فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس حمل و نقل:

ایمن‌سازی جاده‌ها هنوز کافی نیست

عصر خودرو- یک کارشناس عرصه حمل و نقل معتقد است که اشتباهات انسانی، ایمنی جاده ها و خودروهای سواری اصلی‌ترین عواملی هستند که می توانند در وقوع یک حادثه نقش اساسی ایفا کنند؛ عواملی که حضور آنها را می‌توان در حادثه اخیر نیز مشاهده کرد.

ایمن‌سازی جاده‌ها هنوز کافی نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، حادثه سقوط اتوبوس حامل سربازان پادگان 05 کرمان در روز های گذشته باعث شده گمانه‌زنی های زیادی درباره علت به وقوع پیوستن این حادثه مطرح شود. گمانه زنی هایی که هریک از آنها در منظری به دلایل مختلف به وقوع پیوستن این ماجرا پرداخته اند.

    در این بین، صحبت های مختلفی از سوی هیات‌های بررسی کننده این حادثه در نظر گرفته شده که به عواملی چون خطای انسانی یا اشتباه سازمان راهداری پرداخته‌اند موضوعاتی که بررسی آنها از منظر کارشناسی نشان می دهد هر یک از آنها سهمی در این حادثه و حوادث شبیه به این داشته اند.

    محمود رستم افشار در گفت‌وگو با ایسنا، در باره چگونگی رخ دادن حوادثی شبیه به سقوط اتوبوس حامل سربازان به دره اظهار کرد: قطعا در موضوعاتی شبیه به این چند عامل محوریتی اساسی دارد. یکی از آنها عامل انسانی است که قطعا در چگونگی مدیریت خودرو سواری اهمیت ویژه ایفا می کند. اینکه راننده تا چه میزان توانایی انرا داشته باشد که خودروی خود را کنترل کند یا با توجه به شناختی که از جاده دارد از حوادث پیش گیری کند قطعا اهخمیت جدی در کاهش تصادفات و تلفات رانندگی خواهد داشت.

    این کارشناس با اشاره به اهمیت مضعیت جاده ها در کنترل وسایل نقلیه تاکید کرد:‌ وزارت راه و شهر سازی در سال های گذشته برنامه ریزی های مناسبی برای کاهش تعداد پیچ های خطر ناک و کور انجام داده و بخش زیادی از جاده های کشور را از این منظر ایمن کرده است اما با این وجود با توجه به وسعت کشور و بالا بودن تعداد محور های مواصلاتی هنوز این کار به طور دقیقی نهایی نشده است.

    به گفته افشار، تا زمانی که بودجه ای کافی برای اجرای این پروژه ها در دست وزارت راه قرار نگیرد نمی توان انتظار داشت تمام دغدغه‌ها در این زمینه برطرف شود.

    وی با بیان اینکه خارج کردن خودرو های فرسوده از ناوگان یکی از اولویت های جدی است که باید پیگیری شود، تصریح کرد: در طول سال های گذشته بحث هایی درباره خارج کردن خودرو های فرسوده وجود داشته که البته به دلیل باقیمانده محدودیت ها هنوز نهایی نشده است. باقی ماندن این خودرو های قدیمی در جاده ها می تواند هم خطر تصادفات را افزایش دهد و هم مدیریت رفت و آمد ها را سخت کند.

    افشار درباره وضعیت استفاده از علائم رانندگی و ایمنی در جاده های کشور نیز گفت: آنچه در راه های ایران استفاده می‌شود مطابق با استانداردهای جهانی است اما سودجویی برخی افراد و برداشتن برخی از این تابلو ها از مسیر جاده ها باعث شده در برخی نقاط از این منظر جاده‌های ما ضعف داشته باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو