فونیکسریمکسبهتام

پس از تسویه مطالبات قطعه سازان کوچک از سوی خودروسازان

اجرای بسته ۵ بخشی نیمه کاره ماند

عصر خودرو- با پیگیری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت معوقات قطعه‌سازان شکل عملی به خود گرفت و پرداخت‌ها در فاز نخست به سرانجام رسید.

اجرای بسته ۵ بخشی نیمه کاره ماند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، اما این طرح، زمانی به نتیجه مطلوب خود می‌رسد که پرداخت مطالبات معوقه ادامه‌دار باشد و دو شرکت بزرگ خودروساز مطالبات قطعه‌سازان بزرگ که بیشترین درصد بدهی‌ها را دارند پرداخت کنند.
    بارقه‌های امید در صنعت قطعه‌سازی
    احمدرضا رعنایی، نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور درباره روند پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان به صمت گفت: در جلسه مشترک قطعه‌سازان با وزیر صنعت، معدن و تجارت، انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور طرح‌های زیادی درباره رفع مشکلات قطعه‌سازان ارائه کرد که نخستین و مهم‌ترین آنها پرداخت بدهی‌های معوقه بود.
    وی با اشاره به اینکه یکی از پیشنهادهای انجمن، بسته 5 بخشی بود که در بحث مالی ارائه شد، تصریح کرد: بخش نخست بسته این بود که با توجه به اینکه 80 تا 90 درصد طلبکاران را قطعه‌سازان کوچک تشکیل می‌دهند و این تعداد، حدود 20 درصد بدهی‌ها را شامل می‌شوند، باید با بودجه‌های پیش‌بینی شده هرچه زودتر این مطالبات پرداخت شود.
    این فعال صنعت قطعه‌سازی ادامه داد: جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت سازه‌گستر برگزار شد که وی نیز نظر موافقی روی این طرح داشت و در طول این مدت کوتاه، بدهی خود را به قطعه‌سازان کوچک پرداخت. در نتیجه قسمت نخست این بسته اجرایی شد. وی افزود: این روند باعث شده تا مطالبات قطعه‌سازان خرد کاهش چشمگیری داشته باشد و انگیزه خوبی برای همکاری‌های دو طرفه ایجاد شود که امیدواریم با تفاهم ایجاد شده، باقی قسمت‌های بسته پیشنهادی به نتیجه مطلوب برسد.
    نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور تصریح کرد: بدین ترتیب قطعه‌سازان و خودروسازان علاوه بر عبور از مشکلات مالی آینده بهتری را متصور هستند. زیرا صنعت خودرو می‌تواند مطمئن باشد سورس‌های تولید قطعات، حامی آنهاست و تمام اهداف موردنظر را تامین خواهد کرد.
    رعنایی در نهایت اظهار کرد: امیدواریم این برنامه با همکاری شرکت مگاموتور نیز انجام شود و با پی‌گیری‌هایی که انجام می‌شود بدهی‌های این بخش از صنعت قطعه‌سازی پرداخت شود.

     


    توقف اجرای بسته در فاز دوم
    صمت در ادامه اجرای این طرح در یک فاصله زمانی یک هفته‌ای به سراغ یکی دیگر از اعضای انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور رفت و پیگیر موضوع شد.
    در همین رابطه آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور به صمت گفت: طرح پیشنهادی انجمن شامل دو فاز کلی بود که فاز نخست آن مربوط به تسویه بدهی قطعه‌سازان کوچک بود. وی افزود: این طرح قرار بود به عنوان آزمایشی (پایلوت) در آغاز کار با شرکت سازه‌گستر انجام شود. بنابراین فاز نخست که مربوط به تسویه بدهی قطعه‌سازان کوچک بود تا حدود زیادی انجام شد اما فاز دوم تعیین‌تکلیف بدهی قطعه‌سازان متوسط و بزرگ از طریق بسته 5 بخشی است که روند کار در این مرحله به گونه‌ای متوقف شده است. او افزود: تا امروز اقدامی برای قطعه‌سازان متوسط و بزرگ انجام نشده است که در صورت ادامه این روند، این طرح ناکام خواهد ماند.
    محبی‌نژاد اظهار کرد: موضوع را به مسئولان امر یادآور شدیم و امیدواریم تصمیمی عاجل برای ادامه اجرای طرح گرفته شود و طرح در فاز نخست خود متوقف و ناکام نماند و حرکتی که آغاز شده به سرانجام برسد. او اضافه کرد: در فاز نخست رضایت نسبی قطعه‌سازان کوچک جلب شد که امیدواریم کار ادامه یابد. دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور با اشاره به فاز دوم بسته پیشنهادی قطعه‌سازان نیز گفت: قرار بود به سرعت پس از اجرای فاز نخست، شرکت سایپا فاز دوم را عملیاتی کند که متاسفانه چند روزی است کار عملی در این زمینه انجام نشده است.

     


    جزییات بسته 5 بخشی
    محبی‌نژاد در پاسخ به پرسش صمت درباره جزییات بسته 5 بخشی فاز دوم بسته پیشنهادی انجمن نیز گفت: قسمت نخست این بسته 5 بخشی، مربوط به واگذاری چک‌های حاصل از فروش خودرو یا صدور چک‌هایی از سوی خودروساز برای تحویل به قطعه‌سازان است. بخش دوم اخذ تسهیلات در قالب خرید دِین یا معرفی قطعه‌ساز به بانک و پرداخت اقساط با سود مربوط به‌وسیله خودروساز است.
    وی در ادامه به بخش سوم و چهارم اشاره کرد و گفت: واگذاری اموال قابل معامله بدون دخالت خودروساز نظیر املاک، مستغلات یا سهام قابل معامله در بورس به جای بدهی خودروساز به قطعه‌ساز است. بخش چهارم مربوط به بدهی‌هایی است که قطعه‌سازان به برخی ارگان‌ها و سازمان‌های مشخص نظیر اداره سازمان امور مالیاتی و اداره برق یا شهرداری‌ها و دیگر سازمان‌ها دارند، از آنجا که خودروساز نمی‌تواند بدهی خود را به صورت نقدی پرداخت کند پیش‌بینی شده به جای پول، خودرو را تحویل دهد تا قطعه‌ساز به جای بدهی خود این خودرو را واگذار کند.
    دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در ادامه به بند آخر این بسته 5 بخشی اشاره کرد و گفت: قسمت پایانی مربوط به بخش نقدی است که در کل حدود 30 درصد کل بدهی را شامل می‌شود.
    وی درباره میزان بدهی‌های معوقه نیز اظهار کرد: بدهی معوقه کل خودروسازان به قطعه‌سازان 2 هزار میلیارد تومان بوده که در چند هفته گذشته به طور تقریبی 400 میلیارد تومان این رقم به صورت نقدی به قطعه‌سازان کوچک پرداخت و قرار شد باقی بدهی‌ها در قالب این بسته 5 بخشی پرداخت شود.
    او تصریح کرد: اگر این بسته پیشنهادی به سرانجام برسد به مگاموتور نیز تعمیم داده خواهد شد. البته این راهکارها در گروه ایران‌خودرو، از گذشته در حال انجام بود اما نه با این انسجام، که با جلسات برگزار شده انجمن با این شرکت قرار شد پرداخت معوقات انسجام بیشتری یابد.
    محبی‌نژاد در پایان تاکید کرد: اجرایی نشدن فازهای بعدی بسته پیشنهادی منجر به ناکامی این طرح خواهد شد. بنابراین باید خودروسازان در این امر اهتمام بیشتری داشته باشند.
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط