فونیکسریمکسبهتام

آلمان و چین سخت گیری های جدیدی برای «خودران» ها وضع کردند

عصر خودرو- احتمال ایجاد خطرهای جانی سبب شده تا دولت های آلمان و چین قوانین سخت گیرانه جدیدی برای این نوع خودروها وضع کنند، دولت چین به تازگی آزمایش این خودروها را در بزرگراه های این کشور ممنوع کرده و وزارت حمل و نقل آلمان هم نصب جعبه سیاه را در این خودروها تقاضا کرده است در این شرایط به نظر می رسد ورود این خودروها به بازار با مشکلات جدی تری روبه رو خواهد شد.

آلمان و چین سخت گیری های جدیدی برای «خودران» ها وضع کردند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز، این روزها طراحی و ساخت خودروهای خودران در شرکت های خودروسازی رونق فراوانی یافته و شرکت هایی نظیر تسلا هم اکنون در مرحله تست جاده ای این خودروها هستند. با این حال انجام این آزمایشات چندان هم بی خطر نبوده و ثبت دو مورد تصادف حین انجام فرآیند آزمایش خودروی خودران تسلا، سبب شده است تا قانون گذاران چینی قانون ممنوعیت آزمایش خودروهای خودران در بزرگراه های این کشور را به تصویب برسانند.

    در این راستا مقامات چینی اعلام کردند که به زودی پلیس این کشور قوانین مربوط به جلوگیری از تردد این خودروها در جاده های چین را اجرا خواهند کرد. براساس گزارش های منتشر شده و به گفته «She Weizhen» مدیر اداره خودروی وزارت صنعت و تکنولوژی ارتباطات چین، این وزارتخانه در حال مذاکره با مقامات پلیس این کشور به منظور تهیه متن پیش نویس ممنوعیت تردد خودروهای خودران در قالب انجام آزمایش در بزرگراه های چین هستند. با این حال خانم «Weizhen» از ارائه اطلاعات دقیق و هرگونه جزییات در ارتباط با جدول زمانبندی اجرای قانون ممنوعیت تردد آزمایشی خودروهای خودران در چین خود داری کرد.

    اقدام اخیر دولت چین در حالی رخ می دهد که بسیاری از دولت ها در سراسر جهان در پی تمایل خودروسازان برای ساخت و عرضه خودروهای خودران به بازار، سعی می کنند با وضع قوانین متنوع در حوزه امنیت جاده ای، نگرانی ها از عملکرد این خودروها را برطرف کنند. در چین مقامات این کشور ضمن تشویق خودروسازان به به روز کردن تکنولوژی خود و تولید خودروهای خودران به منظور رقابت با دیگر شرکت های خودروسازی فعال در این حوزه است. با این حال ایمنی این خودروها همچنان دغدغه اصلی قانون گذاران به شمار می رود.

    با این حال محدودیت های قانونی اخیر در رابطه با آزمایش خودروهای خودران در بزرگراه های چین می تواند سد محکمی بر سر راه شرکت های خودروسازی باشد که هدف آنها طراحی و توسعه خودروهای خودران و آزمایش آنها در بزرگراه های این کشور باشد، چرا که نتایج به دست آمده از آزمایش این خودروها در جاده های مختلف کشور چین و تجربه شیوه های مختلف رانندگی می توانست کمک بسیار زیادی به پروژه عرضه خودروهای خودران به بازارهای جهانی کند.

    در همین رابطه اخیرا فعالیت های شرکت های خودروسازی فعال در زمینه طراحی و ساخت خودروهای خودران در ایالات متحده زیر ذره بین رسانه ها و نهادهای دولتی مسئول قرار گرفته و پس از تصادف شدید خودروی Model X این شرکت حین آزمایش جاده ای، اداره ملی امنیت جاده ای آمریکا تحقیقات خود را پیرامون تصادف مذکور آغاز کرده است.

    لازم به ذکر است پیش از انتشار خبر ممنوعیت آزمایش خودروهای خودران در بزرگراه های چین، شرکت خودروسازی « Chongqing Changan Automobile» یک دستگاه خودروی خودران را در مسافتی معادل 1200 مایل مورد آزمایش قرار داد. طی مسافت مذکور در شرایطی صورت پذیرفت که خودروی شرکت چانگان حین آزمایش از دوربین و رادار استفاده می کرده است.

    آلمان به دنبال جعبه سیاه در خودروهای خودران

    پس از افزایش سخت گیری نسبت به تردد خودروهای خودران در بزرگراه های چین، این بار وزارت حمل و نقل آلمان اعلام کرد که از شرکت های خودروسازی خواسته است به منظور مشخص شدن جزییات مربوط به تصادفات احتمالی خودروهای خودران، شرکت های سازنده این خودروها نسبت به نصب جعبه سیاه روی محصولات خود اقدام کنند.

    اعمال فشار بر خودروسازان و مدیران آنها در رابطه با خودروهای خودران پس از آن صورت می گیرد که خودروی خودران شرکت تسلا حین انجام آزمایش در آمریکا دچار سانحه شد. پس از این حادثه بسیاری از قانون گذاران و کارشناسان حوزه صنعت خودرو در سراسر جهان ضمن ابراز نگرانی از امنیت خودروهای خودران، خودروسازان فعال در این حوزه را به منظور رعایت قوانین و استانداردهای ایمنی در جاده ها و بزرگراه ها تحت فشار قرار دادند.

    در این رابطه و براساس پیشنهاد ارائه شده از سوی وزیر حمل و نقل آلمان «Alexander Dobrindt»، اگرچه رانندگان در خودروهای خودران نیازی به تمرکز بر فرمان خودرو و ترافیک موجود در بزرگراه ندارند اما باید به هنگام تردد با خودروی خودران در صندلی راننده نشسته و به هنگام نیاز کنترل خودرو را در دست بگیرند. در چارچوب طرح پیشنهادی وزیر حمل و نقل آلمان، سازندگان خودروهای خودران به دلیل وجود قابلیت «Autopilot» در این خودروها ناگزیر خواهند بود جعبه سیاه در محصولات خود نصب کنند که این جعبه سیاه به هنگام فعال شدن قابلیت «Autopilot» آغاز به کار می کند. گفتنی است براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است در تابستان سال جاری پیشنهاد وزیر حمل و نقل آلمان به منظور تصویب و تایید به سایر وزارتخانه ها نیز ارسال شود.

    لازم به ذکر است سخت گیری های اخیر مقامات آلمانی در رابطه با خودروهای خودران و ضریب ایمنی آنها در حالی صورت می گیرد که آلمان خانه خودروسازان بزرگی نظیر مرسدس بنز، BMW و فولکس واگن بوده و صنعت قدرتمند خودروی آلمان در این شرایط خواهان آن است که با سرمایه گذاری روی خودروهای خودران، همچنان نقش پر رنگ خود در بازارهای جهانی خودرو و خصوصا بازار خودروهای خودران را حفظ کنند.

    در راستای تلاش خودروسازان آلمانی برای تصاحب بازارهای بین المللی، «آنجلا مرکل» صدراعظم آلمان در ماه آوریل گذشته اعلام کرد که خودروسازان کشورش باید به منظور حفظ موقعیت خود در بازارهای بین المللی لیستی از خواسته های خود را به دولت آلمان ارائه کنند.

    در حال حاضر شرکت های خودروسازی در سراسر جهان مشغول کار روی پروژه های مربوط به طراحی و ساخت خودروهای خودران هستند اما کارشناسان و تحلیلگران صنعت خودرو معتقدند خودروهای خودران به این زودی وارد بازار نخواهند شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو