فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۶۰۲»

سرنوشت کارت های سوخت همچنان در هاله ای از ابهام!

عصر خودرو- آیا کارت های سوخت که با هزینه گزافی به شکل غیر مستقیم از بودجه مردم تامین شده به طور کامل از گردونه استفاده حذف می شود یا برنامه دیگری برای استفاده بهینه از آنها تعریف خواهد شد.

سرنوشت کارت های سوخت همچنان در هاله ای از ابهام!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، هدفمندی مصرف سوخت در کشور از تیر ماه86 با اجرای سهمیه‌بندی آغاز و کارت هوشمند سوخت در همان دوران به مراحل سوخت گیری اضافه شد و بنا برآن  گذاشته شد تا تمامی خودروها مجهز به این کارت شوند.

    تک‌نرخی شدن بنزین در سوم خرداد 94عملا کارت‌های سوختی که میلیاردها تومان بابت طراحی و تولید آن هزینه‌ شده بود را سوزاند و کارتی که در روزهای اول اگر نبود باید بهای دو برابر برای سوخت گیری آزاد پرداخت می شد،اکنون بود و نبودش بی اهمیت شده است.

    ** کارتی کردن سوخت، درست یا نادرست؟

    حرکت به سوی صنعتی شدن و استفاده روز افزون از خودرو موجب شد تا مصرف بنزین در کشور از اوایل دهه هفتاد روند رو به رشدی را تجربه کند بطوریکه  در سال 85 این رشد به اوج خود رسید و این افزایش تقاضا به حدی بود که دولت ناچار به افزایش واردات بنزین شد .

    بر این اساس و با هدف کاهش مصرف سوخت در کشور، دولت وقت تصمیم به اجرای طرح هدفمند کردن سوخت گرفت که با اجرای این طرح در سال 85 روند فزاینده ی واردات بنزین و به تبع آن مصرف سوخت در کشور کاهش یافت به گونه ای که در سال 91 ایران کمترین مصرف سوخت در دو دهه گذشته را تجربه کرد.

    لازم به ذکر است که با توجه به قیمت سوخت در کشورهای همسایه، ایران مبدا خوبی برای قاچاق سوخت به شمار می رفت که با سهمیه بندی ، قاچاق سوخت از ایران به شدت کاهش یافت.

    همچنین با کارتی شدن سوخت اطلاعات مفیدی پیرامون تردد و حمل و نقل و سرانه مصرف در زمان ها و مکان های مختلف به دست می آمد که کمک بسزایی در مدیریت سوخت در شرایط بحران و عادی به حساب می آید.

    اما در طرف مقابل ، دولت یازدهم اطلاعات به دست آمده  از طریق کارت های سوخت را بلا استفاده دانست و مهمترین هدف کارت های سوخت را جلوگیری از قاچاق خواند و آن را موفقیت آمیز توصیف کرد.

    موافقان حذف سهمیه بندی و عرضه هوشمند سوخت معتقدند سهمیه بندی امری فساد پذیر بوده است و از طرف دیگر رشد مصرف بنزین در سال 94 نسبت به سال 93 تنها کمتر از 2 درصد کاهش  داشته است.

    سید ناصر سجادی، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در این خصوص گفته بود پس از عرضه تک نرخی بنزین رشد مصرف متوقف شده است و در 8 سال گذشته  نیز تمام اهداف کارت های سوخت محقق شده و در شرایط فعلی با تک نرخی شدن بنزین و حذف سهمیه ها، مردم دیگر رغبتی به استفاده از کارت های سوخت ندارند.

    بیژن حاج محمد رضا، رئیس  انجمن صنفی جایگاه داران سوخت نیز استفاده از کارت های سوخت را زمان بر دانست و گفت: استفاده از کارت سوخت، عملیات چند دقیقه ای سوخت گیری را تا نیم ساعت افزایش می دهد!با این حال به نظر می رسد حذف 19میلیون کارت سوخت که درگاه آماری وسیعی به شمار می رود کار مفیدی نیست.

    در همین راستا سید ناصر سجادی، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز گفت: هیچ تصمیمی برای حذف عرضه بنزین با کارت سوخت گرفته نشده و کارت هوشمند سوخت در مصرف گازوئیل مورد استفاده قرار می گیرد.

    بر اساس این گزارش اینکه کارت های سوخت با هزینه گزافی به شکل غیر مستقیم از بودجه ی مردم تامین شده به طور کامل از گردونه استفاده حذف می شود یا برنامه ی دیگری برای استفاده بهینه از آنها تعریف خواهد شد در هاله ای از ابهام قرار دارد و حتی وزیر نفت هم ضمن هزینه بر دانستن استفاده از کارت های سوخت، پیرامون آینده این کارت ها خبر دقیقی نمی دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو