فونیکسریمکسبهتام

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست:

۲/۵ برابر شدن روزهای پاک تهران

۲۰ سال عمر خودرو شخصی منطقی نیست

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست اعلام کرد: طبق مصوبه دولت خودروهای شخصی پس از ۲۰ سال فرسوده محسوب می‌شوند اما این فارغ از شرایط خاص کشور ما و به لحاظ علمی منطقی نیست.

۲/۵ برابر شدن روزهای پاک تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳:۰۰
    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پسماندهای الکترونیکی از موضوعاتی است که در دنیا بحث شان جدید است اما فعالیت هایی در راستای مدیریت آنها انجام شده است.

    وی افزود: سازمان محیط زیست در سال های گذشته به دلیل اولویت پسماندهای خانگی، شهری و ویژه کمتر به پسماندهای الکترونیکی پرداخته است. در سال های اخیر سعی کردیم درباره پسماندهای ویژه مانند پسماندهای بیمارستانی و صنعتی که خطرناک هستند فعالیت هایی انجام دهیم و در بسیاری از شهرها مکان هایی برای مدیریت پسماندهای ویژه لحاظ شده است.

    متصدی اعلام کرد: سه مرکز دیگر راه اندازی کرده ایم، یکی در قزوین که می تواند پسماندهای بیمارستانی را دریافت کند و امکاناتی را برای امحای پسماندهای ویژه دارد. یکی در اصفهان که به صورت موقتی فعالیت می کند و امیدواریم که با رعایت شرایط بتواند دائمی شود. یکی هم از قبل فعال بود اما چون ضوابط محیط زیستی را رعایت نمی کرد فعالیتش متوقف شد که اکنون خوشبختانه بخش هایی از آن دوباره فعال شده است.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: یکی از مواردی که امسال دنبال می کنیم بحث مدیریت پسماندهای الکترونیکی است که در این زمینه هماهنگی هایی انجام داده ایم تا از ظرفیت برخی تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات الکترونیکی استفاده کنیم و امیدواریم در نشست خبری ماه آینده خبرهای خوشی در این زمینه داشته باشیم.

    20 سال استفاده از خودروی شخصی منطقی نیست

    متصدی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه آیا سازمان محیط زیست سن 20 سالگی را برای فرسوده شدن خودروهای شخصی می پذیرد یا خیر گفت: در این زمینه دولت مصوبه دارد هر سن و سالی در مصوبه دولت آمده باشد قطعا مورد توجه سازمان محیط زیست هم هست و باید رعایت شود.

    وی تصریح کرد: البته این از نظر قانونی  است اما از نظر علمی و فارغ از شرایط کشور ما عمر خودروها در دنیا برای خودروهای شخصی حدود 10 سال تعیین می شود اما شرایط کشور ما متفاوت است.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: صنعت خودروی ما سال ها با تحریم رو به رو بود و پیش از آن نیز جنگ درگیر بود و حالا تلاش می کنیم خودکفایی لازم را در صنعت خودرو به دست آوریم.

    متصدی ادامه داد: اگرچه از نظر جهانی استفاده از خودرو به مدت 20 سال منطقی نیست اما وقتی معضلات را در نظر بگیریم نهایتا نقطه بهینه ای پیدا خواهیم کرد که حدود 15 تا 20 سال است البته قرار نیست همیشه این عدد حاکم باشد و به محض اینکه شرایط بهتر شود باید به حدی برسیم که خودرو ایمن باشد، آلودگی ایجاد نکند و نیازهای افراد را هم تامین کند. عمر یک شمع در خودرو 10 هزار کیلومتر و یک کاتالیست 80 هزار کیلومتر است. این قطعات چه خودرو خوب کار کند و چه بد باید تعویض شود.

    معضل گرد و غبار امروز قابل کنترل شده است

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره گرد و غبار گفت: زمانی در دولت های قبل اعلام می شد این معضل غیرقابل حل است و آن را طبیعت به ما دیکته می کند امروز ما می گوییم این معضل قابل کنترل است اما برای رفع آن زمان می خواهیم.

    متصدی گفت: در بسیاری از استان های کشور ما برای مبارزه با گرد و غبار برنامه مشخصی داریم. دولت در استانی مثل خوزستان بیشترین هزینه را کرده و سازمان حفاظت محیط زیست بیشترین پایش را دارد. علاوه بر این در تلاشیم در فصل مناسب با کاشت نهال های مناسب تثبیت خاک را دنبال کنیم و امروز می توانیم اعلام کنیم خوشبختانه آن بخشی از آن معضل در اختیار انسان است را تلاش داریم کنترل کنیم.

    معاون ابتکار تصریح کرد: سال گذشته مالچ‌پاشی 10 هزار هکتار در استان خوزستان شده و سعی داریم اواخر بهمن و اسفند امسال تعداد بسیاری نهال در این منطقه بکاریم.

    وی تاکید کرد: گرد و غبار امروز از یک معضل غیرقابل حل به مساله ای قابل حل تبدیل شده و در همین مجمع اخیر یونه آ 2 یکی از مواردی که مطرح شد همان بحث میکروپلاستیک هایی است که در بدن آبزیان پیدا می شود و مورد توجه جهان قرار گرفته است یعنی فعالیت های سازمان حفاظت محیط زیست تنها برگرفته از مسائل داخلی نیست و به حساسیت های جهانی نیز توجه دارد.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تعطیلی برخی معادن شن و ماسه تهران اظهارکرد: در ارتباط با هوای تهران مجموعه مسائلی دنبال می‌شود و اولویت‌بندی‌هایی نیز وجود دارد. در روزهای اوج آلودگی هوا در استان تهران معادن شن و ماسه تعطیل شد. در حال حاضر نیز مکاتباتی بین اداره حفاظت محیط زیست استان تهران و شورای شهر در این زمینه صورت گرفته است که امیدواریم منجر به تعطیلی معادن آلاینده شود. شورای شهر تهران به مساله معادن ورود کرده که جزو اختیارات آنها هم است. سازمان هم از این اقدامات حمایت می‌کند.

    متصدی با تاکید بر اینکه مسائل مربوط به معادن از معضلات عمده کشور محسوب می‌شود، گفت: اصلاح قانون معدن در مجلس گذشته مشکلاتی را برای نظارت معادن ایجاد و کنترل و مدیریت آنها را محدود کرد. ضوابطی پیش‌بینی شده که در صورت تصویب به مدیریت معادن کمک خواهد کرد.

    وی با تاکید بر اینکه رعایت اصول زیست‌محیطی در معادن مطلوب نیست، اظهار کرد: برخی معادن ارزیابی زیست‌محیطی دارند، ولی به دلیل اصلاحات قانون معادن در مجلس قبلی حقوق زیست‌محیطی به منظور کنترل و نظارت بر عملکرد معادن از بین رفت و منجر به ایجاد مشکلات زیست محیطی در معادن شد. بحث پرداخت خسارت از سوی معادن به سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور نیز یکی از مشکلات این حوزه محسوب می‌شود. بنابراین باید مجلس جدید کمک کند تا قانون معدن اصلاح شود.

    هیچ فعالیتی را غیرقانونی متوقف نمی‌کنیم

    متصدی با انتقاد از اظهارات برخی نمایندگان مجلس در مورد امتناع سازمان محیط زیست برای ارائه مجوز به برخی واحدهای صنعتی و تولیدی، گفت: هر پروژه توسعه‌ای در مرحله امکان سنجی و قبل از اجرا باید مجوز زیست محیطی بگیرد و ورود تجهیزات به کشور مستلزم اخذ مجوز زیست محیطی است.

    وی افزود: برخی از سازمان خرده می‌گیرند که با وجود ورود تجهیزات به کشور، سازمان اجازه فعالیت به آنها را نمی‌دهد؛ درحالی که هر پروژه توسعه‌ای در مرحله امکان‌سنجی و قبل از اجرا باید مجوز زیست‌محیطی بگیرد. این افراد طوری وانمود می‌کنند که سازمان محیط زیست از ارائه مجوز امتناع کرده است، در حالی که این طور نیست هر کسی که بخواهد وسیله‌ای را وارد کشور کند باید قبل از ورود، مجوز زیست‌محیطی را اخذ کرده باشد. بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست از فعالیت‌هایی که به ضرر محیط زیست، اقتصاد و بهداشت کشور است خودداری می‌کند.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در ارتباط با فعالیت‌های سازمان قائل به اصول علمی و قانونی هستیم. اقدامات سازمان در مورد صنایع و معادن بر حسب قوانین کشوری بوده است. هیچ موردی در تعطیلی، توقف و اخطاریه نداشته‌ایم که خارج از مسائل قانونی بوده باشد.

    وی اظهار کرد: برخی نمایندگان مجلس بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که اطلاع کافی از سابقه آن ندارند که این امر دور از شأن نمایندگی و جمهوری اسلامی است. نمایندگان مساله‌ای را که از وجاهت قانونی و یقین کامل در مورد آن مطلع نیستند در مجلس مطرح می‌کنند در حالی که سازمان می‌تواند در مورد کلیه فعالیت‌های خود به طور مستند و با ارائه مدارک پاسخگو باشد. کسانی که باعث تخریب زیست‌محیطی و آلودگی هوا می‌شوند از سوی محیط زیست مورد برخورد قانونی و تحکمی قرار می‌گیرند.

    روزهای پاک تهران 2/5 برابر شده است

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر قرار باشد سازمان به تنهایی در مسائل محیط زیست ورود کند، حل مسائل زمان‌برو هزینه‌بردار می‌شود و قابلیت حل مسائل پایین می‌آید.

    متصدی با اشاره به اینکه در استان تهران در سال 95 روزهای پاک نسبت به سال 94، 2/5 برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: این امر نشان می‌دهد که مردم و سیستم می‌توانند معضل بزرگ آلودگی هوا را حل کنند.

    وی با اشاره به سند اقتصاد کم کربن افزود: با توجه به تغییر اقلیم کشور، کمیته تخصصی در زمینه تغییر اقلیم با عنوان کمیته کشوری تغییر اقلیم، کمیته مذاکرات مربوط به تغییر اقلیم و کمیته مربوط به هماهنگی‌های علمی در ارتباط با تغییر اقلیم ایجاد کرده‌ایم. این کمیته‌ها اجرایی شدن اقتصاد کم‌کربن را پیگیری می‌کنند که به دنبال آن به کاهش فشار گازهای گلخانه‌ای دست خواهیم یافت.

    متصدی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های دیگری که به منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای صورت می‌گیرد، گفت: با کشور ژاپن به منظور راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ، پایش و گزارش‌دهی گازهای گلخانه‌ای داشته‌ایم که امسال اجرایی خواهد شد

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو