فونیکسریمکسبهتام

کاظمی به بلومبرگ خبر داد

کاهش واردات بنزین با توسعه ۱۴ میلیارد دلاری ظرفیت پالایشگاهی

عصر خودرو- ایران با هدف بهبود کیفیت سوختی که در بازار داخلی به فروش می‌رسد و بی‌نیازی از بنزین وارداتی، ظرفیت پالایش نفت و میعانات را به میزان بیش از ۷۰ درصد در چهار سال آینده افزایش می‌دهد.

کاهش واردات بنزین با توسعه ۱۴ میلیارد دلاری ظرفیت پالایشگاهی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: ایران با ساخت پنج پالایشگاه، ظرفیت پالایش خود را از 1.85 میلیون بشکه در روز که در حال حاضر وجود دارد، به حدود 3.2 میلیون بشکه در روز تا سال 2020 افزایش خواهد داد.


    وی در ادامه افزود: ایران به منظور تولید بنزین پاکتر از محصولی که اکنون در کشور تولید می‌شود، به حدود 14 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای ارتقای واحدها در پنج پالایشگاه کنونی نیاز دارد.


    ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک، تولید انرژی را پس از برداشته شدن تحریمهای بین المللی در ماه ژانویه که زمینه را برای بازگشت این کشور به بازارهای جهانی نفت فراهم کرد افزایش می‌دهد. ایران از آن زمان تولیدش را نزدیک به سطح قبل از دوران تحریمها رسانده و تولید گاز طبیعی را در میدان فراساحلی پارس جنوبی افزایش داده است.


    به گفته کاظمی، یکی از پالایشگاه‌های جدید که ستاره خلیج فارس با ظرفیت پالایش 360 هزار بشکه در روز است قرار است تا ماه مارس -اسفند ماه- فعالیتش را برای پالایش میعانات آغاز کند. ایران درصدد است از میعانات برای تولید بنزین یا نفتا برای استفاده در کارخانه‌های پتروشیمی استفاده کند.


    شرکتهای خصوصی در حال ساخت مجتمع پالایشگاهی میعانات سیراف در بندر عسلویه هستند. این مجتمع هشت واحدی که ظرفیت پالایش هر یک از واحدهایش به 60 هزار بشکه در روز می‌رسد میعانات استخراج شده از پارس جنوبی را به نفتا تبدیل خواهد کرد.


    به گفته توشار تارون بانسال، تحلیلگر نفت در موسسه مشاوره FGE سنگاپور، تنها محصولی که کمبود دارد بنزین است و تبدیل میعانات به بنزین به ایران کمک خواهد کرد وارداتش را از آغاز سه ماهه دوم سال 2017 کاهش دهد.


    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به بلومبرگ گفت: پالایشگاه‌هایی که قرار است با سرمایه گذاری 14 میلیارد دلاری ارتقا پیدا کنند، در اصفهان، تبریز، تهران، بندرعباس و آبادان هستند.


    دولت هزینه مدرنیزه کردن پالایشگاه آبادان را تامین خواهد کرد در حالیکه درصدد است از سرمایه گذاران برای تامین هزینه ارتقای سایر پالایشگاه‌ها کمک بگیرد و در همین راستا با پیمانکارانی از کره جنوبی و ژاپن سرگرم مذاکره است.


    ایران قصد دارد سه پالایشگاه جدید بسازد که شامل پالایشگاه بهمن گنو با ظرفیت پالایش 300 هزار بشکه در روز در بندر جاسک، پالایشگاه آناهیتا با ظرفیت 150 هزار بشکه در روز در استان کرمانشاه غربی و پالایشگاه پارس با ظرفیت 120 هزار بشکه در روز است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو