ورودی دو طرف کابین بنشینند. کشنده R560 جنجالی این روز‌های کشورمان نیز از همین بدنه و آن هم در نوع تاپ لاینش بهره می‌برد که کاملا به آن ابهتی در حد و اندازه‌های نام و قدرت پیشرانه‌اش خواهد داد. این اتاق بزرگ برای طی مسافت‌های بلند بسیار ایده‌آل خواهد بود و یکی از برترین انتخاب‌ها برای بارگیری‌های بین‌المللی به شمار می‌آید.

      کمی با R560
    پیشرانه  این کشنده حجمی برابر با 16 لیتر دارد که از مصرف بالا‌تری نسبت به پیشرانه‌های 13 لیتری فعلی اسکانیا برخوردار است اما در مقابل گشتاور و قدرت تولیدی بالای این کشنده می‌تواند در برخی از نقاط کشورمان که منطقه‌ای کوهستانی با پیچ و خم‌های زیاد است، نمایشی حیرت‌آور از کشش و قدرت ارائه دهد که بالطبع در چنین جاده‌هایی اینچنین قدرت به کار خواهد آمد. همان‌طور که گفتیم این پیشرانه قدرتی برابر با 560 اسب بخار در دور موتور 1900 دور در دقیقه به همراه بیشترین گشتاور 2700 نیوتن‌متر در بازه 1000 تا 1400 دور در دقیقه ارائه می‌دهد که حاکی از بالاترین گشتاور در بین کشنده‌های موجود در کشورمان است. این پیشرانه در همراهی با یک گیربکس اتوماتیک 2+2+12 دنده اسکانیاست که می‌توان گفت از برترین گیربکس‌های موجود در بین همه محصولات این شرکت به شمار می‌رود. طبق اعلام شرکت ماموت این خودرو دارای بخاری درجا و حتی سیم‌کشی آماده برای نصب کولر درجا نیز هست. ضمن اینکه سیستم صوتی پیشرفته مجهز به بلوتوث، یخچال و فریزر، صندلی‌های گرم‌کن‌دار با روکش چرمی و تنظیمات کامل برای راننده و سرنشین و حتی صندلی راننده  با سیستم تهویه، غربیلک طرح چوب، میز غذا برای شاگرد در لیست تجهیزات این کشنده یافت می‌شوند که در کشورمان تا حدودی دارای تازگی بوده و همچنین شیشه‌های برقی، آینه‌های برقی گرم‌کن‌دار، خروجی برق 12 ولت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، 2 عدد تختخواب و... نیز از دیگر وسایل رفاهی موجود در کابین این خودرو هستند.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو