فونیکسریمکسبهتام

گمانه‌هایی درباره ب ام و i۸ جدید!

عصر خودرو- قبل از معرفی خودرو‌ها در برخی موارد تصاویری که گفته می‌شود مخفیانه گرفته شده است خبر‌ساز می‌شوند و زمینه لازم برای معرفی آن محصول فراهم می‌شود. اقداماتی از این دست در برخی موارد کنترل شده و با اهداف تبلیغاتی صورت می‌گیرد و گاهی نیز خارج از کنترل و اتفاقی تصاویر آزمایش خودروها از فضاهای مجازی و رسانه‌ها سر در‌می‌آورند.

گمانه‌هایی درباره ب ام و i۸ جدید!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران جیب ، انتشار این تصاویر در هر صورت باعث ایجاد واکنش‌های مختلفی در محافل خودرویی می‌شود و رصد این واکنش‌ها همواره با تاثیرات مثبتی همراه است و باعث می‌شوند توجه‌ها به سمت آن خودرو‌ساز جلب شود. این روزها تصاویری از بی‌ام‌و i8 در رسانه‌ها منتشر شده است که به مدل جدید i8 Performance معروف شده است. برخی حتی نام آن را نیز به‌صورت i8S اعلام کرده‌اند.

    شایعات در مورد این نسخه از این خودروی هیبریدی در حالی منتشر شده است که زمزمه‌های طراحی خودرویی پر‌قدرت‌تر نسبت به نسخه حال حاضر پیش از این مطرح بوده است. شرکت بی‌ام‌و در ابتدا مدل i را به‌صورت مدلی مفهومی معرفی کرد و مدتی بعد با طی کردن روند تکاملی این خودروی اسپرت به خط تولید رسید. مدل‌های مفهومی متعددی پیش از مدل تولید i8 معرفی شدند که همگی به‌صورت هیبریدی بین سال‌های 2008 تا 2013 معرفی شدند.

    در مدل مفهومی این خودرو در سال 2009، در حالی این مدل معرفی شد که موتور سه سیلندر توربو دیزل در کنار موتورهای قدرتمند برقی معرفی شد. این مدل مفهومی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و همچنین طراحی فوق‌العاده جذابی که داشت توانست نشان دهد بی‌ام‌و همچنان خودرو‌سازی صاحب ایده و فناوری است. موتورهای برقی در این خودرو می‌توانستند 139 اسب بخار نیرو تولید کنند که فقط با کمک نیروی باتری‌ها می‌تواند 50 کیلومتر را طی کند. دامنه حرکتی این خودرو با کمک موتورها با سوخت فسیلی 700 کیلومتر اعلام شده بود که در هر کیلومتر تنها 99 گرم دی اکسید کربن تولید می‌کرده است. پس از این مدل مفهومی، مدل‌های دیگر هم ساخته شد اما وارد خط تولید نشدند.

    به نظر می‌رسد بی‌ام‌و در حال تکامل این خودرو بوده است و بالاخره در سال 2013 مدل i8 معرفی شد و انتظارها برای خرید خودرویی پر شتاب با مصرف پایین و در عین حال زیبا و خیره‌کننده به پایان رسید. بی‌ام‌و در این خودروی 140 هزار دلاری از موتوری توربو شارژر 3 سیلندر با حجم 1499 سی‌سی استفاده کرده است که در 5800 دور در دقیقه 228 اسب بخار نیرو تولید می‌کند و در ترکیب با موتور برقی این قدرت به 362 اسب بخار و گشتاور آن 250 نیوتن بر متر می‌رسد.

    این قدرت به کمک جعبه دنده‌ای 6 سرعته به هر چهار چرخش منتقل می‌شود و این خودروی 1500 کیلوگرمی را قادر ساخته است در مدت 4/ 4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و این در حالی است که اگر تنها از موتور برقی برای حرکت استفاده شود خودرو می‌تواند از صفر تا 60 کیلومتر را در 5/ 4 ثانیه طی کند. حداکثر سرعت این خودرو 250 کیلومتر در ساعت است که به این سرعت محدود شده است. بر اساس اعلام رسمی وب‌سایت بی‌ام‌و از ویژگی‌های این خودرو، i8 در هر کیلومتر رانندگی 49 گرم دی اکسید کربن آزاد می‌کند که باعث شده است در رده خودروهای سبز قرار بگیرد.

    در حالت رانندگی به‌صورت ترکیبی مصرف این خودرو 2/ 1 لیتر در هر صد کیلومتر است که فراتر از استانداردهای مورد نیاز در سال 2025 است. با منتشر شدن شایعات در رابطه با مدل i8 Performance گمانه‌زنی‌ها در رابطه با تغییرات یا بهبود عملکرد خودرو حاکی از آن است که قدرت موتورها به 420 اسب بخار رسیده است.

    همین تغییر قدرت موتور خود نشان از تغییراتی اساسی در شاسی خودرو، موتورها، باتری‌ها، جعبه دنده، ترمزها و حتی طراحی بخش‌هایی از بدنه دارد. ممکن است بی‌ام‌و سامانه شارژ بی‌سیم را که این روز‌ها در خودروهای پیشرفته برقی استفاده می‌شود در این مدل استفاده کند. همچنین بی‌ام‌و تایید کرده است که مدل بدون سقف i8 در دست طراحی است. آنچه مسلم است اینکه بی‌ام‌و بعد از سال‌ها ساخت مدل مفهومی هیبریدی توانست خودرویی با محبوبیت بالا و پر‌فروش تولید کند که در مدت کوتاهی در کشورهای مختلف رکورددار فروش بوده است، هر‌چند نسبت به تسلا قیمتش دو برابر است اما طراحی بی‌ام‌و به همان نسبت خیره‌کننده‌تر و جذاب‌تر است. بدون توجه به شایعات موجود می‌توان دریافت بی‌ام‌و برای حفظ موقعیت i8 نیاز به ایجاد تغییرات برای رقابت‌پذیری بیشتر با رقبایی دارد که ممکن است در آینده نزدیک از راه برسند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط