فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۶۰۹»

تولید بنزین یورو ۴ پالایشگاه اصفهان ٢ برابر می‌شود

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان، گفت: با امضای تفاهم‌نامه واگذاری اجرای طرح بهبود فرایند و بهینه‌سازی شرکت پالایش نفت اصفهان به شرکت دایلم کره جنوبی تولید بنزین یورو ۴ در این پالایشگاه دو برابر می‌شود.

تولید بنزین یورو ۴ پالایشگاه اصفهان ٢ برابر می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  فارس ، لطفعلی چاووشی در آیین امضای تفاهم‌نامه واگذاری طرح بهبود فرایند و بهینه‌سازی شرکت پالایش نفت اصفهان با شرکت دایلم کره جنوبی، گفت: توافقنامه انجام کار بصورت EPC مشروط به تامین فایناس با شرکت دایلم، پالایشگاه و شرکت ملی مهندسی و ساختمان بعنوان مجری طرح صورت گرفته است.

    وی، با بیان این‌که طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان در مدت چهارسال با سرمایه گذاری دو میلیارد دلار اجرا می‌شود، افزود: در این پروژه، شرکت دایلم کره جنوبی به عنوان پیمانکار خارجی با همکاری پیمانکاران داخلی و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بعنوان مجری طرح فعالیت می‌کند.

    چاووشی تاکید کرد: برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح، پروسه نهایی‌ کردن قرارداد تجاری و شرایط فایناس به موازات در حال انجام است.

    وی، با پیش‌بینی این‌که تا پایان امسال شرایط برای شروع مجدد طرح فراهم می‌شود، گفت: همکاری دولت بویژه وزارت اقتصاد در صدور ضمانتهای دولتی در این زمینه راهگشا بوده و می‌تواند راه را برای سرعت بخشیدن به شروع مجدد پروژه هموار سازد.

    مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان، کاهش خوراک پالایشگاه به میزان ١٦ هزار بشکه در روز، کاهش نفت‌کوره تولیدی پالایشگاه اصفهان به میزان ١۰ میلیون لیتر در روز با بکارگیری فناوریهای جدید، افزایش تولید بنزین به میزان ٨,٥ میلیون لیتر در روز را از دستاوردهای مهم این طرح اعلام کرد.

    وی ادامه داد: افزایش تولید گاز مایع به میزان ٢,١ میلیون لیتر، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی از یورو ٢ به یورو ٤ و ٥ و سازگار با محیط زیست، رفع تنگناهای عملیاتی، افزایش سودآوری پالایشگاه، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از دیگر دستاوردهای حاصل از اجرای این طرح است.

    چاووشی، با اشاره به این‌که در سال ٨٦ این شرکت در راستای سیاستهای اصل ٤٤ قانون اساسی به عنوان نخستین شرکت پالایشی به بخش خصوصی واگذار شد، گفت: اجرای طرح جامع بهینه‌سازی بر اساس الزامهای زیست‌محیطی و قانونی با هدف ارتقای کمی و کیفی محصولات تولیدی و مطابق با استانداردهای جهانی و سازگار با محیط زیست در دستور کار شرکت پالایش نفت اصفهان قرار گرفت.

    وی یادآور شد: این طرح به دلیل برخورداری از توجیهات فنی و اقتصادی قوی و همچنین تاثیرگذاری در تامین تمام فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور بویژه بنزین از طرحهای اولویت‌دار نظام اجرایی کشور شناخته شد و طرح در سال ٨٦ با همکاری شرکتهای خارجی  و شرکت‌های داخلی شروع شد.

    مدیرعامل پالایشگاه اصفهان با بیان این‌که این طرح به دلیل مشکلات ناشی از تامین منابع مالی از سال ٨٧ با رکود و تعلیق ناخواسته مواجه شد، افزود: برای تامین فاینانس طرح با توجه به اهمیت اجرای آن در زمینه خودکفایی کشور در تولید بنزین، کاهش چشمگیر آلاینده‌های زیست‌محیطی و همچنین دستیابی پالایشگاه به سودآوری تلاشهای زیادی انجام شد اما به دلیل وجود تحریمها امکان جذب سرمایه‌گذاری برای اجرای کامل طرح میسر نشد.

    وی اظهارکرد: تنها بخشی از طرح با استفاده از منابع داخلی پالایشگاه در اواخر سال ٩٣ شروع شد؛ اما از آن جایی که اهداف اصلی طرح بهینه‌سازی تنها با اجرای کامل طرح محقق می‌شود، بنابراین پیگیری برای تامین منابع مالی طرح ادامه یافت و پس از رفع تحریمها مذاکره با شرکت دایلم برای تامین فاینانس واحدهای باقیمانده طرح به مبلغ دو میلیارد دلار از طریق بانکهای کره‌ای ‌انجام شد.

    چاووشی با یادآوری این موضوع که از زمان احداث پالایشگاه اصفهان خط خاصی برای انتقال نفت‌کوره از پالایشگاه به نیروگاه در نظر گرفته شده بود، گفت: سالهای زیادی نیروگاه از نفت‌کوره استفاده می‌کرد، اما از دو سال پیش به دلیل شرایط زیست‌محیطی، اداره کل محیط زیست این خط را پلمب کرده است.

    وی با اعلام این‌که پس از خصوصی شدن برای تامین منابع این پروژه‌ها مشکل داشتیم، افزود: با وجود مشکلات تامین منابع داخلی و سود پالایشگاه بخشی از پروژه‌های بهینه‌سازی و مجتمع بنزین‌سازی با اعتبار ٥۰۰ میلیارد تومان انجام شد و استانداردسازی محصول گازوئیل به مبلغ ٨۰۰ میلیون یورو در حال انجام است.

    مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به این‌که تبدیل نفت‌کوره یکی از بزرگترین پروژه‌های زیست‌محیطی پالایشگاه اصفهان است که دارای اهمیت اقتصادی و زیست‌محیطی بسیاری است، اظهار امیدواری کرد با امضای این تفاهم‌نامه تا چند سال آینده این پروژه تکمیل و نام پالایشگاه اصفهان دوباره بعنوان پالایشگاه طلایی ایران مطرح شود.

    وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح ادامه داد: پالایشگاه اصفهان فعالیت خود را در زمینه پالایش نفت خام و تولید فرآروده‌های نفتی شامل گاز مایع، بنزین، نفت گاز، سوخت هواپیما در سال ٥٨ با ظرفیت ٢۰۰ هزار بشکه آغاز کرد.

    چاووشی تصریح کرد: با شروع جنگ تحمیلی و نیاز کشور به فرآورده‌های نفتی ظرفیت پالایش نفت خام پالایشگاه به بیش از ٣٧٥ هزار بشکه در روز افزایش یافت، اما هم اکنون ین پالایشگاه با تولید ٢٢ درصد از تمام فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور از لحاظ ظرفیت پالایشی و تنوع تولید فرآورده‌های نفتی جایگاه ویژه‌ای را در بین پالایشگاه‌های کشور دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو