فونیکسریمکسبهتام

سهم برندهای برتر از بازار ایران در سه‌ماهه نخست سال تغییرات چشمگیری داشته است

زلزله بهاری در بازار خودروهای وارداتی

عصر خودرو- بخش مطالعات بازار خودرو امروز، در ادامه انتشار گزارش‌های ماهیانه خود پیرامون وضعیت بازار خودرو در کشور، مدتی قبل گزارش جامع بازار خودروهای وارداتی کشور در سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۵ را منتشر کرد، گزارشی که نشان از افزایش حجم واردات خودرو و البته تغییرات در برندهای برتر بازار دارد.

زلزله بهاری در بازار خودروهای وارداتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در سه‌ماهه نخست سال جاری، درمجموع 12,952 دستگاه انواع خودرو سواری (شامل خودروهای شاسی بلند و کراس اوور) وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش 23درصدی را نشان می‌دهد تا بتوان گفت بازار کمی از مسیر نزولی خود فاصله گرفته است و شاید بتوان این را نمادی از بازگشت هرچند آهسته بازار خودروهای وارداتی دانست. سال گذشته بدون شک سالی دشوار برای واردکنندگان خودرو بود تا جایی که شاهد سقوط 50درصدی بازار بودیم و این قطعا برای واردکنندگان خبر خوبی نیست. بخشی از این مسئله به رکود کلی حاکم بر بازار باز می‌گردد اما از سوی دیگر باید به تغییرات قوانین و سخت‌تر شدن واردات خودرو از سوی واردکنندگان متفرقه نیز اشاره کرد، امری که درنهایت شرایط کار برای واردات خودرو را سخت کرد و حاصل آن شیب نزولی بازار بود.
    وضعیت قوانین البته امسال تغییر چندانی نکرده اما به نظر می‌رسد بازار به‌مرور با شرایط فعلی خود را سازگار کرده است و خریداران پذیرفته‌اند قرار نیست کاهشی در قیمت خودروهای وارداتی رخ دهد و به این ترتیب به‌مرور شاهد بازگشت تقاضاها به بازار هستیم، امری که شاید با همین روند تا پایان سال ادامه پیدا کند. فراتر از روند صعودی واردات خودرو، باید به تحولات رخ داده در برندهای برتر وارداتی توجه کنیم، تغییراتی که باعث شده از یک‌سو ترکیب برترین‌های بازار تغییر کند و از سوی دیگر شاهد کاهش پیوسته سهم کره‌ای‌ها از بازار خودرو ایران باشیم.
    برترین‌های بازار
    در سه‌ماهه نخست سال جاری، هیوندای همچون سال‌های اخیر صدرنشین بازار خودروهای وارداتی است و توانسته دیگر برندها را پست سر بگذارد. این شرکت در سه ماه نخست جاری درمجموع 3,638 دستگاه انواع خودروی سواری عرضه کرده است که البته نسبت به مدت مشابه سال پیش افت 19درصدی را شاهد بوده است.
    برخلاف جایگاه هیوندای که در صدر جدول تثبیت‌شده است، برای دستیابی به جایگاه دوم رقابت تنگاتنگی میان برندهای کیا و تویوتا وجود داشته و در سه‌ماهه نخست سال این تویوتا بود که توانست رقیب کره‌ای خود را شکست دهد و عنوان دومین برند برتر وارداتی در بهار امسال را از آن خود کند. تویوتا در سه‌ماهه نخست سال درمجموع 2,578 دستگاه خودرو سواری وارد کشور کرد که نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش 74درصدی را نشان می‌دهد.
    در رتبه سوم جدول کیا ایستاده است، شرکتی که سال گذشته را با برتری بر تویوتا به پایان رساند اما در سال جاری نتوانست روند موفقیت‌های خود را ادامه دهد و با واردات 2,140 دستگاهی، در رتبه سوم ایستاد. کیا هرچند در مقایسه با سال پیش شاهد 30درصد افزایش در حجم واردات بود اما این موضوع نتوانست به کمک این برند بیاید و درنهایت از تویوتا شکست خورد.
    کاهش سهم کره‌ای‌ها در بازار ایران
    دو شرکت هیوندای و کیا هرچند همچنان در زمره برترین‌های بازار خودروهای وارداتی کشور هستند، اما نباید فراموش کنیم این دو غول خودروسازی کره سهم خود را تا حد قابل‌توجهی از بازار ایران از دست داده‌اند و این مسئله در ماه‌های آینده می‌تواند حتی وضعیت را برای این دو شرکت دشوارتر کند.
    در مقابل سقوط کره‌ای‌ها در بازار ایران، باید به صعود تویوتا و رنو اشاره کرد، دو برندی که در سال جاری تاکنون توانسته‌اند عملکرد بسیار موفقی را به نام خود ثبت کنند و به این ترتیب بخشی از سهم بازار خودروهای کره‌ای را در بازار ایران از آن خود کنند. در این میان بیش از هر چیز باید به صعود جالب رنو اشاره کرد، برندی که البته به لطف واردات دوباره کپچر توانسته سهم بازار خود را به شکل قابل‌توجهی ارتقا دهد. تویوتا نیز توانسته سهم بازار خود را در بازار افزایش دهد و این خبری خوب برای طرفداران خودروهای ژاپنی در ایران است. تویوتا در سه‌ماهه نخست سال جاری سهم بازار 20درصدی را به دست آورده است و این در حالی است که متوسط سهم بازار این برند در سال گذشته 14درصد بوده است و به این ترتیب تویوتا توانسته سهم بازار خود را 6درصد ارتقا دهد.

    ***
    نسخه کامل‌تر این گزارش در شماره جاری هفته‌نامه خودرو امروز به چاپ رسیده و هم‌اکنون در کیوسک‌های مطبوعاتی سطح کشور در دسترس علاقه‌مندان است.
    جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این گزارش و سایر گزارش‌ها و تحلیل‌های منتشر شده از سوی بخش مطالعه بازار خودرو امروز می‌توانید با شماره تلفن 88926000-021 تماس حاصل نمایید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو