فونیکسریمکسبهتام

بررسی و مقایسه جک S۵ اتوماتیک و چری تیگو ۵

چشم‌بادامی‌های مقیم سرزمین پسته

عصر خودرو: در چند سال اخیر تب خرید خودروهای شاسی‌بلند یا بهتر بگوییم کراس‌اوور در کشور ما حسابی داغ است‌. در این بین چینی‌ها با شناخت درست از بازار ایران و سلیقه مشتری ایرانی وارد بازار شده و مدل‌های زیادی از کراس‌اوور‌های خود را در چند سال اخیر از طریق شرکای تجاری‌شان در ایران به بازار وارد کرده و تا حد زیادی موفق عمل کرده‌اند‌.

چشم‌بادامی‌های مقیم سرزمین پسته
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به همین بهانه در این مطلب 2 مدل از موفق‌ترین و بهترین کراس‌اوور‌های چینی بازار یعنی جک S5 اتوماتیک و چری Tiggo5 مهمان ما شده‌اند تا ببینیم هر کدام چه در چنته دارند.

ابعاد و فضای داخلی
S5 دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4430‌، 1840 و 1660 میلی‌متر به همراه فاصله بین دو محور 2645 میلی‌متر است که با این اندازه‌ها اندکی بزرگ‌تر از هیوندای توسان نسل قبل است و حتی برای افراد قدبلند هم از هیچ نظر مشکلی ایجاد نمی‌کند و کاملا مناسب استفاده خانوادگی است‌. تیگو5 نیز با دارا بودن طول‌، عرض و ارتفاع به ترتیب 4506‌، 1841 و 1740 میلی‌متر به همراه فاصله بین محوری 2610 میلی‌متر، 76 میلی‌متر طویل‌تر و 80 میلی‌متر مرتفع‌تر از S5 بوده‌، عرض تقریبا برابر دارد اما در فاصله بین دو محور 35 میلی‌متر کوتاه‌تر از رقیب است که فضایی کاملا باز به خصوص برای سر سرنشینان را در اختیار می‌گذارد.

مشخصات فنی
جک S5 مجهز به پیشرانه 2 لیتری توربوشارژر با حداکثر 174 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن‌متر گشتاور بوده و قادر است با بهره‌گیری از این پیشرانه به همراه گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دو‌کلاچه (DCT) با مصرف 7.8 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی طی مدت زمان حدود 10‌ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیده و تا حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد‌. در مقابل تیگو 5 با دارا بودن  یک پیشرانه هم حجم با S5 اما تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 139 اسب بخار و حداکثر گشتاور 182 نیوتن‌متر با استفاده از یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) قادر است با مصرف 8.9 لیتر سوخت در سیکل ترکیبی طی مدت زمان 13 ثانیه به سرعت 100کیلومتر بر ساعت رسیده و تا حداکثر سرعت 165کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد‌.
با مروری بر مشخصات فنی شاهد سنگینی‌کردن کفه ترازو در طرف جک هستیم که به لطف وجود توربوشارژر حاصل شده اما در مقابل پیشرانه تنفس طبیعی چری با بنزین ایران سازگارتر بوده و کمتر احتیاج به رسیدگی و مراقبت‌های فنی دارد.
البته نکته‌ای که در مورد هردوی این کراس‌اوورها وجود دارد این است که از نوع دیفرانسیل جلو بوده و باسیستم چهار چرخ متحرک ارائه نمی‌شوند که البته وجود  سیستم مذکور در این کلاس از خودروها که بیشتر استفاده شهری دارند، چندان هم ضروری به نظر نمی‌رسد‌.

امکانات رفاهی و ایمنی
مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی جک S5 شامل کیلس استارتر‌، سنسور نور‌، سنسور باران‌، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک‌، ترمز پارک برقی‌، صندلی راننده با تنظیمات برقی مجهز به حافظه‌، سانروف‌،  صندلی‌های چرمی به همراه گرمکن صندلی‌های جلو‌، سیستم صوتی و تصویری با پخش DVD و مجهز به بلوتوث و درگاه‌های USB ‌،‌Ipod و AUX به همراه نویگیشن فعال‌، فرمان برقی‌، هشداردهنده فشار باد لاستیک‌، سنسور‌های پارک جلو و عقب‌، دوربین دید عقب و... است که لیست کامل و راضی‌کننده‌ای را نشان می‌دهد ضمن آنکه از نظر ایمنی هم S5 با دارا بودن 4 عدد ایر‌بگ‌، ترمز‌های چهار چرخ دیسک به همراه ABS چهار‌کاناله و EBD‌، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی‌، سیستم کنترل سرعت خودرو در شیب‌، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی و سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی کاملا سنگ‌تمام گذاشته است‌. تیگو 5 هم دارای امکانات رفاهی همچون کیلس استارتر‌، سانروف‌، سیستم صوتی و تصویری با پورت USB‌، کروز کنترل‌، سیستم تهویه اتوماتیک دو‌کاناله‌، صندلی‌های چرمی با تنظیم برقی صندلی راننده‌، سنسور پارک و دوربین دید عقب‌، آینه الکتروکرومیک‌، دی‌لایت و‌... بوده که اگر چه سطح امکانات رفاهی آن اندکی پایین‌تر از S5 بوده اما کاملا کافی و راضی‌کننده است‌. از لحاظ ایمنی هم تیگو 5 دارای 4 ایربگ‌، ترمزهای چهارچرخ دیسک (‌دیسک‌های جلو از نوع خنک‌شونده) مجهز به ABS و EBD‌، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی‌، سیستم ضد‌لغزش و سیستم ترمز‌کمکی هیدرولیکی سطح کاملی از امکانات ایمنی را در حد رقیب به نمایش می‌گذارد‌. لازم به ذکر است که تیگو 5 دارای 5 ستاره ایمنی از سازمان C-NCAP نیز هست‌.

حرف آخر
S5 و تیگو 5 هر دو در کلاس و سطح قیمتی خود خودروهای قابل قبولی بوده و می‌توان گفت ارزش خرید دارند. در این بین خریداران S5 افراد جوان‌تری بوده که علاوه بر اینکه یک کراس‌اوور خانوادگی با امکانات رفاهی کامل را طالب هستند هر از گاهی میل دارند کمی شیطنت کرده و کراس‌اوورهای کره‌ای را اذیت کنند اما خریداران تیگو 5 بیشتر به دنبال یک سواری نرم و راحت و کم‌دردسر با بهره‌گیری از تکنولوژی روز و کیفیت مناسب (‌البته در مقیاس یک خودروی چینی) هستند‌.  لازم به ذکر است اولین سری جک S5 اتوماتیک چندی دیگر با قیمت 89 میلیون و 500 هزار تومان از سوی کرمان موتور تحویل خریداران خواهد شد. تیگو 5 هم در دو رده تجهیزاتی Luxury و Excellent از سوی مدیران خودرو به ترتیب 88 میلیون و 800 هزار تومان و 93 میلیون و 800 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است ضمن اینکه مدل اسپرت در بازار حدود 2 میلیون تومان گران‌تر از مدل‌های عادی قیمت می‌خورد.

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو