فونیکسریمکسبهتام

رئیس شورای رقابت در گفت و گو با «عصر خودرو»:

سرمایه گذاری در صنعت خودرو با استقبال مواجه نیست

عصرخودرو: برخی با انتقاد از شورای رقابت اعلام می کنند که این شورا طی سالهای اخیر از وظیفه ذاتی خود که همان فراهم کردن بسترهای شکل گیری رقابت در بازارهای انحصاری مانند بازار خودرو است، دور شده و صرفا درگیر فرآیند تعیین ضوابط قیمتگذاری خودرو شده است.

سرمایه گذاری در صنعت خودرو با استقبال مواجه نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، شیوا در پاسخ به انتقادات وارده گفت: گفتن بسترسازی برای رقابتی شدن یک بازار انحصاری، جمله ساده ای است اما اجرای آن اینگونه نیست. مثلا اگر بخواهیم بسترهای رقابتی شدن صنعت خودرو را فراهم کنیم باید شرایط را به گونه ای آماده کنیم که سرمایه گذاری مناسب در این بخش انجام شود. اما فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری برای افزایش تولید و عرضه خودرو کار چندان راحتی نیست و باید هزاران کار مختلف در کنار یکدیگر انجام شود تا این هدف محقق و یک سرمایه گذار داخلی یا خارجی به کشور وارد شود.
    وی افزود: اکنون یکی از دغدغه های اصلی وزارت صنعت همین موضوع است و تلاش میکند تا فعالان اقتصادی داخل و خارج از کشور را به نوعی برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو کشورمان تشویق کند و متاسفانه تاکنون نیز موفق نشده است؛ یعنی اینکه هم از طرف وزارت صنعت و هم شورای رقابت با تسهیل و شفاف سازی شرایط سرمایه گذاری، تلاش هایی در این راستا صورت می گیرد. شورای رقابت در فرصتهایی که فراهم می شود هر موقعی که صحبتی شود وارد مذاکره شده و به سرمایه گذاران خارجی اعلام می کند که اگر وارد بازار ایران شوند، با رقابتی شدن بازار ، محصولات آنها قیمت گذاری نخواهد شد.
    شیوا تأکید کرد: این کار کار راحتی نیست و کسی که بخواهد صنعت خودروسازی راه انداخته و سرمایه گذاری کند، باید بازاری برای حداقل یک میلیون خودرو داشته باشد و در غیر این صورت سرمایه گذاری و فعالیت آن در بازار توجیه اقتصادی ندارد. بر این اساس سرمایه گذاری برای راه اندازی بازار خودرو با تیراژ یک میلیون دستگاه نیز کار راحتی نیست.
    رئیس شورای رقابت با تأکید بر اینکه اکنون در داخل کشور استقبال چندانی برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو وجود ندارد و سرمایه گذاری خارجی نیز با مشکلات خاص خود مواجه است، افزود: بر این اساس اینکه بعضی ها از بسترسازی برای رقابتی شدن بازار خودرو صحبت می کنند، همین طوری حرف میزنند. اما قانون گذار اعلام کرده است که وقتی امکان بسترسازی برای رقابتی شدن یک بازار مانند بازار خودرو وجود ندارد، شورای رقابت ناچار به تعیین ضوابط و دستورالعمل قیمت گذاری آن کالاست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو