فونیکسریمکسبهتام

سکوت در قبال مصوبه ستاد اقتصادی دولت

عصر خودرو- در حالی چندی پیش ستاد اقتصادی دولت با تامین مالی خودروسازان از طریق «یوزانس» موافقت کرد که اجرای آن از سوی بانک مرکزی فعلا مسکوت مانده است.

سکوت در قبال مصوبه ستاد اقتصادی دولت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، پیش از این اعلام شده بود که با توجه به رکود بازار خودرو و به‌دنبال آن کاهش تولید، به‌منظور تامین مالی خودروسازان ستاد اقتصادی دولت استفاده از اعتبارات یوزانس را مصوب کرد. بر این اساس به‌نظر می‌رسد که خودروسازان با در نظر گرفتن کاهش تقاضا از سمت بازار هنوز امکان اجرای مصوبه شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را ندارند این در شرایطی است که با وجود وضعیت فعلی، وزارت صنعت به‌دنبال مسیری برای رفع مشکلات نقدینگی واحدهای خودروسازی و قطعه‌سازان است. به این ترتیب با پادرمیانی وزارت صنعت و معدن و تجارت در جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت، استفاده از یوزانس برای تامین مواد اولیه و خرید قطعات خارجی مصوب شد حال آنکه به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی هنوز در این زمینه به جمع‌بندی نرسیده است. در این مورد روز گذشته محسن صالحی‌نیا، معاون صنایع وزیر صنعت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تاکید کرده که پیش از این بانک مرکزی با اختصاص یوزانس یک ساله در کارگروه رفع موانع تولید موافقت کرده بود، اما به‌دلیل برخی محدودیت‌ها تاکنون این موضوع اجرایی نشده است.

    وی با تاکید بر اینکه درخواستمان در این جلسه اختصاص یوزانس دو ساله برای این بخش از صنعت و کالاهای سرمایه‌ای بود، تصریح کرد: در نهایت قرار شد یوزانس 18 ماهه برای این موارد با تایید وزارت صنعت اختصاص پیدا کند. صالحی‌نیا در پاسخ به اینکه آیا این مصوبه از سوی بانک مرکزی به مرحله اجرا رسیده است اظهار کرده که امیدواریم بانک مرکزی مصوبه را در اسرع‌وقت به سیستم بانکی ابلاغ کند تا واحدهای تولیدی مواد مورد نیاز خود را تامین کنند. تعلل بانک مرکزی در اجرای مصوبه ستاد اقتصادی دولت در شرایطی است که سهم صنعت و معدن از تسهیلات بانکی بیش از دیگر بخش‌های اقتصادی است با این حال وزیر صنعت همواره از منتقدان بانک مرکزی محسوب می‌شود. این در شرایطی است که چندی پیش صبر رئیس کل بانک مرکزی در برابر این انتقادها لبریز شد و تاکید کرد که با وجود منابع محدود مالی و تنگنای اعتباری در شبکه بانکی تلاش شده تا منابع در اختیار بخشی از صنعت و تولید قرار گیرد که دارای بازده بالاتری باشد، اما متاسفانه در بخش صنعت برنامه مشخصی وجود ندارد که تسهیلات دریافتی را بتواند به بخش‌های با بازده بالا اختصاص دهد. در این بین بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو را نیز در لیستی می‌خوانند که مدیر کل بانک مرکزی «ارائه تسهیلات به آن را همراه با برنامه مشخصی نمی‌خواند». در هر صورت به نظر می‌رسد در نظر گرفتن یوزانس برای خودروسازان نیز در میان اختلاف‌نظر وزیر صنعت و بانک مرکزی قرار گرفته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو