فونیکسریمکسبهتام

ویژه سفر رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه؛

بزرگراه کربلا همچنان در پیچ و خم اعتبارات

پروژه ای که ۲۵ ساله شد

عصر خودرو- بزرگراه کربلا یکی ازپروژه‌های مهم مواصلاتی کشور است که از زمان کلنگ زنی آن ۲۵ سال می گذرد و در صورت اتمام، تحول بسزایی را در توسعه اقتصادی کشور به ویژه استان کرمانشاه ایجاد می‌کند.

بزرگراه کربلا همچنان در پیچ و خم اعتبارات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از مهر، یکی از ابر پروژه راه‌های کشور بزرگراه کربلاست؛ نامی که از 25 سال پیش تاکنون بر سر زبان‌ها افتاده و تقریباً از پیرترین پروژه‌های عمرانی و راه‌سازی در کشور و استان کرمانشاه به شمار می‌آید.

    تخصیص نامتعادل اعتبارات و عدم توجه به این پروژه بزرگ سبب شده تا سالیان سال بزرگراه کربلا تنها به نامی آشنا و قدیمی تبدیل شده و در طول این سال‌ها به فواصل زمانی قطعاتی از این پروژه انجام شده است.

    سال 1370 کلنگ اجرای پروژه عظیم بزرگراه کربلا زمین زده شد و از آن سال تاکنون مشکلات مالی و کمبود بودجه سرعت اتمام این پروژه را با کُندی مواجه کرده و با توجه به عدم تخصیص بودجه کافی برای این کار بزرگ زمان مشخصی برای اتمام این پروژه به اطلاع نرسید.

    کرمانشاه به‌عنوان یکی از شاهراه‌های ارتباطی با آسیای میانه نیازمند داشتن راه‌ها و بزرگراه‌هایی است که بتواند در راستای انجام مبادلات تجاری و اقتصادی حرفی برای گفتن داشته باشد و از سوی دیگر بزرگراه کربلا به‌عنوان پل ارتباطی مستقیم با کشور همسایه در صورت اتمام و به سرانجام رسیدن تحول و رونقی قابل‌توجه در اشتغال، صادرات و واردات و پیشرفت اقتصادی استان و کشور ایجاد خواهد کرد.

    محل تأمین اعتبارات این پروژه از ردیف منابع ملی و سفر مقام معظم رهبری به استان است و برای اتمام و به سرانجام رساندن پروژه بیش از 360 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در حال حاضر بیش از 1500 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی پروژه بزرگراه کربلا مشغول هستند.

    تامین بودجه شرط لازم برای اتمام سریع‌تر پروژه است

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر تأمین بودجه مناسب را شرط لازم برای اتمام هر چه سریع‌تر پروژه بزرگراه کربلا دانست و اظهار داشت: درصورتی‌که اعتبار موردنیاز تمام قطعات باقی‌مانده از بزرگراه کربلا به طول 44 کیلومتر تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

    عبدالله بهادری اظهار داشت: همه قطعات باقی‌مانده از بزرگراه کربلا شامل قطعات 4 و 5 الف، 5 ب، 6، 7، تقاطع غیر هم‌سطح ورودی سرپل ذهاب و قطعه 8، به طول مجموعاً 44 کیلومتر در صورت تأمین اعتبار موردنیاز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

    وی افزود: 2 پروژه بزرگراهی مسیر هرسین - نورآباد به طول 38 کیلومتر به‌عنوان بخشی از بزرگراه کشوری بازرگان - بندر امام و همچنین بزرگراه مسیر اسلام‌آباد - حمیل و حمیل - پل‌دختر به طول 52 کیلومتر که درواقع بخشی از کریدور شمال غرب به جنوب غرب کشور است از پروژه‌های بسیار مهم در استان به شمار می‌آید.

    بهادری با اشاره به اینکه این پروژه‌ها با فعالیت مستمر پیمانکاران فعال و در بخش‌هایی از پیشرفت قابل قبولی برخورداراست، افزود: در صورت تأمین به‌موقع اعتبارات تا پایان سال 96 شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود اگرچه در این مسیرها بخش‌هایی هم زیر بار ترافیک بوده و در اختیار کاربران جاده‌ای قرار دارد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه همچنین بیان کرد: به‌منظور بهره‌برداری و افتتاح چندین طرح در حوزه‌های متفاوت مهیای استقبال از سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراه به استان هستیم.

    تکمیل بزرگراه کربلا به عنوان یک مطالبه در سفر هیئت دولت مطرح می شود

    معاون عمرانی استانداری کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: پیش‌ازاین پیشنهادهای خود را در خصوص پروژه بزرگراه کربلا به اطلاع هیئت دولت رساندیم و موافقت‌هایی شده و خود رئیس‌جمهور در سفر به استان چگونگی حمایت‌ها را اعلام خواهد کرد.

    مجتبی نیک کردار افزود: در خصوص بزرگراه کربلا، اسلام‌آباد به حمیل، کمربندی غربی و... ازجمله مواردی بوده که ما در جلسات با مسئولان مطرح کردیم و قول مساعد دادند تا اعتبارات را بیشتر کنند و روز یکشنبه این موضوع اعلام خواهد شد.

    وی در خصوص وضعیت فعلی پروژه بزرگراه کربلا گفت: این پروژه تا قطعه سرپل هم‌اکنون در دست اجرا است، برخی از قطعات آن به بهره‌برداری رسیده و برخی از قطعات آن نیز در دست اقدام است.

    نیک کردار گفت: امیدواریم تا پایان امسال پروژه بزرگراه کربلا تا قطعه سرپل ذهاب تکمیل شده و از سرپل ذهاب تا قصر شیرین نیز ظرف دو سال آینده تکمیل شود.

    معاون استاندار کرمانشاه گفت: در سفر هیئت دولت به استان آنچه در خصوص پروژه بزرگراه کربلاست دقیق اعلام می‌شود و ما صحبت‌های خود را بیان کردیم و به‌صورت دقیق و در قالب مصوبه در سفر رئیس‌جمهور بحث بزرگراه کربلا مطرح خواهد شد.

    به گزارش مهر، بهره‌برداری کامل از فازهای 4 و 5 بزرگراه کربلا تا آبان ماه امسال وعده‌ای است که از سوی مسئولان استان پیش‌ازاین داده‌شده است.

    انتظار می‌رود هماهنگونه که دولت عنایت خاصی به آزادراه حرم تا حرم نشان داد اعتبار موردنیاز برای اتمام پروژه بزرگراه کربلا را نیز فراهم کرده تا هر چه سریع‌تر این پروژه به سرانجام برسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو