فونیکسریمکسبهتام

آیا پلیس ۲میلیون خودرو فاقد معاینه فنی تهران را جریمه می‌کند؟

عصر خودرو- ‌از ابتدای هفته جاری پلیس راهور کشور به سامانه یکپارچه معاینه فنی متصل شده و اطلاعات معاینه فنی همه خودروهای کشور را در اختیار دارد.

آیا پلیس ۲میلیون خودرو فاقد معاینه فنی تهران را جریمه می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبرِ«عصرخودرو» به نقل از همشهری، اگرچه در برخی شهرهای کشور هنوز آمار مشخصی از معاینه فنی‌های انجام‌شده پیشین در دست نیست که مبنای عمل قرار گیرد اما در تهران وضعیت کاملا متفاوت است. سال گذشته 530هزار خودروی سبک در مراکز مجاز تهران معاینه فنی انجام دادند که این رقم یک ششم از 3046992خودروی شخصی پلاک‌شده در تهران است. از سویی حدود 500هزار خودروی تهران زیر 5سال عمر دارند و از معاینه فنی معاف هستند. حال این پرسش پیش‌می‌آید که آیا پلیس راهور تهران، 2میلیون خودروی فاقد معاینه فنی شهر را جریمه می‌کند یا خیر؟ روز شنبه سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا خبر داد که بانک اطلاعاتی پلیس به بانک اطلاعاتی تجمیع شده معاینه فنی وزارت کشور متصل شده و در دیگر سو نیز پلیس به سیمفا(سامانه یکپارچه معاینه فنی) متصل شده است.

        چرا باید متخلفان جریمه شوند؟

    کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و کاهش تصادفات، مهم‌ترین آثار انجام معاینه فنی هستند. بدین‌ترتیب نظارت دقیق پلیس می‌تواند از آلودگی هوا بکاهد، صرفه جویی در مصرف سوخت و سرمایه ملی کشور فراهم آورد و از تصادفات ناشی از نقص فنی بکاهد. با انجام یک معاینه فنی ساده خودرو طی 10دقیقه، 18آزمایش روی خودرو‌ انجام می‌شود. در چرخه معاینه مکانیزه، بخش‌های حیاتی خودرو شامل ترمز، کمک فنر، چراغ‌های هشدار‌دهنده و انحراف چرخ‌ها تست می‌شود که در سلامت سفر بسیار اهمیت دارد. در تست میزان آلایندگی نیز گازهای خروجی بررسی و تحلیل می‌شود تا درصورت تأیید خودرو در این تست تا 25درصد از آلودگی هوای تولیدی کاسته شود. در بخش سوخت نیز معاینه فنی تا 13درصد اثر دارد.

        عمل به قوانین

    جریمه متخلفان معاینه فنی از دیگر سو عمل به قوانین کشوری محسوب می‌شود. در قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی(مصوب اسفند 1389مجلس) به صراحت اعلام شده از ادامه حرکت خودروی فاقد معاینه فنی باید جلوگیری شود. همچنین در آیین‌نامه اجرایی معاینه فنی(مصوب 1382هیأت وزیران) هم اعلام شده که تردد خودروی فاقد معاینه فنی ممنوع است. بدین‌ترتیب پلیس راهنمایی و رانندگی باید به‌عنوان تخلف اولیه، خودروهای فاقد معاینه فنی را متوقف و راننده را جریمه کند. هیأت دولت نیز سال گذشته نرخ جرایم رانندگی را اصلاح و برای نداشتن برگه معاینه فنی 40هزار تومان(دوبرابر گذشته) جریمه تعیین کرده است تا اهمیت معاینه فنی بیش از پیش شود.

        لزوم نظارت بر معاینه فنی

    نکته قابل تأمل در مورد اهمیت برخورد پلیس راهور با خودروهای فاقد معاینه فنی آنجاست که بالغ بر 47درصد از مراجعات مراکز معاینه فنی سال94 مربوط به 3ماهه انتهای سال است و این مسئله نشان می‌دهد که پس از تشدید آلودگی هوا در فصل زمستان، برخورد پلیس با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی و همکاری شهروندان، میزان مراجعات به مراکز را افزایش داده بود. سیدنواب حسینی‌منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در این‌باره می‌گوید:‌ امید است این روال به‌صورت مستمر ادامه داشته و مختص به یک مقطع یا شرایط خاص نباشد؛ به‌ویژه اینکه هم‌اکنون پلیس هم به سیمفا متصل شده است. با راه‌اندازی این سامانه ملی، پلیس می‌تواند به‌صورت نرم افزاری بدون نیاز به حضور فیزیکی در سطح شهر نسبت به اعمال قانون و جریمه خودروهای مشمول فاقد معاینه فنی اقدام کند.

        انتظار عمومی برای اجرای قانون

    پلیس در سال‌های اخیر در زمینه برخورد با خودروهایی که معاینه فنی ندارند، طرح‌هایی را به‌ویژه در 24روز آلودگی هوای دی94 به اجرا درآورد که موجب افزایش چشمگیر حضور خودروها در مراکز معاینه فنی شد. اما با راه‌اندازی سیمفا(سامانه یکپارچه معاینه فنی) همه اطلاعات خودروهایی که معاینه فنی دارند، ‌در اختیار پلیس نیز قرار گرفته است. بدین‌ترتیب پلیس می‌تواند در سراسر کشور با مقایسه بانک اطلاعاتی خودش، هر خودرویی که بیش از 5سال عمر دارد و معاینه فنی نگرفته را جریمه کند. این نرم افزار با تلاش وزارت کشور در تهران و سایر کلانشهرها راه‌اندازی شده تا سطح کیفی معاینه فنی خودروها به‌صورت یکسان برای همه شهرها ارتقا یابد. هم‌اکنون دوربین‌های پلاک‌خوان شهری برای رصد معاینه فنی آماده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و از پلیس انتظار می‌رود که از این به بعد از طریق دوربین‌ها و اطلاعات ثبت‌شده، خودروهای بدون معاینه فنی را جریمه کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو