فونیکسریمکسبهتام

در گفت‌وگو با مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل مطرح شد

خودروهای تجاری در انتظار طرح‌های ترغیبی

عصر خودرو- تعداد خودروسازان تجاری در کشور انگشت‌شمار است و از آنجا که هزینه ساخت این خودروها زیاد است و طرح‌های ترغیبی مناسبی ندارند به همان نسبت در تیراژ پایین تولید می‌شوند.

خودروهای تجاری در انتظار طرح‌های ترغیبی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به گونه‌ای که به عنوان نمونه شرکت ایران‌خودرو دیزل با تولید بیش از 2هزار خودرو تجاری در سال 94، حدود 20درصد از بازار داخلی این محصولات را در اختیار خود قرار داده است. در سال گذشته حدود 11هزار دستگاه خودرو تجاری در کشور به تولید رسید، این در حالی است که در سند چشم‌انداز برای سال 96 ساخت 43هزار و در سال 1404 تولید 120هزار خودرو تجاری پیش‌بینی شده است؛ آمار و ارقامی که به نظر می‌رسد این خودروسازان تا دستیابی به آن فاصله بسیاری دارند. صنعت خودروهای تجاری همانند دیگر صنایع از رکود حاکم بر اقتصاد کشور رنج برده است. پس از اجرایی شدن برجام، شرکت‌های خارجی که در زمینه خودروهای تجاری صاحبنام هستند به کشور آمدند و با شرکای قدیمی خود برای ادامه فعالیت و توسعه ساخت محصولات خود تفاهمنامه‌هایی امضا کردند. این رفت‌وآمدها و مذاکره‌ها اگرچه مثبت ارزیابی می‌شود و شاید روی کاغذ و در بیان مورد قبول باشد اما باید منتظر نتیجه آن ماند. از میان خودروسازان خارجی، شرکت دایملر نیز به ایران آمد و قرار است با شرکت ایران‌خودرو دیزل وارد فاز تازه‌ای از همکاری‌ها شود که نمونه آن تاسیس شرکتی مشترک بین آنهاست. از آنجایی که ایران‌خودرو دیزل سهم قابل‌قبولی در بازار خودروهای تجاری دارد، صمت به گفت‌وگو با غلامرضا رزازی، مدیرعامل این شرکت نشسته تا با وضعیت کنونی ایران‌خودرو دیزل و برنامه‌هایی که برای آینده هدفگذاری کرده است، بیشتر آشنا شود. نتیجه این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.


    شرکت ایران‌خودرو دیزل برای سال 95 هدفگذای تولید چند دستگاه خودرو تجاری را در دستورکار قرار داده است؟
    این شرکت درنظر دارد برای سال جدید تیراژ تولید خود را به 2 برابر (5هزار دستگاه) برساند. انواع خودروهای تجاری از ون گرفته تا کامیونت، انواع کشنده، آمبولانس، انواع اتوبوس و... با نشان(برند) ایران‌خودرو دیزل و همچنین خودروسازان خارجی که شریک ما شده‌اند را تولید خواهیم کرد. سبد محصولات این شرکت کامل خواهد بود و خودروهایی مانند اتوبوس گازسوز، برقی، اتوبوس 6 و 7 متری و... برای تولید در نظر گرفته شده است.


    تیراژ تولید سال گذشته حدود چند دستگاه بود؟
    در سال 94 حدود 2هزار و 200 دستگاه تولید کردیم.


    چرا تیراژ تولید خودروهای تجاری در سال گذشته تا این اندازه پایین بوده است؟
    رکود بازار به‌عنوان اصلی‌ترین عامل کاهش تیراژ تولید در سال گذشته است، البته کامل نبودن سبد محصولات ایران‌خودرو دیزل نیز در این زمینه اثرگذار بود که امید می‌رود امسال با کامل کردن آن علاوه بر افزایش تیراژ فروش بتوانیم به نیاز بازار نیز پاسخ دهیم. ایران‌خودرو دیزل در سال گذشته با رشد 4درصدی موفق شد حدود 20درصد از بازار خودروهای تجاری کشور را در اختیار گیرد و برای سال 95 نیز برنامه رساندن آن به 25درصد را دارد. سال گذشته در بخش صادرات نیز این شرکت با رشد حدود 15درصدی مواجه شد و برای امسال نیز صادرات حدود 200 دستگاه خودرو را در دستور کار قرار داده است.


    بازارهای هدف صادراتی این شرکت در چه کشورهایی واقع شده‌اند؟
    کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا ازجمله عمان، الجزایر و سوریه بازار هدف صادرات ایران‌خودرودیزل هستند. در همین حال اوایل امسال با سوریه برای صادرات کامیونت قرارداد امضا کردیم.
    با توجه به قیمت بالای خودروهای تجاری، آیا برنامه‌های حمایتی برای خرید این خودروها کافی است و چگونه می‌توان به بازار این خودروها رونق بخشید؟
    افزایش یا کاهش قیمت خودروهای تجاری تاثیری بر بازار این خودروها ندارد، بنابراین تمرکز روی طرح‌های جایگزینی خودروهای فرسوده راهگشا خواهد بود. ایران‌خودرو دیزل برای جایگزینی خودروهایی نظیر اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون طرح‌هایی در دست اجرا دارد. طرح‌های نوسازی بازار را تحریک می‌کند زیرا با اختصاص تسهیلات با سود پایین برای خریدار از قیمت نهایی یک خودرو تجاری مهم‌تر است. خریدار بر مبنای فعالیت با خودرو تجاری تمایل دارد اقساط بلندمدت را پرداخت کند. در حال‌حاضر ناوگان مینی‌بوس از فرسودگی بالایی برخوردار است که برای نوسازی آن نهادهای دولتی از جمله شهرداری باید وارد عرصه شوند و با حمایت از مالکان این خودروها در قالب طرح‌های ترغیبی، مالکان آنها را به نوسازی خودروهای خود ترغیب کنند. ظرفیت نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده نیز در کشور وجود دارد که تحقق آن علاوه بر رونق‌بخشی به فعالیت خودروسازان تجاری، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش آلودگی هوای کشور به‌ویژه کلانشهرها دارد. بنابراین در یک نگاه کلی ارائه تسهیلات خرید و اجرای طرح‌های نوسازی ازجمله عواملی هستند که باعث رونق بازار خودروهای تجاری خواهند شد.


    کم اعتمادی مردم نسبت به خودروسازان تجاری را می‌توان یکی از دلایل کاهش تقاضا در این بخش برشمرد؟
    براساس برنامه پس از حضور خودروسازان خارجی و آغاز همکاری با آنها، داخلی‌سازی محصولات مطرح است و به دیگر سخن قرار نیست ایران نقش مونتاژ خودروهای آنها را ایفا کند. در این شرایط خودروهای تولیدی در همکاری با شرکت‌های خارجی با داخلی‌سازی به نوعی خودرو داخلی محسوب می‌شوند و مورد قبول مشتریان قرار می‌گیرند.


    شرکای خارجی ایران‌خودرودیزل چه شرکت‌هایی خواهند بود؟
    ایران‌خودرودیزل با شرکت دایملر و همکار چینی خود ادامه فعالیت می‌دهد اما با شرکت‌های جدید نیز وارد مذاکره شده است. برای نمونه با شرکت هیوندایی به‌عنوان همکار قدیمی و با فیات هم مذاکره داشته‌ایم.


    چند درصد محصولات کنونی ایران‌خودرودیزل داخلی‌سازی می‌شوند؟
    میزان داخلی‌سازی محصولات کنونی ایران‌خودرو دیزل متفاوت بوده، به‌گونه‌ای که بین 20 تا 90درصد محصولات داخلی‌سازی شده است. خودروهایی که با نشان ایران‌خودرودیزل تولید می‌شوند، حدود 70درصد داخلی‌سازی شده‌اند و تولید محصول با خودروسازان خارجی با داخلی‌سازی 20درصدی آغاز می‌شود و امسال حداقل به 35درصد داخلی‌سازی می‌رسد. شرکت ایران‌خودرودیزل برنامه داخلی‌سازی 35 تا 40درصدی محصولات تولیدی با خودروسازان خارجی را در دستورکار خود قرار داده است. این موضوع راهبرد مذاکرات ماست. این روش علاوه بر همکاری با شرکای قدیمی، با شرکای جدید نیز به اجرا درمی‌آید.


    در قراردادهایی که ایران‌خودرودیزل با شرکای خارجی منعقد می‌کند، محصولات مشترک با چه نشانی ارائه خواهد شد؟
    ایران‌خودرودیزل در حال تاسیس شرکتی مشترک با دایملر است که ترجیح می‌دهیم این خودروها با نشان(برند) بنز (دایلمر) به بازار عرضه شود اما در همکاری با دیگر خودروسازان با توجه به افزایش سهم داخل به‌طور عمده نشان(برند) ایران‌خودرودیزل روی آن نصب می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو