فونیکسریمکسبهتام

بررسی محصولات تاتاموتورز به بهانه خبر ورود این شرکت به بازار خودرو کشور

مهاراجه هندی در ایـران

عصر خودرو: منابع خبری کشور هندوستان نظیر DNA India از مذاکره خودروسازان ایرانی با شرکت تاتاموتورز هند برای مونتاژ محصولات این شرکت در ایران خبر داده‌اند و اعلام کرده‌اند که قرار است قطعات مونتاژ‌نشده (CKD) خودروهای این شرکت به ایران صادر و با اضافه‌کردن قطعات داخلی نظیر تایر و باتری، مونتاژ شوند و حتی شهرهایی مانند مشهد و تهران نیز برای مونتاژ خودروهایی نظیر تیاگو با قیمت ۴۷۰۰ دلار، زست با قیمت ۷۵۰۰ دلار و بولت با قیمت ۶۸۰۰ دلار انتخاب شده‌اند.

مهاراجه هندی در ایـران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به همین بهانه در این مطلب انواع محصولات ارزان‌قیمت این کمپانی را که احتمال ورود آنها به بازار خودروی ایران زیاد است، بررسی می‌کنیم؛ بازاری که در حال حاضر در ایران با خودروهای نه‌چندان ارزان‌قیمت ساخت چین و صنایع داخلی نظیر پراید و MVM110 به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو شناخته می‌شود و باید دید آیا بالاخره مهاراجه هندی می‌تواند انحصار خودروهای داخلی را بشکند یا خیر.

کوتاه از تاتاموتورز
بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی کشور هندوستان تاتاموتورز است که در سال 1945 و در بحبوحه جنگ جهانی دوم تأسیس شده و شروع به فعالیت کرده است.
برای درک امپراتوری تاتاموتورز همین‌قدر کافی است که بدانید، این کمپانی در حال حاضر مالک و سهامدار اصلی شرکت‌های جگوار و لندروور انگلستان است و یکی از مالکان اصلی تاتا دوو نیز به شمار می‌آید. هشتمین خودروساز بزرگ دنیا به ساخت خودروهای ارزان‌قیمت مشهور بوده و نامدارترین محصول این شرکت تاتا نانو است که به دلیل قیمت بسیار پایین آن، در جهان به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو شناخته می‌شود. جالب است بدانید که ارزان‌ترین خودروی جهان در حدود 10‌هزار روپیه و معادل 2500 دلار قیمت دارد.

جزئیات قرارداد تاتاموتورز با ایران
گفته می‌شود که این شرکت به‌صورت مستقیم از سایت‌های تولیدی و شبکه پخش محصولات ایران‌خودرو در کشورمان استفاده می‌کند. اخبار به بیرون درز کرده از سوی رسانه‌های هندی اینطور حکایت می‌کند که قرار است ایران‌خودرو علاوه بر مونتاژ قطعات خودروهای تاتاموتورز، باتری، تایر و سایر قطعات این خودروها را هم تولید و ‌روی اتومبیل‌ها سوار کند.
هدف اصلی این قرارداد از سوی کمپانی تاتاموتورز در طی یک برنامه فشرده 2 ساله، تولید سالانه 100هزار دستگاه خودرو در ایران و افزایش این رقم تا سال 2018 اعلام شده و گفته می‌شود این خودروها هیچ نشانی از ایران‌خودرو نداشته و با نام، برند و لوگوی تاتاموتورز به بازار عرضه می‌شوند.

Safari: ارزان‌ترین شاسی‌بلند تاتاموتورز
در صورت وارد‌شدن این خودرو به ایران باید شاهد جولان‌دادن شاسی‌بلندهای ساخت هند در خیابان‌ها و جنگل‌ها باشیم و شاید بالاخره بتوان بعد از مدت‌ها یک خودروی شاسی‌بلند صفر‌کیلومتر با قیمت زیر 40 میلیون تومان خریداری کرد. این خودرو در دو نمونه 4×4 و 2×4 در بازار عرضه می‌شود که نمونه تک‌دیفرانسیل آن 12 هزار دلار قیمت دارد. پیشرانه دیزل این خودرو می‌تواند 156 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که در مدل VX گشتاور این خودرو به رقم 400 نیوتن‌متر می‌رسد که با یک گیربکس 6 سرعته جفت و جور شده است. کیفیت متریال داخلی این خودرو نسبت به سایر تولیدات تاتاموتورز اندکی بهتر بوده و حتی صندلی‌های جلوی آن نیز مجهز به‌جای دست و صندلی‌های ردیف عقب هم دارای کنسول هستند.  داشبورد Safari نمای زیبایی دارد و غربیلک آن مجهز به دکمه‌های کم و زیاد کردن سیستم صوتی و پاسخگویی به تلفن همراه است. همچنین شایان ذکر است در صورت وارد‌شدن این خودرو به ایران می‌توان آن را تنها شاسی‌بلند ارزان‌قیمت با سوخت دیزل در کشورمان معرفی کرد.

Zest: زیبای هندی در راه ایران
خودروی زست در بازار جهانی با قیمتی در حدود 7500 دلار فروخته می‌شود که با توجه به آپشن‌ها، نوع پیشرانه و گیربکس این قیمت بالاتر هم می‌رود. زست با دو پیشرانه دیزلی و یک پیشرانه بنزین‌سوز ساخته می‌شود که پیشرانه توربوشارژ 1.2 لیتری MPFI نمونه بنزینی آن قادر است 89 اسب بخار قدرت و 100 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.
زست به‌عنوان یکی از بهترین و معقول‌ترین انتخاب‌ها برای خرید یک خودروی خانوادگی و استفاده شهری در کشور هندوستان محسوب می‌شود و با فروش قابل ملاحظه‌ای روبه‌روست. سیستم ترمز ABS و EBD، قفل در‌‌ها در هنگام تصادف و 2 ایربگ از آپشن‌های ایمنی این خودرو محسوب می‌شوند که به‌صورت استاندارد و امکانات پایه ‌روی این خودرو به فروش می‌رسند. همچنین مانیتور، کلیدهای روی فرمان و شیشه‌های تمام برقی از آپشن‌های داخلی این خودرو نیز به شمار می‌آیند. گفتنی است زست در 6 رنگ آبی، سفید، نقره‌ای، نوک مدادی، قرمز و بژ به فروش می‌رسد که همه این رنگ‌ها متالیک هستند.

تیاگو: محتمل‌ترین گزینه ورود به ایران
این خودرو در اوایل سال جدید میلادی به سبد محصولات تاتاموتورز اضافه شده ‌و یکی از جدیدترین محصولات این شرکت به شمار می‌آید. در ابتدا قرار بود نام زیکا ‌روی این خودرو قرار بگیرد اما به علت همنام بودن با یک بیماری کشنده، سرانجام نام تیاگو برای این خودرو انتخاب شد. پیشرانه 1.2 لیتری تیاگو می‌تواند 84 اسب بخار قدرت و 98 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که بر چسب پیشرانه ECO‌یا همان مصرف سوخت اقتصادی را هم با خود یدک می‌کشد. ابعاد و کلاس این خودرو در کلاس خودروهایی چون هیوندای i10‌ و پایین‌تر از آن تیبا2 قرار دارد و حتی می‌تواند در بازار، رقیب جدی هاچ‌بک‌های چینی هم محسوب شود. این خودرو نیز از آپشن‌هایی نظیر ترمز ABS ،‌EBD‌، 2 ایربگ و سنسور پارک سود برده و همچنین سیستم صوتی و تصویری آن قابلیت سازگار‌شدن با گوشی‌های همراه اندرویدی و iOS را هم دارد. تریم‌های سطح بالای این خودرو نیز از مواردی چون چرخ‌های آلیاژی، چراغ‌های مه‌شکن در جلو، حسگرهای پارکینگ عقب، چراغ‌های راهنمای یکپارچه با آینه‌های بغل و صندلی‌های جمع‌شونده 60:40 در عقب بهره خواهند برد.

Bolt: جدی‌ترین رقیب خودروهای چینی
بولت را می‌توان نمونه ارزان‌شده مدل زست نامید، چراکه این خودرو از پیشرانه‌ای مشابه با زست استفاده می‌کند و امکانات و آپشن‌های کمتر آن موجب شده است تا برچسب قیمتی 6800 دلاری را به خود ببیند.
تفاوت‌های این خودرو با مدل زست را می‌توان اینگونه عنوان کرد که بولت فاقد Day Light و چراغ‌های تنظیم‌شونده است و ظاهری به‌مراتب ساده‌تر از زست دارد.
گفتنی است سیستم‌های ABS ،‌EBD و 2 ایربگ نیز به همراه سنسور پارک از آپشن‌های استاندارد این خودرو ‌محسوب می‌شوند. از رقبای این خودرو در بازار ایران می‌توان به سایپا 111، MVM110 و MVM 315 اشاره کرد که همگی با قیمتی زیر 40 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند و به‌نوعی مشتری ایرانی را بین دوراهی انتخاب خودروی ساخت چین، هند یا ایران قرار می‌دهد.

INDICA: شاید ارزان‌تر از پراید!
ایندیکا یک خودروی ‌هاچ‌بک بسیار کوچک بوده که در کلاس خودروهای سوپرمینی قرار می‌گیرد و از سال 1998 تا به امروز روی خط تولید تاتاموتورز قرار دارد؛ مدلی که در حال حاضر از نامزدهای ورود به ایران به شمار می‌آید، نسل دوم ایندیکا محسوب شده و با نام V3 شناخته می‌شود. این خودرو با دو پیشرانه 1.2 و 1.4 لیتری تولید شده که ورود گزینه اول به ایران محتمل‌تر است.
پیشرانه 4 سیلندر تخت آن می‌تواند 64 اسب بخار قدرت و 96 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که آن را قادر می‌سازد تا همپای پراید ایرانی در جاده و همچنین بازار بتازد. نکته جالب در مورد این خودرو این است که از ایندیکا نمونه‌های برقی و حتی مخصوص رالی هم ساخته شده است که با توجه به اتخاذ سیاست‌های جدید دولت نسبت به شرایط مساعد عدم دریافت تعرفه‌های گمرک، بعید به نظر نمی‌رسد که خودروهای برقی تاتاموتورز نیز به ایران راه پیدا کنند. این خودرو امکانات بسیار پیشرفته و یا آپشن‌های زیادی ندارد و به‌نوعی می‌توان تنها پراید را رقیب جدی آن در بازار اعلام کرد اما به هر روی سیستم گرمایش و سرمایش، پخش با قابلیت اتصال USB، فرمان هیدرولیک و شیشه‌های برقی از آپشن‌های آن به شمار آمده در حالی که ایربگ در فهرست آپشن‌های عرضه شده ایندیکا توسط تاتاموتورز دیده نمی‌شود. شایان ذکر است ایندیکا در حال حاضر با قیمت 4500 دلار به فروش می‌رسد.

INDIGO: سدانی ارزان قیمت
این خودرو برای اولین بار در سال 2002 رونمایی شد. ایندیگو در کلاس سدان‌های شهری و کامپکت قرار می‌گیرد و به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی دیزلی در هندوستان شناخته می‌شود، در حالی که نسخه‌های بنزین‌سوز آن نیز فروش بسیار بالایی دارند.
ایندیگو به‌طور استاندارد دارای شیشه‌های برقی، کولر، 2 نگهدارنده بطری و دی‌لایت است. سیستم ترمز آن آپشن ضد‌قفل ندارد و تنها به سیستم باز‌شدن قفل در‌‌ها ‌هنگام تصادف و سنسور پارک مجهز است. صندلی‌های آن دستی بوده و مجهز به رینگ‌های 15 اینچی است. ظاهر ایندیگو چندان عامه‌پسند نیست، اما پیشرانه آن می‌تواند 81 اسب بخار و 120 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که گشتاور تولیدی این پیشرانه می‌تواند مزیتی بزرگ برای ایندیگو محسوب شود. ایندیگو را در بازار داخلی می‌توان رقیب مستقیم پژو 405 عنوان کرد، گرچه عملکرد پیشرانه آن مانند پژو نیست، اما درصورتی‌که قیمت تمام‌شده آن در ایران پایین‌تر از پژو GLX تعیین شود، می‌تواند مشتری‌های ایران‌خودرو را بر سر دوراهی قرار دهد.

Nano: ارزان‌ترین خودرو‌ قرن 21
ارزان‌ترین خودروی جهان که در ابعاد کوچک و شهری ساخته شده است، با نام نانو در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. این خودروی چهار‌در‌ از سال 2008 تا به امروز تولید شده و پیشرانه 630 سی‌سی آن توانایی تولید 40‌اسب بخار قدرت و 51 نیوتن‌متر گشتاور را دارد که در صورت ورود به بازار ایران، می‌توان لقب ضعیف‌ترین خودروی کشور را هم به آن اعطا کرد. نانو صفر تا 100 کیلومتر را در 31‌ثانیه طی می‌کند و می‌تواند تا 105 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. طبق اعلام کمپانی تاتاموتورز، خودروی نانو در هر 100کیلومتر در شهر 4.5 لیتر و در بزرگراه 3.8 لیتر سوخت مصرف می‌کند و از این نظر در برابر سایر رقبا بی‌همتاست.
تخمین زده می‌شود که این خودرو در صورت ورود به ایران و مونتاژ آن در سایت‌های تولیدی کشورمان، با قیمتی نزدیک به 9 تا 14 میلیون تومان عرضه شود که این اختلاف قیمت بستگی به میزان مشارکت ایران‌خودرو در تولید قطعات نانو دارد.

Manza: زیبای شرقی
این خودرو در کلاس سدان سایز متوسط قرار می‌گیرد و تنها به‌صورت چهاردر تولید می‌شود. پیشرانه 4 سیلندر خطی این خودرو با حجم 1.4‌لیتر در کنار یک گیربکس 5 سرعته دستی قرار گرفته است و می‌تواند 85 اسب بخار و 110 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. مانزا برای اولین بار در سال 2009 رونمایی شد که تنها آپشن آن، فرمان هیدرولیک و ترمز ABS بود. در حال حاضر مانزا با یک سیستم چند‌رسانه‌ای پیشرفته به همراه صفحه نمایش لمسی که قابلیت اتصال USB و گوشی همراه دارد نیز عرضه می‌شود. فضای عقب آن به‌گونه‌ای طراحی شده است که 3 نفر با قامتی متوسط در آن احساس راحتی کنند، در حالی که 460 لیتر فضای بار عقب برای آن در نظر گرفته شده است. از دیگر آپشن‌های مانزا می‌توان به شیشه‌های برقی، سیستم تهویه هوا، قفل مرکزی و آینه‌های برقی اشاره کرد. با این تفاسیر مانزا نیز یکی از نامزدهای ورود به ایران برای رقابت با خودروهای ارزان‌قیمت چینی به شمار می‌آید که می‌تواند بازار داغی را برای خود فراهم کند.

کلام آخر
ورود خودروهای ساخت هند که در حال حاضر هشتمین برند خودروساز بزرگ جهان است را باید به فال نیک گرفت؛ خودروهایی که اگر‌چه با آپشن‌های پر زرق و برق به دست مردم نمی‌رسند، اما شاید بتوان این خودروها را به‌عنوان تلنگر کوچکی در بازار راکد خودرو که انتظار پایین آمدن قیمت‌ها در آن هیچ معنایی ندارد، تلقی کرد. امید می‌رود با باز شدن درهای تجارت جهانی به روی بازار خودروی کشورمان شاهد حضور برندهای معتبری در این مرز و بوم باشیم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو