فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به روند صادرات و تولید بدون سرمایه‌گذاری نشان داد

چرخ ایران‌خودرو بر محور توسعه صادرات می‌چرخد

عصر خودرو- گروه صنعتی ایران‌خودرو حضور در بازار جهانی و کسب سهم بازار برای بنگاه‌های اقتصادی را یک ضرورت می‌داند و مانند هر بنگاه بزرگ دیگری در تبیین چشم‌انداز خود، ماموریت تغییر موقعیت از یک بنگاه محلی به بنگاهی در سطح جهانی یا منطقه‌ای را برای خود قائل است.

چرخ ایران‌خودرو بر محور توسعه صادرات می‌چرخد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازصمت،تولید محصول در پایگاه‌های خارج از کشور و صادرات محصول کامل 2 روش صادراتی ایران‌خودرو است. درحال‌حاضر تنوع تولید محصول در پایگاه‌های خارج از کشور و صدور محصول تولید شده با نشان ملی ایران‌خودرو افزایش یافته که نشان‌دهنده استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در خارج از کشور است. هم‌اکنون پس از 15 سال از شروع ساخت خودرو ملی، محصولی به نام سمند در عرصه صدور، راه موفقیت در صنعت خودروسازی را طی کرده و توانسته با صدور خودرو ملی و قطعات در بازار جهانی نامی از توان ملت ایران را به ثبت برساند و درکنار بخش‌های دیگر صنعت، توسعه‌یافتگی را تجربه کند.

    تثبیت حضور در بازارهای هدف صادراتی و توسعه بازارهای جدید از راهبردهای ایران‌خودرو در توسعه صادرات و توسعه محصول جدید است که افزایش ظرفیت‌های تحقیق و توسعه در زمینه پلتفرم، محصول و قوای محرکه از الزامات دستیابی به این راهبرد است.
    افزایش کارآیی شبکه توزیع از طریق استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ایجاد شده در توزیع، فروش و سایت‌های تولیدی و توسعه شبکه فروش و خدمات پس از فروش از راه توسعه کمی و بهبود کیفیت نمایندگی‌های فروش خارج از کشور از رویکردهای ایران‌خودرو در توسعه بازار خارجی است. باید به این موارد اخذ و تمدید استانداردهای بازارهای هدف و نشان‌سازی از راه ترویج و توسعه نشان ایکو در سطح منطقه‌ای و جهانی را نیز افزود. گروه صنعتی ایران‌خودرو در هر بازار هدف، بسته به سلایق، نیازها، رقبای آن بازار و عوامل دیگر یک یا چند خودرو را به عنوان محصول صادراتی تعریف کرده است و برای حضور مستمر در بازارهای هدف، ایجاد تنوع در سبد محصولات صادراتی، حفظ نشان ملی و مونتاژ خودروهای رانا، دنا و سورن را در سایت‌های فرامرزی در دستور کار قرار داده است.

     


    توسعه راهبردهای بین‌المللی
    گروه صنعتی ایران‌خودرو راهبرد خود در همکاری با شرکای خارجی را به شکل برد – برد تعریف کرده است. توسعه مدل همکاری مولتی‌نشان و تغییر مهم در سهم سبد محصولات در همکاری با شرکا و افزایش توان چانه‌زنی در نحوه و چگونگی همکاری‌ها با تاکید بر بالانس ارزی از جمله راهبردهای اصلی ایران‌خودرو در همکاری با شرکای خارجی است. تغییر در مدل همکاری‌ها از سی‌کی‌دی کاری به سرمایه‌گذاری طرف خارجی در کل زنجیره ارزش خودرو و تکمیل سبد محصولات در کلاس‌های متفاوت و موردنیاز در بخش‌های مختلف بازار نیز از دیگر راهبردهای ایران‌خودرو در سطح همکاری‌های بین‌المللی به شمار می‌رود.
    برنامه صادرات ایران‌خودرو در سال 95
    گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال جاری برنامه صادرات 20 هزار دستگاه از محصولات به بازارهای هدف را در دستور کار قرار داده است. 30 درصد صادرات ایران‌خودرو به کشورهای آسیای میانه و قفقاز (سی‌آی‌اس) خواهد بود که تعداد 6 تا 9 هزار دستگاه هدف‌گذاری شده است. بخش دیگر صادرات محصولات ایران‌خودرو به کشور عراق است که علاوه بر خودرو سواری به شکل قطعات منفصل، صادرات کامیون به صورت آماده نیز برنامه‌ریزی شده است. صادرات به تونس و احیای سایت ونزوئلا از دیگر برنامه‌های امسال ایران‌خودرو در بخش صادرات است. ورود به بازار روسیه نیز از اهداف صادراتی این شرکت به شمار می‌رود که امیدوار است در این بخش نیز موفق عمل کند.
    ظرفیت تولید در سایت‌های خارج از کشور
    ایران‌خودرو در 6 پایگاه تولیدی در فراسوی مرزها از جمله بلاروس، روسیه، عراق، سنگال، ونزوئلا و سوریه ظرفیت تولید 63 هزار خودرو را در سال دارد. راهبرد معاونت صادرات ایران‌خودرو، فعال‌سازی و تولید محصولات جدید در این سایت‌هاست و بر همین اساس پس از چند سال توقف، تولید در سایت سیامکو سوریه ازسر گرفته شده است. سایت سیامکو از ماه‌های آخر سال 94 راه‌اندازی و محموله‌هایی به این سایت ارسال شده است. براساس برنامه در سال جاری نیز تولید 2 هزار دستگاه از محصولات ایران‌خودرو از جمله رانا، دنا و سورن در سایت سیامکو پیش‌بینی شده است.
    در زمینه سایت ایران‌خودرو در آذربایجان نیز ایران‌خودرو هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در آذربایجان انجام نخواهد داد و مشارکت به صورت ارائه خدمات فنی و مهندسی برای راه‌اندازی خط مونتاژ خواهد بود. پیش از این، صادرات ایران‌خودرو به صورت محصول آماده و کامل انجام می‌شود و با توجه به استقبالی که مردم آذربایجان از محصولات ایران‌خودرو داشتند، راه‌اندازی خط مونتاژ در این کشور برنامه‌ریزی شد که تولید سمند، سورن و رانا از برنامه تولید در بخش نخست همکاری‌های دوطرف است. همچنین براساس مذاکرات انجام شده تولید خودروهای تجاری برای ناوگان حمل‌ونقل شهری در آذربایجان نیز پیش‌بینی شده است.

     


    تولید بدون سرمایه‌گذاری
    در سال‌های گذشته، ایران‌خودرو در برخی کشورها به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی خط تولید اقدام کرده است. در برخی سایت‌ها که با سرمایه‌گذاری مستقیم ایران‌خودرو تاسیس شد، در سایه بی‌ثباتی‌های سیاسی و شرایط خاص این کشورها، تولید به حالت نیمه‌تعطیل درآمد یا متوقف شد. هرچند در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر بازگشایی و از سرگیری تولید در این سایت‌ها منتشر شده اما راهبرد ایران‌خودرو در زمینه تولید در سایر کشورها تغییر کرده و به سمت تولید بدون سرمایه‌گذاری مستقیم حرکت می‌کند.
    نزدیک‌ترین نمونه در این زمینه راه‌اندازی خط تولید در کشور الجزایر بدون سرمایه‌گذاری مستقیم و تنها با ارائه خدمات مهندسی و فنی است و به این ترتیب ایران‌خودرو خود را از چالش‌های احتمالی ناشی از شرایط سیاسی و اجتماعی کشورهای هدف مصون نگاه داشته و آینده صادرات محصولات خود را تضمین می‌کند.
    پارس پلیس در ترکمنستان
    گروه صنعتی ایران‌خودرو صادرات محصولات تجهیزشده به ترکمنستان را با هدف افزایش سهم بازار کشورهای سی‌آی‌اس آغاز کرد. در راستای شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، یکی از برنامه‌های ایران‌خودرو افزایش سهم در بازار کشورهای آسیای میانه و قفقاز از طریق اتحادیه گمرک این کشورهاست و بر همین اساس صادرات به کشورهای ترکمنستان، بلاروس و راه‌اندازی سایت آذربایجان و قزاقستان را در دستور کار قرار داده است. برمبنای قراردادی که با وزارت کشور ترکمنستان منعقد شده 200 خودرو پلیس این کشور به‌وسیله ایران‌خودرو تامین می‌شود که در صورت تایید، تامین ناوگان موردنیاز پلیس ترکمنستان از سوی ایران‌خودرو ادامه خواهد یافت. ترکمنستان از کشورهای مشترک‌المنافع است که ایران‌خودرو آن را به عنوان دروازه‌ای برای صادرات به کشورهای منطقه به شمار می‌آورد.
    صادرات ایران‌خودرو در سال 94
    شرکت ایران‌خودرو در سال‌های 1385 تا 1394 حدود 234 هزار خودرو به بازارهای هدف صادر کرده که بیش از 103 هزار دستگاه آن سمند بوده است. مهم‌ترین بازار صادراتی ایران کشور عراق است. این شرکت در سال 94، ‌10 هزار و 361 دستگاه انواع خودرو صادر کرده است. گروه صنعتی ایران‌خودرو موفق به کسب تاییدیه موسسه استاندارد تونس برای صادرات رانا به این کشور شد.
    کلام آخر...
    خودروسازان خارجی در بازارهای صادراتی جهانی رقابتی سخت دارند و هریک تلاش دارند با افزایش کیفیت و بالابردن امکانات و کاهش قیمت، مشتریان بیشتری را جذب کنند و توان رقابتی خود را بالا ببرند. ایران پس از جلب مشارکت‌های بین‌المللی با انجام مطالعات در بازار و با شناسایی رقبا، استانداردها و نیاز کشور هدف می‌تواند خودروهای متناسب با تقاضا ارائه کند تا در کنار رقبای دیگر، تداوم صادرات امکان‌پذیر باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو