فونیکسریمکسبهتام

۵۰ درصد ناوگان در معرض فرسودگی است

فعالیت ناوگان سواری‌کرایه‌ با یک‌سوم ظرفیت

عصر خودرو- مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی سواری‌ کرایه بین‌شهری کشور گفت: شرایط نامناسب اقتصادی موجب شده است امروز اغلب ناوگان سواری کرایه کشور با یک‌سوم ظرفیت خود فعالیت کنند و این به کاهش بازدهی و هدررفت سرمایه می‌انجامد.

فعالیت ناوگان سواری‌کرایه‌ با یک‌سوم ظرفیت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱:۰۰
     

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، رحمت‌الله حاج‌محمد‌علی  اظهار داشت: رکود اقتصادی این روزها دامن‌‌گیر اغلب ‌‌بخش‌های اقتصادی‌ کشور شده است، بخش حمل و نقل جاده‌ای خصوصاً بخش سواری کرایه بین شهری هم از این امر مستثنی نیست.

    وی با اشاره به مهم‌ترین ‌مشکلات ایجاد شده در بخش سواری کرایه به دلیل رکود اقتصادی‌، توضیح داد:‌ در حال حاضر اغلب ناوگان سواری کرایه کشور با یک‌سوم ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و این به کاهش بازدهی و هدررفت سرمایه می‌انجامد.

    مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی سواری‌ کرایه بین‌شهری کشور ادامه داد: وقتی خوابِ سرمایه در این بخش بیشتر شود، ‌در نتیجه بهره‌وری کاهش می‌یابد و کاهش بهره‌وری به زیان اقتصاد کشور می‌انجامد.

    حاج‌محمد‌علی با تأکید بر اینکه رکود فعلی اقتصاد کشور موجب توقف نوسازی ناوگان سواری کرایه شده است، افزود: با وجود آنکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چند سالی است که با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت از نوسازی ناوگان سواری کرایه با خودروهای مدل روز دنیا حمایت می‌‌کند، اما به دلیل نبود تقاضا و مسافر که حاصل رکود اقتصادی است، ‌استقبال چشمگیری از این‌ تسهیلات ‌انجام نمی‌شود زیرا رانندگان با این بازار، امکان پرداخت اقساط را ندارند.

    وی بیان کرد: از سوی دیگر لازم است نوسازی ناوگان انجام شود چون به هر حال ناوگان نو از نظر کاهش مصرف سوخت، ایمنی و آسایش بیشتر، کاهش تولید آلاینده‌‌های زیست‌محیطی و کاهش تولید صدا، برتری فراوانی نسبت به ‌ناوگان قدیمی‌ دارد؛ با این حال توانایی نوسازی ناوگان به دلیل نبود مسافر و کاهش سفر‌ها، وجود ندارد.

    مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی سواری‌ کرایه بین‌شهری کشور اضافه کرد: سومین مشکلات اساسی که به دلیل رکود اقتصادی در بخش سواری کرایه ایجاد شد،‌ کاهش سرمایه‌گذاری جدید است؛ عدم استقبال از ورود افراد به ‌عرصه فعالیت سواری کرایه (بین شهری)‌ موجب شده است که عمر متوسط ناوگان سواری کرایه از 5 سال به 8 سال افزایش یابد.

    وی اظهار داشت: بیش از 40 درصد خودروهای ناوگان سواری کرایه در مرز فرسودگی قرار دارند و این روند رو به افزایش است بنابراین لازم است دولت تمهیداتی بیاندیشد که کاهش عمر متوسط ناوگان در اولویت قرار گیرد.

    مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی سواری‌ کرایه بین‌شهری کشور یادآور شد: از سوی دیگر نرخ‌‌های فعلی برای رانندگان چندان صرفه اقتصادی ندارد، اما اگر بخواهیم نرخ‌ها را هم افزایش دهیم، در این شرایط رکود اقتصادی، دیگر همان تعداد مسافر محدودی را هم که از این ناوگان استفاده می‌کنند، نخواهیم داشت.

    حاج‌محمد‌علی اظهار داشت: به هر حال ناوگان سواری کرایه و رانندگان این بخش که فقط از این محل نان خانواده خود را تأمین می‌کنند، در شرایط نامناسبی از نظر اقتصادی قرار دارد؛ ذهن راننده باید آزاد باشد تا در جاده به راحتی و ایمن رانندگی کند، اما این شرایط اقتصادی نامناسب، موجب بروز مشکلاتی برای رانندگان و خانواده آنها شده است.

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط