فونیکسریمکسبهتام

کدام خودروها توانستند در بازار کشورمان به یک نام تجاری اعتبار بیشتری ببخشند؟

چهره سازان

به گزارش عصر خودرو: همه علاقه‌مندان نسبت به برندهای مختلف صنعت خودرو دید و نگرش مشخصی دارند و برای آنها هر یک از نام‌های این صنعت، نماد یک مشخصه خاص است. برای مثال، در تمام نواحی دنیا مرسدس بنز نماد لوکس‌بودن و کیفیت است و بیشتر مردم جهان ب‌ام‌و را با سرعت و شتاب و خصیصه‌های اسپرتی می‌شناسند، ولوو به عنوان خودرویی محکم و ایمن و تویوتا نیز نقش یک خودرو با دوام و کم خرج را دارد.

چهره سازان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸:۰۰
  • چهره سازان
  • چهره سازان
  • چهره سازان
  • چهره سازان
  • چهره سازان
  • چهره سازان
  • چهره سازان
  • چهره سازان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بسیاری از خودروسازان در ‌ زمانی خاص سعی می‌کنند تا به وسیله یک محصول خاص و یا سیاستی جدید، تغییراتی عمده در چهره خود به وجود آورند؛ کاری که برای مثال کدیلاک با عرضه خودرو CTS توانست انجام دهد و از خودرو ملال‌آور افراد میانسال، به خودرو نیمه‌لوکس افراد جوان‌تر بدل شود. در ایران هم برندهای متفاوت شخصیت و چهره خاص خود را دارند و برخی از این موارد با نمونه‌های رایج در سایر نقاط جهان مشترک هستند. با این حال بعضا‌ چهره‌ اصلی یک خودروساز متفاوت با چیزی است که در ایران به آن شناخته شده است. این چهره اصلی ‌یا حتی جدید ممکن است توسط یک محصول جدید به مردم کشورمان شناسانده شود. در این مطلب به سراغ برخی از مهم ترین خودروهایی می‌رویم که توانستند چهره برند خود را به یک باره تغییر داده، اعتبار آن را در ایران افزایش دهند.

سیتروئن زانتیا
سیتروئن در تاریخ پرافتخار خود خودروهایی در کلاس‌های متفاوتی عرضه کرده است. با آنکه بسیاری از محصولات این خودروساز همانند SM ،‌DS و CX به طور محدود وارد ایران شدند، اما این دایان یا همان ژیان خودمان بود که به عنوان یک خودرو اقتصادی بسیار کم‌دردسر در ایران نماینده و نماد سیتروئن شد و به همین دلیل بسیاری سیتروئن را مترادف با خودرویی کم‌امکانات و اقتصادی می‌شناختند. این چهره اما در ابتدای دهه 80 شمسی با عرضه زانتیا به عنوان سدان متوسط این خودروساز دگرگون شد و به عنوان سازنده خودروهای مدرن و با امکانات مناسب مطرح شد. بسیاری از ایرانیان به دلیل اطلاعات ناقص، باور نداشتند که سیتروئن توانایی ساخت خودرویی با امکانات و تجهیزات و قابلیت‌های فنی زانتیا را داشته باشد. به هر حال از میانه دهه 80 شمسی دیگر کمتر کسی سیتروئن را مترادف با ژیان پیش‌پا‌افتاده اقتصادی می‌دانست و همین راه را برای عرضه محصولاتی همانند C5 هموار کرد.

نیسان ماکسیما
در ایران نیسان به اندازه سایر رقیبان ژاپنی خود همانند تویوتا، مزدا و هوندا در بازارهای متنوع حضور نداشت. بیشتر ایرانیان نام تجاری نیسان را با خودروهایی همانند پاترول و وانتزامیاد (جونیور) شناخته بودند و به همین دلیل نیسان را مترادف با چهره‌ای خشن و سازنده خودروهای بیابانگرد و کاری می‌دانستند. حتی عرضه آلتیما در بازار ایران به طور محدود هم نتوانست این چهره را تغییر دهد. با این حال عرضه ماکسیما در ابتدای دهه 80 شمسی توانست چهره نیسان را دگرگون کرده، اعتباری دو‌چندان برای این برند به ارمغان بیاورد. ماکسیما در زمان عرضه با اختلاف برترین و لوکس‌ترین خودرو صفر بازار بود و همین سبب شد تا نام نیسان جایگاه خوبی در بازار ایران به دست بیاورد و دیگر چهره خشن آن تنها یادگار برای ایرانیان نباشد.

تویوتا کریسیدا
تویوتا در ایران به عنوان سازنده خودروهای نسبتا ارزان ولی بادوام و کم‌استهلاک شناخته می‌شد. این خودروساز اما از دهه 80 میلادی به بعد سعی کرد تا چهره خود را دگرگون کند و با عرضه خودروهای اسپرت و جذاب، اندکی برای خود پرستیژ و اعتبار بین‌المللی کسب کند که موفق نیز عمل کرد. در بازار ایران اما حضور تویوتا به طور جدی دوباره از ابتدای دهه 70 شمسی پررنگ شد و محصولات مدرن این خودروساز به ایران رسیدند. در این میان کریسیدا به لطف ظاهر اصیل و عملکرد فنی بسیار خوبی که حتی شایعاتی مبنی بر سریع‌تر بودن آن از مرسدس بنز کلاس E را پدید آورده بود، توانست ‌تویوتا را به عنوان سازنده خودروهایی بادوام معرفی کند که می‌توانستند به عنوان خودرو لوکس و سریع نیز مطرح باشند. همین چهره بعدها و در دوران واردات مجدد با عرضه خودروهایی همانند پرادو، کمری و آریون مستحکم شد.

هیوندای سوناتا NF
هیوندای در دهه 70 شمسی به بازار ایران رسید. با این حال در این دوره چندان موفقیتی عاید آن نشد و این عرضه آوانته و ورنا در ابتدای دهه 80 شمسی بود که توانست پای این خودروساز رو به رشد را به ایران باز کند. اما آوانته و ورنا همان راه محصولات دهه 70 شمسی این خودروساز را طی کردند و به عنوان محصولی نیمه‌اقتصادی، اما سریع و کاربردی مطرح شدند. با از سر گرفتن واردات خودرو در دهه 80 شمسی، هیوندای به طور جدی وارد ایران شد. به لطف پیشرفت سریع این خودروساز و نحوه بازاریابی و قیمت‌گذاری، هیوندای توانست برخلاف سایر نقاط جهان در ایران چهره‌ای نیمه لوکس از خود به نمایش بگذارد و در حد و اندازه‌های تویوتا ظاهر شود. خصوصا محصولات شاسی‌بلند و سدان‌های بزرگ این خودروساز بودند که توانستند این چهره را تثبیت کنند. در این میان اما سوناتا به عنوان اصلی‌ترین عامل بهبود چهره هیوندای در کنار سانتافه و آزرا و بعدها جنسیس سربازان هیوندای در ایران بودند.

کیا سورنتو  BL
کیا در بازار ایران با خودرو پراید شناخته شد و برای مدت بیش از یک دهه، تنها نماینده این خودروساز همین محصول اقتصادی و محبوب بود. ریو نیز به نحوی ادامه‌دهنده راه پراید بود و توانست چهره‌ای اقتصادی و شهری از خود به نمایش بگذارد. اما با آغاز دوباره واردات خودرو به ایران در میانه دهه 80 شمسی بود که رفته‌رفته پای محصولات جدید این خودروساز رو به رشد به کشورمان باز شد. یکی از جذاب‌ترین حقایق در مورد کیا این است که این خودروساز به لطف سرمایه‌گذاری خوب و سیاست‌های مناسب، پیشرفتی قابل توجه داشته است و محصولات جدید آن که به ایران وارد شدند نیز توانستند همین روند را به ایرانیان بفهمانند. همین کافی بود تا رفته رفته کیا نیز همانند هیوندای به تراز اعتبار تویوتا نزدیک شود. در میان محصولات این خودروساز شاید اسپورتیج و سراتو را بتوان محبوب‌ترین‌ها دانست؛ اما این سورنتو و اپتیما و اپیروس بودند که چهره کیا را دگرگون کردند؛ خصوصا سورنتو که یک شاسی‌بلند بزرگ و با امکاناتی مناسب بود.

مزراتی گرن‌توریزمو
نام و نشان مزراتی در میان خودرودوستان دوآتشه ایران همواره نامی با اعتبار و ارزش بالا بود و واردات محدود این خودرو در دهه‌های 40، 50 و 70 شمسی در اذهان برخی از مردم کشورمان اسطوره‌ای از این نام ایتالیایی ساخته بود. اما بیشتر مردم عادی کشورمان چندان اطلاعی از این نام و برند پرافتخار نداشتند. واردات گسترده مزراتی در پایان دهه 80 شمسی بود که توانست به سلطنت کوتاه‌مدت پورشه بر بازار خودروهای لوکس و اسپرت گران‌قیمت پایان دهد و قیمت‌های نجومی این خودرو سبب شد تا رفته رفته نام و شهرت مزراتی بر سر زبان‌ها بیفتد، به طوری که دیگر کمتر کسی مزراتی را نمی‌شناخت و حتی از نظر بسیاری در اعتبار و شهرت این خودروساز در ایران اغراق شد. به هر حال امروزه دیگر این نام حداقل از نظر بیشتر مردم عادی نماد ثروت و اعتبار است.

اپل وکترا
حضور اپل در ایران به سال‌های بسیار دور دهه‌های 30 و 40 شمسی برمی‌گردد. این خودروساز اما در دهه 50 شمسی رفته رفته در بازار متنوع خودرو ایران محو شد و بیشتر در میان مردم به عنوان خودروساز درجه2 آلمان شناخته می‌شد. اما با آغاز مجدد واردات خودرو در دهه 70 شمسی بود که اپل نیز دوباره به ایران آمد و به لطف محصولات مدرن و جذاب و دوست‌داشتنی خود، توانست چهره‌ای مناسب از خود به جای بگذارد. با آنکه آسترا و کورسا محبوب‌ترین محصولات اپل در ایران بودند، اما این وکترا و امگا بودند که توانستند تا حد زیادی اپل را به عنوان سازنده خودروهای جذاب و لوکس معرفی کنند. بااین حال وکترا را به دلیل عرضه گسترده‌ترش باید عامل اصلی این تغییر هویت اپل دانست.

میتسوبیشی گالانت نسل ششم
میتسوبیشی و نام محصولات آن همانند لنسر، گالانت و پاژرو در بازار ایران قدمتی دیرینه دارند که به ابتدای دهه 50 شمسی بازمی‌گردد. اما در این دوره میتسوبیشی به عنوان سازنده خودروهای ارزان‌قمیت و کم‌دردسر ژاپنی شناخته می‌شد که کمتر کسی از آنها انتظار سرعت و عملکرد فنی بالا داشت. اما با موج واردات خودرو در ابتدای دهه 70 شمسی بود که محصولات متعدد مدرن میتسوبیشی نیز وارد ایران شدند. در این میان اما گالانت به مدد ظاهر بسیار جذاب و خشن و عملکرد فنی خوب و حتی استثنایی (در نمونه‌های سریع‌تر) به یک اسطوره بدل شد و چنان اعتباری برای نام میتسوبیشی به همراه آورد که حتی خودروسازان چینی‌ هنگام ورود به بازار ایران سعی داشتند تا این نکته که پیشرانه محصولات آنها ساخته میتسوبیشی است را مطرح کنند.

رنجروور کلاسیک
لندروور به عنوان یک خودرو کارا، ساده و حتی ارزان به ایران راه یافت و توانست در کنار جیپ به چهره‌ای فروتن و سخت‌جان بدل شود که در دورترین نقاط کشور نیز یاری‌رسان نهادها و مردم عادی بود. اما با عرضه محصول لوکس این خودروساز یعنی رنجروور در ابتدای دهه 50 شمسی بود که ایرانیان با یک خودرو شاسی‌بلند لوکس مواجه شدند که حتی از جیپ واگونییر و سایر رقبای آمریکایی نیز راحت‌تر و لوکس‌تر بود. بدین ترتیب رنجروور نه‌تنها چهره برند لندروور که چهره خودروهای شاسی‌بلند را در ایران برای همیشه تغییر داد و توانست پایه‌گذار موفقیت تمامی شاسی‌بلندهای بعدی همانند پاترول، لندکروزر و پاژرو باشد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو