فونیکسریمکسبهتام

منصور معظمی:

کارت سوخت چیزی جز به زحمت انداختن مردم نیست

ایجاد محدودیت برای مردم در پسابرجام جایز نیست

عصر خودرو- معظمی با بیان اینکه سیاست‌های کنترلی مصرف سوخت برای شرایط خاص است، گفت: ایجاد محدودیت و اجبار در استفاده از کارت سوخت برای کشوری که سال‌ها از جنگ گذشته و در دوران پسابرجام بسر می‌برد چیزی جز به زحمت انداختن مردم نیست و تبعات سیاسی و اجتماعی خوبی نیز ندارد.

کارت سوخت چیزی جز به زحمت انداختن مردم نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایلنا، منصور معظمی رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره حذف کارت سوخت و برخی انتقادات به این مسئله اظهار داشت: هر چیزی فلسفه خاص خودش را دارد و بر اساس آن طراحی و اجرا می‌شود، کارت سوخت هم جدا از این مقوله نیست.

    وی افزود: زمانی که بحث طراحی و ساخت و استفاده از کارت سوخت مطرح بود دلیل آن محدودیت‌هایی بود که به دلیل تحریم‌ها در تولید فرآورده داشتیم و با مسائل مالی نیز دست و پنجه نرم می‌کردیم لذا در آن زمان تصمیم درست، به جا و در اوایل تقریبا اثرگذار بود، یعنی دولت توانست از طریق کارت سوخت، مصرف را کنترل کند.

    سیاست‌های کنترلی مختص شرایط خاص است

    معظمی با بیان اینکه سیاست‌های کنترلی برای شرایط خاص است و نباید برای مردم و مصرف کنندگان محدودیت قرار دهیم، اظهار داشت: بنابراین اگر سیاست دیگری غیر از آنچه تاکنون بوده مدنظر است، می‌توان در قالب مکانیزمهای دیگری مثل تغییر قیمت و خدمات بیشتر اعمال کرد.

    وی تصریح کرد: براساس جمع بندی مشخص شده که تقریبا از میزان سهمیه‌ای که در زمان کارتی شدن سوخت در نظر گرفته شد، 70 تا 80 درصد را مردم استفاده می‌کردند یعنی میزان تخصیص داده شده، مناسب بود و از بنزین آزاد هم استقبال آنچنانی نمی‌شد اما نکته مهم این بود که هر کس از سهمیه بیشتری استفاده می‌کرد باید پول بیشتری می‌پراخت اما در حال حاضر که سهمیه‌ای در کار نیست و قیمت نیز تک نرخی شده دلیلی برای استفده از کارت سوخت وجود باقی نمی‌ماند.

    کارت سوخت حذف نمی‌شود، فقط بی استفاده می‌شود

    معاون سابق وزیر نفت در ادامه توضیح داد: در هر صورت اکنون نیز کارت سوخت برداشته نمی‌شود، استفاده‌ای هم از آن نمی‌شود و فقط قرار است که فعلا که نیاز نیست کنار گذاشته شود و گرنه این طور نیست که دور انداخته شود.

    وی خاطرنشان کرد: کارت سوخت سیستم بسیار پیشرفته به لحاظ انفورماتیک است و برای تولید و بکارگیری آن کلی سرمایه گذاری، هزینه و آموزش داده شده و از طرفی مردم هم طرز بکارگیری آن را آموزش دیده‌اند اما اکنون که فلسفه گذشته وجود ندارد استفاده از آن نیز مفهوم گذشته را ندارد، بنابراین کنار گذاشته می‌شود و اینگونه نیست که کلا غیرقابل استفاده باشد حتی ممکن است روزی دولت باز هم تصمیم بگیرد که توزیع سوخت در قالب کارت سوخت باشد که دوباره قابل تعبیه و استفاده کردن است.

    معظمی تاکید کرد: وزارت نفت کارت‌ها را کنار نمی‌گذارد فقط استفاده از آن در حال حاضر ضرورت ندارد مگر اینکه شرایط خاص خودش را داشته باشد.

    کارت سوخت کارنامه قابل قبولی برای کنترل مصرف نداشت

    وی اظهار داشت: برخی عنوان می‌کنند که استفاده از کارت مکانیزم کنترلی دارد در حالی که کارت سوخت را نمی‌توان روش خوبی برای کنترل مصرف تلقی کرد بلکه باید کنترل را از طریق روشهای دیگر اعمال کرد وآن رفتن به سمت تولید اتومبیل‌هایی است که مصرف کمتری دارند.

    رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران ادامه داد: در حال حاضر اتومبیل‌های ما در مقایسه با مدلهای جدید 60 تا 70 درصد بیشتر مصرف می‌کنند بنابراین باید به سمت تولید اتومبیل‌های کم مصرف برویم.

    وی فراهم شدن حمل و نقل عمومی را دیگر راهکار برای کنترل مصرف عنوان کرد و گفت: وقتی حمل و نقل عمومی راحت در اختیار ما قرار نمی‌گیرد بنابراین ناچارا به سمت استفاده از خودروی شخصی می‌رویم بطوری که اکنون متاسفانه 60 تا 70 درصد خودرو‌ها تک سرنشین هستند و این ناکارایی سیستم حمل و نقل عمومی را نشان می‌دهد. لذا افزایش و در دسترس بودن وسایل حمل و نقل عمومی است می‌تواند بسیاری مسائل را به لحاظ مصرف سوخت حل کند.

    معظمی تصریح کرد: مشکل حمل و نقل عمومی بیشتر در کلانشهر‌ها مشهود است لذا باید در کلانشهر‌ها سرمایه گذاری کنیم ضمن اینکه سرمایه گذاری در مترو به مراتب با صرفه‌تر از این است که برای تولید پالایشگاه هزینه کنیم.

    وی راهکار دیگر کنترل مصرف را قیمت دانست و افزود: قیمت‌ها باید به سمت منطقی شدن بروند لذا هر چیزی باید به سمت واقعی شدن قیمت برود تا معنا و مفهوم پیدا کند.

    تبعات منفی سیاسی و اجتماعی سوخت

    رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران تصمیم وزارت نفت برای حذف کارت سوخت را منطقی دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد محدودیت واجبار در استفاده از کارت سوخت برای کشوری که سال‌ها از جنگ گذشته و در دوران پسابرجام بسر می‌برد چیزی جز به زحمت انداختن مردم نیست و تبعات سیاسی و اجتماعی خوبی نیز ندارد.

    وی در ادامه اظهار داشت: امسال فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار می‌شده و 10 تا 12 میلیون لیتر به تولید اضافه می‌شود که این میزان بسیار بیش از میزان واردات است در ضمن دولت وظیفه دارد بنزینی وارد کند که استاندارد باشد و کیفیت بعضی از محصولات در بعضی از پالایشگاه‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیست و به تبع آن دولت سعی می‌کند بنزینی وارد کند که کیفیت بهتری دارد چون همه به مسئله آلودگی هوا واقفند و بحثی جدی است بنابراین می‌بینیم که در این بخش با همه سختی و گرفتاری‌ها دولت توانسته بنزین با کیفیت وارد کند.

    معظمی با بیان اینکه از چند ماه آینده باید وارد عرصه بازاریابی بنزین شویم، یادآور شد: بزودی و طی ماه‌های آینده نه تنها واردات نداریم بلکه باید دنبال صادرات نیز برویم بنابراین هیچ جای نگرانی نیست البته این به معنای اسراف نیست ضمن اینکه دیگر جای دغدغه‌ای هم باقی نمی‌ماند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو