فونیکسریمکسبهتام

توان و دانش تعمیر موتورسیکلت‌های انژکتوری

تعمیرکاران ایرانی برای طرح جایگزینی موتورسیکلت‌ها آماده‌اند؟

عصر خودرو- کم‌کم به اول مهر و ضرب‌الاجل حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزینی موتورسیکلت‌های به نسبت با طول عمر کمتر انژکتوری نزدیک می‌شویم.

تعمیرکاران ایرانی برای طرح جایگزینی موتورسیکلت‌ها آماده‌اند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، یکی از نگرانی‌هایی که در این‌باره وجود دارد سرویس‌دهی و خدمات‌رسانی تعمیرکاران داخلی به این دسته از موتورسیکلت‌هاست. به‌طور قطع با ورود هر پدیده جدیدی چند سال یا حداقل چند ماهی زمان نیاز است تا آمادگی لازم برای خدمات‌دهی از سوی مراکز مربوط فراهم شود. حال این پرسش مطرح می‌شود آیا تعمیرکارانی که نزدیک به نیم قرن با اجزا و قطعات موتورسیکلت‌های کاربراتوری آشنا بودند امروز با سیستم جدید انجین در بحث انژکتوری آشنایی لازم را دارند؟


    چالش موتورسیکلت‌های انژکتوری
    بهمن ضیاءمقدم، دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت برای نخستین‌بار این دغدغه را مطرح کرد و گفت: مشکل امروز فعالان این حوزه تعمیر موتورسیکلت‌های انژکتوری و سیستم‌های جدید این نوع موتورسیکلت بعد از ورود به کشور است. دو شرکت لیفان و هائوجین (Haojin) که بیشتر خرید شرکت‌های داخلی از این دو شرکت چینی است تولید انبوه انجین ندارند و بحث تعمیر آنها نیز چالش دیگر این نوع موتورسیکلت‌هاست.
    وی ادامه داد: در نتیجه نیاز است تیمی تشکیل شده و به مشکلات این صنعت رسیدگی کند تا با ورود موتورسیکلت‌های انژکتوری مشکل دیگری به مشکلات پیشین افزوده نشود زیرا در پیمایش انژکتور باید با طی حداقل 5هزار کیلومتر از نظر فنی دوباره آزمایش شود که هرچند امری پیچیده نیست اما در عین سادگی بحث‌هایی دارد که باید با ورود آنها به این مسائل توجه داشته باشیم. او تاکید کرد: مهم‌ترین مسئله در این حوزه تعمیرکاران داخلی هستند که هنوز با این سیستم آشنایی نداشته و دانش لازم را در اختیار ندارند و اگر این موتورسیکلت‌ها در شهرستان‌ها و روستای کوچک مورد استفاده قرار گیرد کشاورزی، با کوچکترین مشکل فنی از کار خود بازمی‌ماند.
    این فعال در صنعت موتورسیکلت ادامه داد: البته این مشکلات از سوی انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت پیش‌بینی شده و همه این موارد به صورت مکتوب به سازمان‌های مربوط ارسال شده است.
    اقدامات انجمن برای سرویس‌دهی
    ضیاءمقدم در پاسخ به این پرسش که آیا اتحادیه برنامه‌ای برای رفع این مسائل و آموزش تعمیرکاران دارد یا خیر، گفت: متاسفانه بیشتر تعمیرکاران داخلی تحصیلات دانشگاهی و علمی در این زمینه ندارند و به صورت تجربی به سرویس‌دهی دوچرخه و موتورسیکلت می‌پردازند، حتی بسیاری از آنها با سیستم کامپیوتری آشنا نیستند که با توجه به این موارد آموزش‌هایی نیاز است و به نظر می‌رسد باید شرکت‌هایی که تولیدکننده این نوع انجین‌ها هستند، نماینده‌ای برای شرکت‌هایی که با طرف‌های ایرانی همکاری دارند، در نظر بگیرند. بدین ترتیب آموزش‌های لازم به کارکنان طرف ایرانی داده شود و آنها نیز این آموزش‌ها را به افراد پایین دست خود منتقل کنند.
    وی ادامه داد: تعمیرکاران موتورسیکلت نظیر تعمیرکاران خودرو نیستند که دوره‌های لازم را در شرکت‌های مادر ببینند، به‌طور قطع باید این آموزش‌ها برای موتورسیکلت‌ها نیز انجام شود زیرا بدین ترتیب تعمیرکاران ایرانی می‌توانند خود را روزآمد کنند.
    دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت تاکید کرد: به هر حال زمان این جایگزینی کوتاه است و اگر زمان بیشتری در اختیار بود می‌توانستیم بسیاری از این چالش‌ها را رفع کنیم. او درباره اقدامات انجام شده در این‌باره از سوی انجمن نیز گفت: مکاتبی از سوی انجمن انجام شده و از شرکت‌ها استعلام قیمت برای شرایط موردنیاز و هزینه‌ای که برای زیرساخت‌ها لازم است نیز درخواست شده است.
    ضیاءمقدم ادامه داد: قرار است ایران یکصد هزار انجین با این امتیازات و کیفیت خریداری کند و هزینه‌های کالاها به همراه خدمات جانبی نیز برآورد شده، اما زمان کوتاه است و اگر جدول زمان‌بندی مورد پیشنهاد انجمن مبنی بر پیش‌بینی زمان 6 ماهه برای موتورسیکلت‌های 200 سی‌سی به بالا، 6 ماه دوم برای موتورسیکلت‌های 150 سی‌سی و درنهایت موتورسیکلت‌های 150 سی‌سی به پایین پذیرفته می‌شد نتایج مطلوب‌تری به‌دست می‌آمد.


    آمادگی کامل تعمیرکاران
    برای ادامه رسیدگی به این مسئله سراغ نایب‌رییس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکاران دوچرخه و موتورسیکلت رفتیم.
    محمدعلی زراعتکار، در این رابطه گفت: تمام تعمیرکاران آمادگی کامل برای تعمیر موتورسیکلت‌های انژکتوی دارند به طوری که هم‌اکنون موتورسیکلت‌های خارجی زیادی در کشور در حال تردد هستند که تعمیرکاران در خدمات و سرویس‌دهی به آنها، مشکلی ندارند.
    او در ادامه اینکه گفته می‌شود سیستم انجین این نوع موتورسیکلت‌ها جدید است و تعمیرکاران دانش لازم را ندارند نیز عنوان کرد: اتحادیه حتی می‌تواند تمام تعمیرکاران خود را در سطح شهر معرفی کند و در این‌باره به موتورسیکلت‌سواران اطلاع‌رسانی داشته باشد.
    زراعتکار در پاسخ به این پرسش که آیا دانش تعمیرکاران، بیشتر تجربی است یا آموزش‌های لازم به آنها داده می‌شود نیز گفت: تمام تعمیرکاران کشور دوره دیده و روزآمد بوده و با دستگاه‌های جدید در حال فعالیت و خدمات‌دهی هستند.
    او درباره برگزاری کلاس‌های آموزشی نیز توضیح داد: به طور معمول این آموزش‌ها به‌وسیله آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای به علاقه‌مندان و متقاضیان داده می‌شود و البته شرکت‌های فعال در این عرصه نیز افرادی را برای آموزش‌های لازم به دوبی می‌فرستند.
    وی افزود: سیستم کلی انواع موتورسیکلت‌ها یکسان بوده و تنها اختلاف‌های جزئی دارند و همانطور که توضیح داده شد هم‌اکنون موتورسیکلت‌های سنگین 3 تا 4 سیلندر نظیر کراس و موتورهای تریل کوهستانی در کشور در حال استفاده است و تعمیرکاران برای سرویس آنها نیز با مشکلی مواجه نیستند.
    زراعتکار در پایان گفت: 750 تعمیرکار دارای پروانه کسب در کشور فعال هستند و بیش از یک هزار تعمیرکار نیز برای دریافت پروانه کسب‌وکار اقدام کرده‌اند که بیشتر آنها دوره‌های لازم را دیده‌اند و برای تعمیر و سرویس‌دهی انواع موتورسیکلت آمادگی کامل دارند.
    آنچه مسلم است در بسیاری از بخش‌ها و واحدهای کوچک صنعتی افراد به‌صورت تجربی نه براساس دانش فنی روز مشغول به فعالیت هستند و این است که سخن از فعالان زیرزمینی زیاد شنیده می‌شود اما به زودی در گفت‌وگویی با رییس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکاران دوچرخه و موتورسیکلت، میزان تبحر و آمادگی تعمیرکاران برای خدمات‌دهی وسایل نقلیه جدید اعم از هیبریدی و برقی را بررسی خواهیم کرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو