فونیکسریمکسبهتام

حضور قطعه‌سازان ایرانی در مرکز فنی مهندسی رنو در پاریس

برنامه ۲۰ ساله رنو برای قطعه‌سازان ایرانی

عصر خودرو- پای خودروسازان خارجی در ایران زمانی محکم می‌شود که به یکی از شرط‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر داخلی‌سازی حداقل ۴۰درصدی جامه‌عمل بپوشانند. این شرط از سویی آینده شغلی قطعه‌سازان را در شرایط مختلف سیاسی، اقتصادی، بحران‌های بین‌المللی و... تضمین می‌کند.

برنامه ۲۰ ساله رنو برای قطعه‌سازان ایرانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، اتصال قطعه‌سازان ایرانی به زنجیره تامین خودروسازان جهانی یکی از راهکارهایی است که علاوه بر کوتاه کردن دست دلالان صنعت قطعه، آنها را به بازارهای جهانی متصل کرده و زمینه‌های صادرات قطعه به خودروسازان مختلف دنیا را فراهم می‌کند. یکی از روش‌های اتصال به زنجیره‌های تامین خودروسازان، ارتباط مستقیم قطعه‌سازان با مدیران ارشد واحدهای خرید و مهندسی خودروسازان جهانی است که بر همین اساس شرکت رنو پارس (نماینده رنو فرانسه در ایران) برای توسعه همکاری این شرکت فرانسوی با قطعه‌سازان ایرانی و به منظور فراهم کردن حضور این صنعتگران در بازارهای جهانی از حدود 70 تن از قطعه‌سازان ایرانی به عنوان نماینده 45 شرکت داخلی و در قالب 25 گروه قطعه‌سازی دعوت کرد تا با برپایی نمایشگاهی یک‌روزه در مرکز فنی- مهندسی رنو واقع در پاریس به نمایش توانمندی‌های خود بپردازند و با جلب‌نظر مدیران ارشد واحدهای خرید این شرکت، از این دروازه راه ورود به بازارهای مختلف از جمله اروپا را بیابند. بر مبنای برنامه‌ریزی انجام شده از سوی رنو، این گروه از قطعه‌سازان کشور در نخستین روزهای دهه دوم خرداد (12 تا 14خرداد) مهمان رنویی‌ها بودند و امروز با امید به نتیجه رسیدن تفاهم‌ها، افقی روشن برای آینده کاری خود ترسیم می‌کنند. برهمین اساس   در این گزارش تصمیم داریم مخاطبان را با برنامه‌های انجام شده در این سفر آشنا کند. روز نخست با بازدید از مرکز فنی – مهندسی رنو آغاز شد. در این مرکز کارکنان از دو گروه نیسان و رنو مشغول فعالیت هستند. به گفته سخنگوی رنو در این مرکز شرکت رنو با چند شریک خارجی همکاری دارد که از جمله می‌توان به رنو- نیسان، رنو- سامسونگ کره، آفتوواز روسیه که با نشان لادا شناخته می‌شود و همچنین شرکت دایملر اشاره کرد. به گفته راهنمای رنو شرکت دایملر در زمینه طراحی و ساخت موتور خودرو با رنو همکاری دارد و همچنین در بخش پلتفرم مشترک TWINGO از شرکت رنو با خودرو SMART از دایملر که دارای قطعات مشترک بسیار هستند، به فعالیت مشترک خود ادامه می‌دهند. پس از آشنایی تاریخچه و برخی از برنامه‌های رنو، از قطعه‌سازان و هیات ایرانی دعوت شد تا از مرکز مقایسه فنی محصولات رقیب رنو در بازارهای اروپایی بازدید کنند. در این مرکز نحوه بررسی فنی، طراحی، بازاریابی و فروش، بررسی تجهیزات جانبی (آپشن) خودروهای رقیب شرکت رنو در بازار اروپا تشریح شد. علاوه بر آن با شبیه‌سازی رایانه‌ای و مقایسه نقشه‌ها با محصولات هم‌رده در شرکت رنو نقاط قوت و ضعف هر محصول در بازار هدف به نمایش گذاشته شد.


    دوره تامین قطعات 10 ساله
    بخش دوم برنامه روز نخست به سخنرانی مدیران ارشد واحدهای خرید و مهندسی رنو اختصاص داشت. در این بخش ورونیک سارله‌دپوت، مدیرکل بخش خرید شرکت رنو – نیسان با استقبال از فرصت به وجود آمده برای بررسی راه‌های همکاری بیشتر با قطعه‌سازان ایرانی گفت: واحد خرید رنو – نیسان با گستره‌ای جهانی و با رقم کل خرید 98میلیارد یورو در سال برای واحدهای تولیدی رنو-نیسان از مهم‌ترین بخش‌های این شرکت به شمار می‌آید. وی با اشاره به نقش کلیدی واحدهای قطعه‌ساز بومی در هر منطقه برای افزایش ساخت داخل محصولات، به تشریح انتظارها از قطعه‌سازان همکار با رنو- نیسان از سراسر دنیا برای ورود به این چرخه تامین پرداخت و گفت: قطعه‌سازانی که وارد فهرست تامین‌کنندگان جهانی رنو- نیسان می‌شوند برای 15 تا 20 سال با این شرکت همکاری خواهند داشت و برای 3 سال در مرحله توسعه محصول، 5 تا 7 سال طول عمر محصول و پس از آن 10 سال دوره تامین قطعات خدمات پس از فروش متعهد خواهند شد. دپوت با اشاره به آمار کیفی محصولات تامین‌کنندگان ایرانی توضیح داد: قطعه‌سازان ایرانی از شرایط مناسبی برخوردارند اما باید در بالا بردن سطح کیفی و قیمت رقابتی تلاش کنند تا با تولیدکنندگان اروپایی هم‌تراز شوند. تیم‌های تخصصی رنو-نیسان می‌توانند در زمینه بهینه‌سازی هزینه‌های تولید به قطعه‌سازان ایرانی کمک کنند.


    پیاده‌سازی استانداردهای رنو در قطعات ایرانی
    در ادامه برنامه قائم‌مقام مدیریت مهندسی رنو – نیسان به تشریح فعالیت‌های مهندسی رنو در سطح جهانی و همچنین جایگاه ایران در برنامه‌های میان‌مدت رنو پرداخت. فیلیپ پریه با بیان اینکه 4 مرکز مهندسی اصلی رنو در رومانی، کره، برزیل و هندوستان به فعالیت می‌پردازند، اظهار کرد: این مراکز در مرحله نخست وظیفه طراحی و توسعه خودرو و در مرحله بعدی صنعتی‌سازی و عرضه انبوه خودرو را به عهده دارند که ایران در زیرگروه مرکز رومانی فعالیت می‌کند. وی با تاکید بر به‌کار بردن استانداردهای رنو در تولید قطعه‌سازان ایرانی گفت: این قطعه‌سازان باید به تقویت تیم‌های مهندسی خود بپردازند تا بتوانند در طول پروژه و دوره عمر محصول در داخلی‌سازی قطعات مشارکت کنند.


    ظرفیت تولید 2 میلیون خودرو در ایران
    در بخش دیگری از برنامه قائم مقام ارشد رنو در منطقه افریقا، خاورمیانه و هند با ارسال پیامی ویدئویی اظهار کرد: نرخ مالکیت خودرو در ایران با رقم 150 خودرو برای هر هزار نفر در مقایسه با استاندارهای جهانی (250 خودرو برای هر هزار نفر در روسیه و 600 خودرو برای هر هزار نفر در اروپا) بسیار فاصله دارد. این فاصله گویای رشد بسیار سریع این بازار در آینده است به‌گونه‌ای که این بازار در آینده نزدیک تقاضا برای فروش 2میلیون خودرو در سال را خواهد داشت. برنارد کامبیه تصریح کرد: قطعه‌سازان ایرانی عامل اصلی پیشرفت توسعه در ایران هستند. رنو تمایل دارد از ظرفیت‌های موجود این شرکت‌ها نه تنها در ایران بلکه برای تامین قطعه سایر پروژه‌ها در منطقه استفاده کند.


    صادرات خودروهای تولیدی در ایران به منطقه
    در ادامه این برنامه، قائم‌مقام رنو در منطقه افریقا، خاورمیانه و هندوستان به توضیح برنامه‌های میان‌مدت رنو در ایران پرداخت. به گفته پیمان کارگر، فعالیت‌های رنو در ایران بر 5 اصل سرمایه‌گذاری با مشارکت شرکای ایرانی، استرانژی پلتفرم، سیاست داخلی‌سازی، انتقال فناوری، دانش فنی و همچنین کیفیت بالای محصولات استوار است. از آنجایی که رنو با خودروسازان ایرانی براساس همکاری مشترک کار می‌کند، بنابراین بهتر است به جای دوباره‌کاری برای ساخت کارخانه، از ظرفت‌های شرکای تجاری خود بهره‌مند شود تا با هم‌افزایی و سرمایه‌گذاری در فناوری مهندسی به ساخت و ارائه سریع‌تر محصولات بپردازد. وی با اشاره به درخواست مشتریان ایرانی برای محصولات جدید از احتمال تولید 2 محصول در کشور خبر داد و گفت: رنو سیمبل جدید و رنو کوئید در صورت تولید در ایران، علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، برای صادرات در سطح منطقه نیز درنظر گرفته شده‌اند. مدیرعامل رنو پارس با بیان اینکه برای پاسخگویی به نیاز مشتریان ایرانی به خدمات فروش و پس از فروش با کیفیت بالا، شرکت رنو در فصل جدید فعالیت‌های خود در ایران، نقش پررنگ‌تری در این زمینه خواهد داشت، تصریح کرد: درحال‌حاضر با وجود کیفیت بالای محصولات تولید شده رنو در ایران، این شرکت قادر به ارائه خدمات در شأن کیفیت رنو به مشتریان خود نیست بنابراین این شرکت در برنامه‌های آینده خود در ایران، خدمات فروش و پس از فروش با استانداردهای خاص رنو و به‌صورت تخصصی‌تر در اختیار مشتریان قرار خواهد داد. کارگر اضافه کرد: به‌زودی محصولات جدیدی نظیر ساندرو استپ‌وی (در پارس‌خودرو) و فیس‌لیفت تندر90 (در ایران‌خودرو) به سبد محصولات رنو اضافه خواهد شد. همچنین به احتمال زیاد تولید محصولاتی نظیر سیمبل، داستر جدید و کوئید در ایران آغاز خواهد شد تا پاسخگوی نیاز مشتریان ایرانی برای تنوع محصولات باشد. وی در ادامه با اشاره به روند سریع افزایش تولید محصولات موجود در سایت‌های ایران‌خودرو و پارس‌خودرو از قطعه‌سازان ایرانی خواست تا خود را برای این افزایش تولید آماده کرده و با برنامه‌ریزی مناسب و اجرای دقیق برنامه‌های توافق شده بین دو طرف برای تولید، اعتماد متقابل بین شرکت رنو و قطعه‌سازان ایرانی را تقویت کنند. به باور کارگر، در صورت ورود قطعه‌سازان ایرانی به زنجیره تامین جهانی رنو – نیسان، تعهد به تحویل به موقع قطعات برای تولید خودرو جزو نخستین الزامات قطعه‌سازان خواهد بود.


    استقبال از نمایش توانمندی قطعه‌سازان ایرانی
    همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، حدود 70 تن از قطعه‌سازان ایرانی نماینده 45 شرکت داخلی و در قالب 25 گروه قطعه‌سازی در این برنامه شرکت داشتند که در روز دوم با حضور در سالن CPV واقع در مرکز فنی مهندسی رنو –نیسان بخشی از توانمندی‌های خود را در معرض نمایش قرار دادند. بازدید خبرنگاران از 25 غرفه راه‌اندازی شده در این نمایش حکایت از حضور قطعه‌سازان بنام و قدرتمند ایرانی در این نمایشگاه داشت؛ قطعه‌سازانی نام‌آشنا که در کنار زیرمجموعه‌های خود سهم بالایی از تامین قطعات خودروسازان داخلی را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته برگزارکنندگان، حدود 500 نفر از غرفه‌های این نمایشگاه بازدید کردند که بیشتر آنها از بخش مهندسی و همچنین خرید شرکت رنو- نیسان آمده بودند. بازدیدکنندگان ضمن آشنایی با قطعه‌های تولیدی در ایران، با توضیحاتی که از سوی قطعه‌سازان کشور ارائه می‌شد در جریان تولید قطعات خودرو در ایران قرار گرفتند. به باور برخی از بازدیدکنندگان، برپایی این نمایشگاه‌ها به مسئولان بخش خرید شرکت رنو-نیسان کمک بسیار بزرگی کرده است زیرا بازدید از این تعداد مجموعه قطعه‌سازی در ایران با توجه به پراکندگی جغرافیایی و محدودیت‌های زمانی بسیار دشوار است. علاوه بر آن در این نمایشگاه مجموعه‌ای از قطعه‌سازان ایرانی در کنار هم جمع شده‌اند و این امکان برای گروه خرید و مهندسی شرکت رنو-نیسان به‌وجود آمده تا در زمانی کوتاه بتوانند با گروه بزرگی از قطعه‌سازان توانمند ایرانی تبادل‌نظر و اطلاعات کنند. برای نمونه مسئول خرید تایر و رینگ شرکت رنو- نیسان در ارتباط با نمایشگاه توانمندی قطعه‌سازان ایرانی  گفت: این نمایشگاه زمینه آشنایی ما با قطعه‌سازان ایرانی را فراهم کرد و این فرصت را داد تا از نزدیک با این صنعتگران آشنا شویم. در گذشته به دلیل مشکلات مختلف از جمله تحریم‌های اقتصادی، امکان تماس مستقیم با قطعه‌سازان ایرانی وجود نداشت اما در شرایط جدید توانستیم دوستان قطعه‌ساز ایرانی را از نزدیک ملاقات کنیم. در کنار فرانسوی‌ها، قطعه‌سازان ایرانی نیز از برپایی نمایشگاه راضی بودند و اکنون منتظر هستند تا با مذاکرات انجام شده و پس از بررسی مدیران خرید قطعات رنو، به زنجیره تامین این شرکت که با فروش 8میلیون و 500هزار خودرو در سال 2015م توانسته رتبه چهارم جهان را به‌دست آورد، بپیوندند و حضوری قدرتمند در بخش صادرات داشته باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو