فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۱۶۱۲»

سهم خانه‌ها در آلودگی هوای تهران

عصر خودرو- سهم مصارف خانگی سوخت شهر تهران در ۵ ماهه سرد سال ۳ برابر بنزین و گازوئیل در تولید گازهای کربنی است که لحافی از دی‌اکسیدکربن را روی شهر تهران می‌کشد.

سهم خانه‌ها در آلودگی هوای تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، در حالی که 70 درصد GDP کشورها در شهرها تولید می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 این رقم به 90 درصد برسد، مصرف بهینه انرژی در پهنه شهری نسبت به قبل اهمیتی حیاتی پیدا کرده که در کشور ما مغفول مانده است. 70 درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند که اگر در مصرف انرژی خانگی به روال کنونی ادامه دهند پیش‌بینی می‌شود کشور در آینده واردکننده انرژی شود.

    طبق برآوردها مصرف انرژی در ایران 5 تا 6 برابر متوسط جهانی و 10 برابر کشورهای اروپایی است. حتی در همسایگی ایران و در کشور ترکیه تولید ناخالص داخلی 2.5 برابر ایران و میزان انرژی مصرفی آنها نصف ایران است. بدین معنا به ازای هر واحد تولید، ایران، پنج برابر ترکیه، انرژی مصرف می‌کند.

    افزایش بهره‌وری انرژی یکی از کم‌هزینه ترین، ممکن‌ترین و بدیع‌ترین راهکارها برای توسعه اقتصادی شهرها است. صرفه جویی در انرژی می‌تواند شهرها را برای حفاظت از انسان و محیط زیست انعطاف پذیر کند. سرمایه‌گذاری در بهره‌وری انرژی افزایش پس انداز، تقویت اقتصاد خانوار و تسریع سرمایه‌گذاری محلی در زمینه تجارت و اشتغال را به همراه دارد.

    در کشور ما نیز در کلیه اسناد فرادست به بهره‌وری انرژی تاکید شده است؛ به طوری که در برنامه پنجم سهم 30درصدی بهره وری در رشد اقتصادی پیش بینی شده بود و در بند 3 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی محور قرار گرفتن رشد بهره وری در اقتصاد مورد تاکید قرار گرفته است.

    با این وجود مصرف انرژی در کشور، ناهنجار است. بدین معنا که در برابر استانداردهایی که در دنیا برای مصرف انرژی وجود دارد، ایران مصرفی چندین برابر دارد.

    اکبر ترکان رییس سازمان نظام مهندسی در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر ما یک میلیارد و 800 میلیون بشکه نفت مصرف انرژی در کشور داریم و تولید ناخالص داخلی ما 400 میلیارد دلار است. یعنی به ازای هر 1000 دلار تولید ناخالص داخلی 4.5 بشکه نفت مصرف می‌کنیم. در کشورهای دیگر دنیا این عدد نزدیک به یک و یا یک بشکه است. مجاز نیستیم با ثروت و دارایی‌های نسل‌های آینده اینگونه رفتار کنیم.

    ترکان افزود: شهر تهران در پنج ماهه سرد سال، روزانه 80 میلیون متر مکعب گاز و روزانه 24 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل می‌سوزاند. اگرچه بیشتر تمرکزها بر سوخت بنزین و گازوییل است زیرا آنها بیش از سوخت خانگی در آلودگی موثر هستند اما سهم مصارف خانگی سوخت در 5 ماهه سرد سال 3 برابر بنزین و گازوئیل در تولید گازهای کربنی است که باعث وارونگی هوا می‌شوند و لحافی از دی‌اکسیدکربن را روی شهر تهران می‌کشد. به همین دلیل می‌توان با رعایت مبحث 19، در بازدهی مصارف انرژی خانگی 50 درصد صرفه جویی کرد.

    هم‌چنین دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) به ایسنا گفت: مصرف و شدت انرژی در ایران از چین با بیش از یک میلیارد جمعیت بیشتر است و این موضوع می تواند تهدیدی برای صادرات گاز ایران باشد.

    عادلی درباره نقش گاز درایجاد رابطه بین المللی و این که آیا می توان از آن به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کرد، از اتفاقهای میان روسیه و اوکراین به عنوان نمونه یاد کرد و گفت: گاز و ژئوپلتیک دارای رابطه نزدیکی هستند، کما این که درباره نفت نیز چنین است، اتفاقهای سال گذشته در اروپا در زمینه گاز و نیز اخبار مربوط به صادرات ال ان جی آمریکا به اروپا از جمله نمونه ها در این زمینه است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو