فونیکسریمکسبهتام

حداکثر سرعت مجاز در بزرگراه‌های تهران + جدول

عصر خودرو- تهران بر اساس موقعیت جغرافیایی از معابر بزرگراهی متعددی برخوردار است. در این بزرگراه‌ها نیز خودروها با توجه به شرایط معبر با سرعت‌های متفاوتی مجاز به حرکت هستند. به گفته رئیس پلیس راهور پایتخت، در تعیین سرعت مجاز عوامل متعددی تاثیرگذار هستند که یکی از آنها نوع وسیله عبوری از بزرگراه است.

حداکثر سرعت مجاز در بزرگراه‌های تهران + جدول
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از «آنا»، مهرماه سال 93 بود که بعد از برگزاری جلسات مشترک، مسئولان پلیس راهور پایتخت و مسئولان حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، حداکثر سرعت مجاز مورد توافق و مصوب بزرگراه‌ها با توجه به بررسی‌های فنی و کارشناسی‌ را اعلام کردند.

    پس از این مصوبه سرعت در برخی از بزرگراه‌های تهران با توجه به شرایط معابر کاهش پیدا کرد. اکنون با گذشت دو سال از اجرای این مصوبه و ورود برخی از رانندگان جدید به بزرگراه‌های پایتخت عده‌ای از شهروندانی تهرانی برای اطلاع از سرعت مجاز حرکت در بزرگراه‌ها دچار سردرگمی شده‌اند.

    سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه برخی از بزرگراه‌ها تغییر سرعت نداشتند و در برخی دیگر از بزرگراه‌ها نیز حداکثر سرعت مجاز 5 تا 10کیلومتر کاهش پیدا کرد، می‌گوید: البته در برخی از بزرگراه‌ها سرعت مجاز افزایش پیدا کرد.

    او با بیان اینکه بزرگراه آزادگان از جمله نقاطی بود که در آنجا سرعت 10کلیومتر کاهش پیدا کرد، می‌افزاید: سرعت در این بزرگراه از 100کیلومتر در ساعت به 90کیلومتر کاهش پیدا کرد.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در توضیح علت این تغییر سرعت در بزرگراه‌ها اضافه می‌کند: این کاهش سرعت‌ها بر اساس کارشناسی‌های یک تیم با توجه به شرایط معابر انجام شد. در کارشناسی‌ها این موضوع مدنظر قرار گرفت که خودروها با چه سرعت متوسطی حرکت کنند که در صورت مواجه با خطر به گونه‌ای اقدام کنند که از تصادف جلوگیری شود.

    حسینی با تاکید بر اینکه در این کارشناسی مولف‌های متعددی مد نظر قرار گرفته است، به برخی از این مولفه‌ها اشاره می‌کند: بافت تجاری یا مسکونی اطراف معبر، حجم تردد احتمالی عابر پیاده از عرض راه، تعداد ترددهایی که در این محل در دقیقه وجود دارد، شرایط هندسی راه و استانداردهای ساخت دسترسی‌ها و رمپ و لوپ‌هایی که بزرگراه را به راه‌های فرعی متصل می‌کند از جمله آیتم‌هایی است که در این کارشناسی‌ها مدنظر قرار گرفته است.

    او با بیان اینکه نوع وسیله‌هایی که در مسیر تردد می‌کنند در تعیین سرعت تاثیرگذار است، تصریح می‌کند: به عنوان مثال آزادگان یکی از معابر بزرگراهی پایتخت است که تردد وسایط نقلیه سنگین در آن آزاد محسوب می‌شود و این موضوع در تعیین سرعت مجاز در این معبر به طور حتم تاثیرگذار است.

    حسینی ادامه می‌دهد: راه‌های شمالی و جنوبی پایتخت همانند بزرگراه‌های یادگار امام، چمران، مدرس، صیاد و امام علی(ع) چون دارای شیب هستند سرعت مجاز در این بزرگراه‌ها 80 کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.

    رئیس پلیس راهور پایتخت درباره سرعت‌های مجاز در سایر بزرگراه‌ها عنوان می‌کند: در راه‌های شرقی و غربی همانند بزرگراه‌های حکیم، همت، نیایش و آزادگان سرعت بالاتر است و در برخی از بزرگراه‌های نام برده سرعت مجاز 100کیلومتر بر ساعت است. همچنین در قسمت‌هایی از بزرگراه شهید خرازی، شهید زین‌الدین، قسمت شرقی و غربی شهید همت سرعت مجاز 90 کیلومتر بر ساعت است.همین طور در بخشی از ابتدای بزرگراه شهید لشگری، آزادراه تهران-کرج تا جایی که حوزه استحفاظی راهور تهران بزرگ است سرعت‌های مجاز خودروها به 110 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

    او در پاسخ به برخی از گلایه‌های رانندگان در خصوص عدم اطلاع‌رسانی صحیح‌ در اعلام سرعت مجاز در ورودی بزرگراه‌ها توضیح می‌دهد: شاید در یک یا دو نقطه کمبود تابلو وجود داشته باشد اما به صورت کامل تابلوی سرعت‌های مجاز در ابتدای بزرگراه‌ها وجود دارد، سرعت‌های مجاز نیز حتی به صورت نوشتاری در کف آسفالت‌ها رنگ‌آمیزی شده است.

    حسینی تشریح می‌کند: در بزرگراه‌هایی که سرعت به دلایلی پایین‌تر از حد قبل و بعد حرکت است، همانند تونل رسالت؛ سرعت مجاز در ورودی تونل 60 کیلومتر در ساعت اعلام شده است و بر همین اساس نیز دوربین‌ها تنظیم شده‌اند. در تونل‌های توحید و نیایش هم این شرایط حکمفرماست.

    نرخ جرایمی همچون عبور از چراغ قرمز، سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه و تجاوز از سرعت‌مجاز (بیش از 30 کیلومتر بر ساعت) در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها و جاده‌های بین شهری و مناطق‌آزاد تجاری و صنعتی به 200 هزار تومان افزایش یافته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو