فونیکسریمکسبهتام

گزارشی از نمایشگاه قطعات لوازم یدکی از نگاه غرفه‌داران

رقابت نابرابر در بازار لوازم یدکی

عصر خودرو- چهارمین نمایشگاه تخصصی قطعات و خدمات خودرو، ماشین‌آلات راهسازی، معدنی، کشاورزی و موتورهای زمینی، با حضور ۸۶ شرکت تولیدی و بازرگانی که حدود ۷۰ شرکت آن تولیدکننده قطعات خودرو بودند به کار خود پایان داد.

رقابت نابرابر در بازار لوازم یدکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، فعالان این حوزه با گذشت 2 ماه از سال از رکود این بازار خبر می‌دهند و خواستار جلوگیری از فعالیت تولیدکنندگان زیرزمینی شده‌اند.

    نمایشگاه چگونه بود
    علی‌اصغر نفیسی، تولیدکننده قطعه در بازار لوازم یدکی خودروهای سنگین و راهسازی درباره نمایشگاه  گفت: به طور قطع برگزاری نمایشگاه عمل خوبی است اما تحلیل برآیند نمایشگاه نیاز به زمان دارد و اگر بعد از گذشت زمانی معین، غرفه‌دار به اهداف خود برسد به طور قطع نمایشگاه برای او مناسب خواهد بود.
    او هدف از شرکت در نمایشگاه را تعامل بیشتر با مشتریان دانست و ادامه داد: یکی از نقاط قوت نمایشگاه، تعامل دو طرفه میان سازنده و مصرف‌کننده است و به این ترتیب نقاط ضعف شناسایی می‌شود و می‌توان شرایط فروش را از طریق بازدیدکنندگان رصد کرد.
    داود سالاری، کارشناس فنی یکی از غرفه‌داران نیز نمایشگاه را ضعیف دانست و گفت: برگزارکنندگان در بحث تبلیغات و اطلاع‌رسانی سراسری ضعیف عمل کرده بودند. در حالی که در نمایشگاه‌های دیگر در شهرهایی نظیر اصفهان و اهواز بازدیدکننده بیشتری داشتیم و نمایشگاه اصفهان در اردیبهشت نیز نسبت به تهران بسیار بهتر بود.
    امید سلمانی، یکی از تولیدکننده‌های حاضر در نمایشگاه درباره این نمایشگاه   گفت: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته بهتر بود که علت آن دسترسی راحت به نمایشگاه بود که این امر کمک کرد بازدیدکنندگان به‌ویژه از شهرستان‌ها راحت‌تر در نمایشگاه حضور داشته باشند.
    وی در ادامه به تخصصی بودن نمایشگاه اشاره کرد و گفت: حضور بازدیدکنندگان متخصص باعث شد تا وقت کمتری از دست بدهیم زیرا حضور افراد عادی زمان زیادی را از غرفه‌دار برای توضیح می‌گیرد.
    این تولیدکننده در ادامه از فعالیت اتحادیه صنف بازار لوازم یدکی در نمایشگاه امسال گفت و عنوان کرد: یکی از اقداماتی که اتحادیه در نمایشگاه امسال انجام داد، دعوت از فعالان شهرستان‌ها در این صنف بود که این حرکت نشان از شکل‌گیری تعامل دارد.

     


    او تاکید کرد: باید این همکاری‌ها مستمر باشد زیرا متاسفانه قطعات چینی بازار را از تولیدکننده داخلی گرفته است. بنابراین همکاری نزدیک تولیدکنندگان قطعه و دیگر اتحادیه‌های مرتبط با این صنعت نظیر اتحادیه مکانیک می‌تواند در پویایی بازار لوازم یدکی موثر باشد.
    سید محمد مرتضوی، یکی از غرفه‌داران که از مشهد در نمایشگاه حضور داشت درباره نمایشگاه امسال گفت: از نقاط مثبت نمایشگاه امسال، تعداد زیاد بازدیدکننده بود اما انتقاد وارده به این نمایشگاه برگزاری همزمان نمایشگاه لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین است در حالی‌که اگر نمایشگاه به تفکیک برای قطعات خودروهای سبک و سنگین جداگانه برگزار شود به مراتب بازخورد بهتری خواهد داشت.
    جواد رهنمایی، سازنده قطعات برقی خودروهای سبک نیز نمایشگاه را ضعیف دانست و معتقد بود به دلیل اطلاع‌رسانی و تبلیغات اندک، نمایشگاه بازدیدکنندگان زیادی نداشت.
    غلامرضا عسگری، از دیگر شرکت‌کنندگان حاضر در نمایشگاه نیز به فعالیت اتحادیه در دعوت از فعالان این صنف در شهرستان‌ها برای بازدید اشاره کرد و آن را در برگزاری یک نمایشگاه تخصصی بسیار مهم دانست.
    اما سیدمهدی کاظمی، نایب رییس اتحادیه لوازم یدکی خودرو و برگزارکننده نمایشگاه در این‌باره  گفت: برگزاری نمایشگاه در مصلا در بحث رفت‌وآمد مناسب بود اما بسیاری از بازدیدکنندگان به دلیل رفتارهای نامناسب سربازان و ماموران گلایه‌مند بودند. وی در تشریح دلایل استفاده از فضای نمایشگاه بین‌المللی نیز گفت: برای برگزاری این نمایشگاه موافقت نشد که از نمایشگاه دائمی استفاده شود این در حالی است که در سال گذشته با کمبود فضا در هتل المپیک مواجه شدیم و تقاضاهای زیاد ما را بر آن داشت تا از فضای نمایشگاه دائمی استفاده کنیم اما میسر نشد.
    کاظمی درباره اظهارات مطرح شده درباره تبلیغات اندک نمایشگاه نیز اظهار کرد: متاسفانه اطلاع‌رسانی اندک بود زیرا سرمایه لازم در این زمینه در اختیار نبود اما با دعوت از فعالان شهرستان‌ها و راحتی رفت‌وآمد تا حدودی جبران شد و مورد استقبال غرفه‌داران قرار گرفت.

     


    وضعیت بازار لوازم یدکی
    نفیسی، تولیدکننده حاضر در این غرفه در این‌باره گفت: این روزها مقوله‌ای به نام قاچاق که در بازار قطعات لوازم یدکی بارها شنیده می‌شود را نمی‌پذیرم زیرا مناسب بودن تعرفه‌ها جایی برای قاچاق قطعات نمی‌گذارد و وقتی فردی می‌تواند با تعرفه 15درصد قطعه موردنیاز خود را وارد کند عاقلانه نیست 20درصد به قاچاقچی بپردازد.
    او ادامه داد: آنچه بازار را فلج کرده بی‌کیفیت بودن محصولات است که این معضل راهکارهای خود را دارد و نیاز است ارگان‌هایی برای کنترل و شناسایی کالاهای بی‌کیفیت از طریق قانونی وجود داشته باشند.
    وی افزود: ممکن است کالاهای بی‌کیفیت داخلی یا وارداتی باشد اما معمولا در این بحث افرادی وارد می‌شوند که به دنبال سودهای کوتاه‌مدت هستند زیرا برخی برای اینکه مشتری‌های خود را از دست ندهند و بازار خود را داشته باشند مبادرت به واردات و فروش قطعات بی‌کیفیت نمی‌کنند.
    سالاری، دیگر تولیدکننده نیز به آشفتگی بازار لوازم یدکی اشاره کرد و گفت: با وجود مالیات‌های جدید همه در حال کوچ از این صنف هستند. امروز در کوچه ناظم‌الاطبا 70 درصد فروشندگان مغازه خود را برای فروش گذاشته‌اند.
    او افزود: ما نیز کارخانه خود را تعطیل کرده و به واردات رو آورده‌ایم. چرا که قادر به تامین مواد اولیه موردنیاز نبوده‌ایم. بنابراین تنها امسال به دلیل برخی تعهدات قرار است این قطعات را تامین کنیم و برای سال آینده تنها در بحث واردات فعال باشیم. او اضافه کرد: در سال 1392 محصولی مشترک با محورسازان ایران‌خودرو تولید کردیم اما هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده‌ایم.
    سلمانی معتقد است: شهروندان کشورها معمولا عادت به شکایت دارند و نیمه خالی را می‌بینند. به هر حال مشکلاتی وجود دارد که تمام دنیا با آن دست به گریبان هستند. البته نمی‌توان اتفاق‌های سیاسی و تصمیمات دولتی را در بازار بی‌تاثیر دانست.
    این تولیدکننده لوازم یدکی ادامه داد: به طور کلی وضعیت بازار لوازم یدکی مناسب نیست زیرا نشان‌هایی هستند که به صورت تقلبی در حال فعالیت هستند که این، تاثیر منفی روی فعالیت بازار داشته است. وی افزود: موضوع دیگر، سیاست‌های خودروسازان است و فروش قطعات از سوی آنها مشکلاتی را برای بازار لوازم یدکی ایجاد کرده است زیرا محصولات خود را با چک‌های بلندمدت و تخفیف‌های 25 تا 30درصدی به فروش می‌رسانند.
    مرتضوی، دیگر تولیدکننده قطعات یدکی به افزایش 10 تا 15درصدی تولید و فروش در این صنف اشاره کرد و وضعیت بازار را مناسب دانست اما رهنمایی دیگر فعال صنف لوازم یدکی معتقد است بازار دچار بحران است و شرکت‌های چینی بدون پرداخت گمرکی کالاهای خود را به قیمت چین به فروش می‌رسانند که وجود کالاهای بی‌کیفیت و نازل، بازار را خراب کرده است.
    عسگری به وضعیت ابتدای سال و تثبیت نشدن قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: این امر (فروش) در 2 ماه نخست سال روند کاهشی داشته اما امیدوارم همچون سال‌های گذشته از ماه سوم به بعد بهبود یابد، اگر چه مسائل سیاسی روی بازار تاثیرگذار است. در همین حال ورود نشان‌ها و شرکت‌های معتبر نیز تاثیرگذار بوده و همه منتظرند با مشارکت آنها بازار متحول شود.

     


    معضل فعلی بازار لوازم یدکی
    نفیسی در پاسخ به پرسش مبنی بر معضل فعلی بازار لوازم یدکی گفت: تعداد بیش از اندازه واحدهای صنفی مشکل‌آفرین شده است به طوری که هم‌اکنون واحدهایی که هیچ تخصصی ندارند و تنها در حد معیشت خود فعالیت می‌کنند، با یک تلنگر از گردونه بازار خارج می‌شوند. در حالی‌که شرکت‌های بزرگ در جهان سهام یکدیگر را خریده‌اند تا بتوانند در بازار جهانی رشد کنند.
    سالاری معتقد است هر کس با واردات اجناس تقلبی به نوعی این بازار را با چالش مواجه کرده و کالاهای واقعی دچار افت فروش شده و وضعیت به گونه‌ای است که جنس اصلی وارد شده و سودجویان در داخل برخی مدل تقلبی آن را می‌زنند و در کنار محصولات اصلی به فروش می‌رسانند.
    او خبر داد:. امروز هر واحد آپارتمانی را در کوچه ناظم‌الاطبا نگاه می‌کنید مشغول فعالیت زیرزمینی است به طوری که هم‌اکنون500 فروشگاه زیرزمینی در این کوچه در حال فعالیت هستند که قطعه را داغ داغ به شما تحویل می‌دهند.
    وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر راهکار بهبود این وضعیت گفت: جلوگیری از فعالیت اینگونه فروشگاه‌ها وظیفه اتحادیه است تا نسبت به ایجاد مراکز تحقیق و توسعه اقدام کند. کارشناسان اتحادیه باید در بازدیدهای خود قطعات تقلبی را ردگیری و منشأ ورود یا تولید آنها را پیدا کنند. در حالی‌که به جرات می‌توان ادعا کرد که حدود 95 درصد فروشندگان در کوچه ناظم‌الاطبا در حال فروش جنس تقلبی هستند.
    سلمانی دیگر فعال بازار لوازم یدکی بزرگترین معضل را نبود استانداردهای لازم دانست و گفت: هیچ ارگانی به صورت تصادفی یا تک‌به‌تک قطعات را موردآزمایش قرار نداده که در صورت ورود اتحادیه به این موضوع، این دسته از مشکلات برطرف خواهد شد.
    مرتضوی و رهنمایی نیز به وجود کالاهای تقلبی و قاچاق در بازار اشاره کردند و آن را معضل امروز قطعات لوازم یدکی دانستند. رهنمایی در این‌باره گفت: تولیدکنندگان فعال هزینه‌های بسیاری برای مالیات و بیمه و... می‌پردازند در حالی که این شرکت‌ها ملزم به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیستند.
    اما عسگری ورود نشان‌ها را معضلی در بازار قطعات لوازم یدکی دانست و گفت: ورود قطعات چینی، کره‌ای و حتی فرانسوی بازار لوازم یدکی را اشباع کرده است و همه سعی دارند سهمی در بازار داشته باشند. کاظمی، نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی نیز گفت: نخستین معضل رکود و سپس مالیات‌های بالا دست تولیدکنندگان و فعالان این بازار را بسته است. ‌

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط