فونیکسریمکسبهتام

حادثه اتوبوس سربازان و چند نکته

عصر خودرو- مساله این نیست که باید تدبیری اندیشیده شود که دیگر سربازی در جاده ها کشته نشود بلکه مساله این است که چرا تعداد حوادث رانندگی و مرگ و میر ناشی از آن در کشور تا به این حد زیاد است.

حادثه اتوبوس سربازان و چند نکته
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، دکتر محمد علی اسماعیل زاده اصل، عضو شورای راهبری گروه آموزشی و پژوهشی آسمان در دانشگاه صنعتی شریف

    «در مورد حادثه دردناک کشته شدن سربازان عزیز کشورمان در حادثه رانندگی، بعد از عرض تسلیت، دو نکته برای تفکر وجود دارد:

    1- مساله سربازی
    2- مساله مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی

    هریک از این مساله ها را باید جداگانه بررسی کرد و این دو مساله را درست نیست به هم ربط بدهیم.

    اما درخصوص مساله مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی، روزانه حدود 50 نفر در اثر حوادث رانندگی در جاده های ما کشته می شوند. هر روز در میان این کشته شده ها سربازان و دانش آموزان و دانشجویان و دانشمندان و پدران و مادران و فرزندانی هستند که بی صدا می میرند و حتی خبر مرگشان هم در رسانه ها منعکس نمی شود.

    مساله این نیست که باید تدبیری اندیشیده شود که دیگر سربازی در جاده ها کشته نشود بلکه مساله این است که چرا تعداد حوادث رانندگی و مرگ و میر ناشی از آن تا به این حد زیاد است.

    به این اطلاعات توجه کنید:

    مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی از حدود 28000 نفر در سال 84 به حدود 17000 نفر در سال 94 کاهش یافته است.

    آمار حوادث جاده‌ای منجر به مرگ به ازای هر یکصدهزار نفر در ایران حدود 11 برابر سوئد، 9 برابر بریتانیا، 7 برابر آلمان و نزدیک به 3 برابر ترکیه است.

    مساله فقط مرگ و میر نیست. مصدومیت و معلولیت ناشی از حوادث رانندگی 10 برابر مرگ و میر است و همچنین هزینه ناشی از سوانح رانندگی حدود 8 درصد تولید ناخالص ملی کشور است.

    حدود 25 درصد از مرگ و میر تصادفات مربوط به موتورسیکلت است و حدود 60 درصد از مرگ و میر ناشی از تصادفات موتورسیکلت به دلیل نداشتن کلاه ایمنی است.

    حدود 80 درصد از مرگ و میر جاده ای ناشی از تخلف از رعایت مقررات رانندگی و استفاده نکردن از تجهیزات ایمنی است.

    با اینکه حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای خطر مرگ و میر را بیش از 99 درصد کاهش می دهد اما با این حال حمل و نقل ریلی در کشور ما توسعه مناسبی نداشته است به نحوی که طول خطوط راه‌آهن نسبت به مساحت کشورها، در آلمان حدود 19 برابر ایران است. این نسبت در لهستان 10 برابر، در رومانی هفت برابر و در ترکیه دو برابر ایران است.

    با توجه به این نکات، پیشنهادهایی که می توان برای کاهش تلفات جنگ جاده ها داد این موارد هستند:

    - مقررات رانندگی را رعایت کنیم و به یکدیگر در مورد رعایت قوانین سخت گیری کنیم.

    - نکات ایمنی مانند بستن کمربند خودرو و استفاده از کلاه برای موتورسیکلت را رعایت کنیم و دیگران را مجاب کنیم که این نکات را رعایت کنند.

    - از خودروهای ایمن‌تر که سیستم ترمز مناسب و کیسه هوا و بدنه قوی داشته باشند استفاده کنیم و برای توقف تولید خودروهای غیر ایمن از دولت مطالبه داشته باشیم.

    - وضعیت هندسی جاده‌ها یکی از عوامل مهم تصادفات جاده‌ای است و رسیدگی به این موضوع در حوزه اختیارات و فعالیت‌های وزارت راه است.

    - دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری کند و مردم هم در این خصوص مطالبه جدی داشته باشند.»

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط