فونیکسریمکسبهتام

چرایی جای خالی تبلیغات در صنعت قطعه

قطعات در هزینه‌های کلان تبلیغات گم می‌شوند

عصر خودرو- در دنیای امروز تبلیغات بسیار راهگشاست. در حالی شاهد تبلیغات آنچنانی کالاهای تزئینی و لوکس که مصرف جدی در زندگی ندارند هستیم که جای تبلیغ کالاهایی که می‌تواند به اقتصاد و صنعت کشور و نیز شناخت مصرف‌کننده کمک بسیاری کند، خالی است.

قطعات در هزینه‌های کلان تبلیغات گم می‌شوند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، چرا باید پفک و چیپس که به اعتراف همگان برای سلامت افراد مضر است تبلیغ رنگارنگ داشته باشد اما برای محصولاتی که ایمنی در گرو کیفیت آنهاست و باید نسبت به شناخت نشان‌های معتبر آگاهی لازم داده شود، جای خالی تبلیغات آنها پرسش‌برانگیز شده است.
    تبلیغات هزینه‌بر است
    سیدمهدی کاظمی، نایب رییس اتحادیه لوازم یدکی خودرو  درباره چرایی نبود تبلیغات در این صنف گفت: بارها اعلام شده که صنف بازار قطعات لوازم یدکی دچار رکود است و چون کاسبی نیست، رغبتی برای تبلیغ کالاها نیز وجود ندارد. او افزود: همچنین هزینه تبلیغات چند ثانیه‌ای در سیما بسیار بالاست در نتیجه کافی نبودن درآمدها و هزینه کلان تبلیغی از علل نبود تبلیغات در صنعت قطعه کشور به شمار می‌رود. این فعال در صنف قطعات لوازم یدکی در ادامه تصریح کرد: نشان‌های با کیفیت داخلی در بخش تولید قطعه بسیار فراوان است و این تولیدکنندگان نیز برای تبلیغات بسیار راغب هستند زیرا بازار فروش آنها را ارتقا می‌بخشد. کاظمی در ادامه به تبلیغات محدود تولیدکنندگان در نشریات تخصصی این صنف اشاره کرد و گفت: بیشتر تولیدکنندگان داخلی در نشریه تخصصی این صنف، تبلیغات کالایی خود را دنبال می‌کنند زیرا قیمت آنها به مراتب پایین‌تر تمام می‌شود.

     


    هزینه‌های کلان مجرای رسانه‌ای را بسته است
    به نظر می‌رسد مجله‌های تخصصی اینچنینی حتی اگر روی کیوسک‌های فروش مطبوعات بیایند که به‌طور معمول نمی‌آیند و توزیع داخلی دارند، دسترس همگانی به آنها وجود ندارد اما اگر تبلیغات روی بیلبوردهای شهرداری در سطح شهر باشد یا در صدا و سیما تبلیغ شود به طور قطع ماندگاری بیشتری در اذهان دارد. بنابراین در نشریاتی که درون‌سازمانی پخش می‌شوند تنها تولیدکنندگان از تولیدات یکدیگر با خبر می‌شوند نه مصرف‌کننده واقعی. این فعال صنف لوازم یدکی خودرو در پاسخ به این اظهارات عنوان کرد: با اطمینان می‌گویم علت اصلی که تولیدکنندگان را از تبلیغات از سوی این مجراهای رسانه‌ای بازمی‌دارد، هزینه کلان آنهاست. او ادامه داد: اگر صدا و سیما تعرفه تبلیغات حداقل برخی کالاها را کاهش دهد مطمئن باشید بسیاری از تولیدکنندگان به سوی آن خواهند رفت چرا که آنها نیز خواستار رونق بازار خود هستند. وی تاکید کرد: مصرف‌کنندگان به دنبال شناخت نشان‌ها و تولیدکنندگان معتبر هستند اما متاسفانه زمینه و بستر این کار فراهم نیست. کاظمی در ادامه به تبلیغات فعالان این صنف در برخی روزنامه‌ها اشاره کرد و توضیح داد: در حال حاضر به طور تقریبی هفته‌ای 2 نوبت برخی محصولات این صنف در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار که مبلغ آن پایین است و برای تولیدکننده و فروشنده صرفه اقتصادی دارد تبلیغ می‌شود که مورد استقبال اعضا نیز قرار گرفته است. نایب رییس اتحادیه لوازم یدکی خودرو به برخی راهکارهای فعالان صنف لوازم یدکی خودرو برای تبلیغ کالاهای خود اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با یکی از همکاران برای شرکت در نمایشگاه تماس گرفتیم، وی در پاسخ به درخواست اتحادیه عنوان کرد که درنظر دارد تمام هزینه‌های جانبی اینچنینی را جمع‌آوری و برای تبلیغات در صدا و سیما صرف کند زیرا معتقد بود این تبلیغ پاسخگو خواهد بود. وی تصریح کرد: این روند نشان می‌دهد که تمایل برای تبلیغات در بین اعضا وجود دارد و حاضر هستند به قیمت کنار گذاشتن نمایشگاه، تبلیغات داشته باشند. بنابراین اگر هزینه‌ها کاهش پیدا کند، استقبال از تبلیغ محصولات زیاد خواهد بود.

     


    تبلیغات محیطی نیمه کاره ماند
    کاظمی در پاسخ به این پرسش صمت که آیا امکان دارد اتحادیه قراردادی با شهرداری با هدف کاهش هزینه تبلیغات شهری منعقد کند نیز اظهار کرد: این امکان از سوی اتحادیه وجود ندارد، به طور نمونه سال گذشته اتحادیه برای تبلیغات محیطی خود هزینه و خیابان ملت و اکباتان را به شکل خاصی نقاشی کرد و قراردادی دوطرفه منعقد شد که این تبلیغات در سال چند بار تکرار شود اما به دلایلی از سوی شهرداری همکاری نشد و کار نیمه‌کاره باقی ماند. نایب رییس اتحادیه لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه شهرداری برای تبلیغات پول‌های کلان درخواست می‌کند، گفت: قیمت‌ها بالا و درآمدها پایین است در نتیجه افراد بلاتکلیف مانده‌اند در غیراین صورت همه به اثربخشی تبلیغات ایمان دارند.
    اثربخشی تبلیغات در تعمیرگاه‌ها
    محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور، نیز در ادامه به هزینه‌های بالای تبلیغات اشاره کرد و به صمت گفت: از آنجا که وضعیت مالی واحدهای قطعه‌سازی مساعد نیست و هزینه‌های تبلیغی زیاد است، در نتیجه تولیدکنندگان استقبالی از این امر نمی‌کنند. باید توجه داشته باشیم مصرف‌کننده کارشناس نیست پس تنها با خرید و تجربه و یک‌بار ضرر ممکن است بتواند قطعه با کیفیت را از بی‌کیفیت تشخیص دهد. با این وضعیت اگر تبلیغ شودبه احتمال زیاد درصد فروش افزایش می‌یابد و حتی چند واحد قطعه‌ساز می‌توانند برای سرشکن شدن هزینه‌های زیاد تبلیغی با یکدیگر همکاری داشته باشند، بدین وسیله این امر به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود. نجفی‌منش در این باره اظهار کرد: برای قطعات مصرفی نظیر لنت و لاستیک تبلیغات انجام می‌شود اما برخی قطعات که به صورت مستقیم وارد بازار مصرف می‌شود، تبلیغاتی ندارند. این فعال در صنعت قطعه ادامه داد: در بیلبوردها و در نشریه‌های تخصصی روی معرفی قطعات کار می‌شود. وی در پاسخ به این بحث که تبلیغ در نشریه‌های تخصصی که درون‌سازمانی توزیع می‌شوند بیننده کافی ندارد و نمی‌تواند کارآیی لازم را داشته باشد، گفت: باید تبلیغات در تعمیرگاه‌ها و مکان‌هایی که خودروسواران بیشتر در رفت و آمد هستند انجام شود زیرا هنگام تعویض و تعمیر قطعه‌ای این تعمیرکاران هستند که خودروسواران را راهنمایی می‌کنند و نشانی را پیشنهاد می‌دهند. بنابراین به نظر می‌رسد اگر تبلیغات از این مجرا باشد مفیدتر خواهد بود.

     


    تمایل جامعه به کالاهای خارجی
    زمانی برای تایرها تبلیغات تلویزیونی داشتیم که از سوی مردم استقبال شد. ‌
    اگر این امر ادامه پیدا می‌کرد و به دیگر قطعات موردنیاز خودروسواران تسری می‌یافت برای مصرف‌کننده تشخیص کالای باکیفیت از بی‌کیفیت راحت‌تر بود و امروز شاید در بحث قاچاق و کالاهای وارداتی بی‌کیفیت کمتر مشکل وجود داشت. بنابراین به نظر می‌رسد تبلیغات دائم و مستمر برای کمک به این چالش درست باشد. در همین رابطه عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور گفت: بله، این نیز راه‌حل و موضوعی است که عده‌ای به آن اهتمام کرده‌اند. به طور نمونه لنت و تایر همانطور که گفتم زیاد تبلیغ می‌شوند.
    وی در پاسخ به این بحث که «پس معتقد هستید که در این دو قلم کالا مصرف‌کننده باید به طور کامل قطعه با کیفیت را از بی‌کیفیت تشخیص دهد» گفت: بله، به نظر می‌آید که بشناسند.
    در حالی‌که‌یکی از اعضای انجمن صنفی تایر نیز گلایه داشت تایرهای تولید داخل در انبار مانده است اما تایرهای قاچاق در بازار به فروش می‌رسد.
    وی در این‌باره گفت: این موضوع به فرهنگ مصرف ما برمی‌گردد زیرا متاسفانه فرهنگ مصرف کالاهای خارجی در کشور بالاست و این نیز به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و برای آن باید چاره‌ای اندیشید. این فعال صنعت قطعه در پاسخ به این پرسش که «حتی درباره کالاهای چینی که همه به بی‌کیفیت بودن آن اعتراف دارند» گفت: بله، به خاطر قیمت پایین آن مصرف‌کننده ترجیح به خرید دارد.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو