فونیکسریمکسبهتام

بنزین «۱۵۶۷»

امکان کاهش فساد با تلفیق کارت هوشمند خودرو و کارت سوخت

عصر خودرو- یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با تأکید بر حفظ سامانه هوشمند سوخت، دونرخی شدن بنزین را لازمه بقای این سامانه دانست و گفت: چنانچه کارت سوخت با کارت خودرو ادغام شود، تا حد زیادی جلوی فساد ناشی از فروش سهمیه بنزین گرفته می‌شود.

امکان کاهش فساد با تلفیق کارت هوشمند خودرو و کارت سوخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، سید سعید عارفی  در تبیین اهمیت سامانه هوشمند سوخت آن را از چند جهت مهم دانست و گفت: نخستین اهمیت این سامانه، از جهت زیرساختی است. با این سامانه در حوزه فناوری اطلاعات کشور هم از لحاظ کارت‌های هوشمند و هم از لحاظ زیرساخت‌ جایگاه‌های سوخت ایجاد شده است؛ در واقع، این زیرساخت به دلیل اطلاعاتی که برای تصمیم‌گیری در اختیار مدیران قرار می‌دهد، اهمیت بسیاری دارد.

    وی افزود: جنبه دیگر اهمیت سامانه هوشمند سوخت، امکان استفاده از آن برای مدیریت مصرف سوخت در کشور است چنانکه از سال 86 که این سامانه راه‌اندازی شد، تأثیر خود را در زمینه مدیریت مصرف هم در مورد بنزین و هم در مورد نفت‌گاز نشان داده است.

    *تاثیر سهمیه‌بندی روی مدیریت مصرف سوخت بدون اثر تورمی

    وی ادامه داد: با وجود این سامانه، مدیریت خیلی خوبی روی مصرف سوخت کشور اعمال شد و دولت توانست با سهمیه‌بندی، سیاست‌های خود را در زمینه مدیریت مصرف سوخت، بدون اینکه اثرات تورمی قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، پیاده‌سازی کند.

    این کارشناس فن‌آوری اطلاعات به ضرورت حفظ سامانه هوشمند سوخت اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، قرار بود که قیمت حامل‌های انرژی تا پایان سال گذشته، به 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد اما باید به یاد داشت در حال حاضر که قیمت بنزین در کشور ما قیمتهای جهانی نزدیک شده، به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی بوده است.

    عارفی ادامه داد: با این وجود معلوم نیست که این شرایط جهانی تا چه زمانی ادامه پیدا کند،لذا سامانه هوشمند سوخت هنوز به اهداف نهایی خود در یکسان کرد قیمت حامل‌های انرژی با نرخ‌های جهانی نرسیده است و حفظ این سامانه در شرایط فعلی کشور الزامی است.

    وی لازمه حفظ سامانه هوشمند سوخت را وضع شرایط دونرخی دانست و ادامه داد: در شرایط تک‌نرخی، مردم انگیزه‌ای به استفاده از کارت سوخت شخصی خود ندارند و تضمینی برای بقای این سامانه وجود نخواهد داشت.

    عارفی در واکنش به اقدام وزارت نفت در تک‌نرخی کردن قیمت بنزین، با بیان اینکه نمی‌توان منکر فساد در نظام چندنرخی شد، گفت: باید ببینیم که در مقابل آنچه از دست می‌دهیم، چه چیزی به دست می‌آوریم.

    وی در این خصوص توضیح داد: با دونرخی کردن بنزین، فسادهای اندکی در مقایسه با کل سوختی که توزیع می‌شود، به وجود خواهد آمد که عمدتاً مربوط به تسویه حساب جایگاه‌ها با شرکت ملی پخش و همچنین سهمیه‌فروشی برخی از دارندگان کارت سوخت است.

    عارفی ادامه داد: اما اولاً قطعاً این معضل از لحاظ فنی جای کار دارد و قابل اصلاح است و قطعاً راهکارهایی وحود دارد که می‌توان جلوی این فساد را گرفت و یا آن را انگشت‌شمار کرد و ثانیاً نمی‌توان به دلیل وجود فساد، اصل سیستم را زیر سؤال برد چنانکه در هر صورت، مزایا و منافع دونرخی شدن بنزین به قدری زیاد است که فساد اندک در آن به چشم نمی‌آید.

    *امکان تلفیق کارت هوشمند خودرو با کارت سوخت

    این کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به امکان تلفیق کارت سوخت با کارت هوشمند خودرو که به تازگی رونمایی شده است، گفت: هر دو کارت، از نوع کارت‌های هوشمند تماسی هستند و در مرحله طراحی می‌توان قابلیت‌هایی را در کارت هوشمند خودرو دید که بتوان از آن به عنوان کارت سوخت هم استفاده کرد.

    وی به کاهش فساد ناشی از دونرخی شدن بنزین با تلفیق این دو کارت اشاره کرد و گفت: یکی از جدی‌ترین مفاسدی که در مورد کارت سوخت با آن مواجه هستیم، موضوع کارت‌فروشی است،چنانچه کارت سوخت با کارت خودرو ادغام شود، تا حد زیادی جلوی این کار گرفته می‌شود؛ چراکه این کارت علاوه بر اینکه سهمیه سوخت را در اختیار فرد قرار می‌دهد، یک نوع کارت هویتی هم محسوب می‌شود که باید همراه راننده خودرو باشد و در کنار آن مشکلاتی از قبیل وجود چند کارت سوخت برای یک خودرو نیز از بین می‌رود.

    عارفی ادامه داد: با ادغام دو کارت سوخت و خودرو، دستگاه‌های دیگری هم بر این سامانه نظارت خواهند کرد و این از فسادی که به دلیل فروش کارت سوخت به وجود آمده، خواهد کاست اما برای از بین بردن فسادی که در زمینه تسویه حساب جایگاه‌ها با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وجود دارد، باید کارهای دیگری انجام شود.

    مشاور اجرای طرح تخصیص گازوئیل بر مبنای پیمایش، در خصوص الزامات اجرایی شدن ادغام این دو کارت گفت: مهم‌ترین الزامی که وجود دارد، این است که نهادهای بالادستی در این زمینه به توافق و هماهنگی برسند.

    وی افزود: در حال حاضر، تعداد زیادی وسیله نقلیه، اعم از خودرو و موتورسیکلت در کشور وجود دارد که قرار است برای همه آن‌ها کارت هوشمند صادر شود که با هماهنگی دستگاه‌های بالادستی در مرحله طراحی و تولید این کارت، طبیعتاً می‌توان تمام کارکردهای فعلی کارت سوخت را در این کارت دید.

    وی ادامه داد: در عین حال زیرساخت ارزشمندی که در کشور برای سامانه هوشمند سوخت ایجاد شده، از بین نخواهد رفت و علاوه بر این، با تجمیع این دو کارت، در هزینه‌های صدور کارت هم صرفه‌جویی خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو