فونیکسریمکسبهتام

مخازن سوخت جایگاه داران بنزین بمب‌های بالقوه برای تهدید جان مردم

عصر خودرو- احداث جایگاه های سوخت در مرکز شهر همانند بمب های بالقوه ای است که تهدیدی برای سلامت شهروندان زابل شده زیرا این جایگاه‌ها فاقد سیستم ایمنی لازم هستند.

مخازن سوخت جایگاه داران بنزین بمب‌های بالقوه برای تهدید جان مردم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، جایگاه‌های سوخت‌گیری یکی از مکان‌هایی است که روزانه تعداد زیادی از مردم برای دریافت خدمات به آن مراجعه می‌کنند، اما شاید کسی توجهی به وضعیت جایگاه ها و نقاط قوت و ضعف آن نداشته باشد و قطعا بسیاری افراد از حقوق تضییع شده خود در این مکان غافل هستند.

    در شهرستان زابل علاوه بر اینکه جایگاه دولتی سوخت در مجاورت مخازن بزرگ سوخت قرار دارد چند جایگاه در وسط شهر و در همجواری منازل مسکونی قرار داشته که همانند بمب بالقوه بر روی شمارش معکوس خطر و وحشت کوک شده و ممکن است هر لحظه بلایی برای جان مردم این شهرستان شود.

    این جایگاهها علاوه بر خطر انفجار، روزی دوبار حجم عظیمی از سرب را که عامل سرطان است  همراه با خروج گاز مخزن ها، به رگ ها و ریه های مردم می ریزند و این نیز به نوبه خود از عوامل تهدید سلامت مردم است.

    آلودگی هوا، اثرات زیست محیطی و تاثیر ناشی از استشمام و استنشاق بوی بنزین بر روی ساکنان منطقه، خصوصا خردسالان وکهنسالان به خوبی قابل مشاهده بوده و البته موجب گلایه مندی ساکنان محلات هم شده است.

    وجود جایگاه در محدوده شهر سالها است که منجر به اعتراض و نارضایتی مردم  منطقه شده است زیرا روزانه حجم عظیمی از گاز بنزین، را در کنار ریزگردهای زابل  استشمام می کنند

    وجود جایگاهی در محدوده شهر، با توجه به عدم استاندارد سازی و تجهیز، مشکلی مشابه را خلق کرده و سالهااست که منجر به اعتراض و نارضایتی شده زیرا افرادی که قصد گذر از آنجا را دارند و سکنه محل، روزانه حجم عظیمی از ،گاز بنزین، را در کنار ریزگردهای زابل  استشمام می کنند.

    اگر مشکل  ترافیکی  ایجاد شده ومزاحمت صفوف ماشین هایی که انتظار سوختگیری را درست در مقابل پارک و مکان آرامش و تفریح مردم می کشند، در نظر گرفته نشود، باز هم جایگاه بعثت به دلیل  همسایگی با منازل مسکونی در بدترین وضعیت مکانی ممکن قرار داشته و این در حالی است که طی چند سال گذشته چندین بار مخازن سوخت دچار نشتی و باعث شده مردم منطقه همراه آب شرب خود، بنزین بیاشامند!

    یکی از شهروندان زابل که خانه وی در مجاورت پمپ بنزین است به خبرنگار مهر می گوید: خانه ما در فاصله 10 متری مخزن سوخت قرار دارد و ناخودآگاه هر روز ترس انفجار در وجودمان هست و طی مدّتی که اینجا زندگی می کنیم با این ترس خو گرفته ایم.

    محمد آتشگه معتقد است: علاوه بر خطر انفجار بوی نامطبوع و گازی که هنگام جابجایی سوخت توسط تانکرهای سوخت به فضا پخش می شود نیز برای فرزندانمان خطر آفرین است.

    یکی دیگر از شهروندان سیستانی نیز به خبرنگار مهر می گوید: شرکت نفت به دلیل دادن مجوز به جایگاه های فرآورده های نفتی در حق مردم محله ما جفا کرده، چرا که از صبح زود تا نیمه شب خودروهایی که در صف بنزین منتظر سوختگیری هستند آلودگی صوتی و هوایی بسیاری ایجاد کرده اند.

    رضا صنوبری اذعان داشت: هم اکنون بدلیل وجود سرب در فضای محل دچار بیماری مزمن کلیه شده ام و خانواده ام نیز ناراحتی اعصاب گرفته اند.

    وی ادامه داد: به رغم درآمد ناچیزی که دارم باید این مبلغ را نیز هزینه درمان خودم و خانواده ام کنم. درآمد و سود را جایگاه دار می برد و هزینه های سنگین درمان و ناراحتی های اعصاب آن برای مردم و ما مانده است.

    محیط زیست آمادگی رسیدگی به وضعیت جایگاه های داخل محدوده شهری را دارد

    رئیس محیط زیست شهرستان زابل نیز در خصوص آلودگی محیطی مخازن سوخت و انتشار بوی بنزین در منطقه به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه تاکنون هیچ گونه گزارش مردمی در این خصوص صورت نگرفته محیط زیست نیز پیگیر آن نشده است.

    الهام آبتین افزود: این اداره در صورت ارائه گزارش آمادگی دارد تا همکاری لازم را برای بررسی سلامت محیط زیست مردم داشته باشد.

    سرگزی رئیس شرکت ملی و پخش فرآورده های نفتی شهرستان زابل نیز ازشرایط و ضوابط احداث جایگاه های سوخت اظهار بی اطلاعی کرده و می گوید: شرکت پخش معمولا در مرکز استان در جریان صدور مجوزها است و در شهرستان ها ما فقط مجری هستیم.

    همچنین کارشناس ایمنی آتش نشانی زابل در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هیچ کدام از جایگاه های سوخت و عاملیت های توزیع نفت در داخل شهر دارای شرایط ایمنی مناسب نیستند.

    هم اکنون امکانات ایمنی در جایگاه های سوخت، محدود به کپسول های آتش نشانی و سطل های ماسه است که در صورت بروز حادثه، فاجعه غیر قابل جبرانی رخ خواهد داد

    محمد دهمرده افزود: بر اساس اعلام کارشناسان، محیط های پمپ بنزین تا شعاع 100 متری آلوده است و شهروندانی که در این محدوده زندگی یا کار می‌کنند باید بیشترمراقب سلامتی خود باشند.

    این کارشناس آتش نشانی گفت: هم اکنون امکانات ایمنی در جایگاه های سوخت، محدود به کپسول های آتش نشانی و سطل های ماسه است که در صورت بروز حادثه، فاجعه غیر قابل جبرانی رخ خواهد داد."

    مصرف سوخت در کشور ما بسیار بالا است به گونه ای که بر اساس آمارهای جهانی 9 درصد از سوخت جهان در کشور ما و تنها توسط 1 درصد جمعیت جهان مصرف می شود از این میزان 50 درصد مربوط به خوردو های عمومی، 10 درصد مربوط به موتورسیکلت ها و 40 درصد مربوط به خوردوهای شخصی است.

    شهرستان زابل با مساحت 344 کیلومترمربع در ضلع شمال شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان زاهدان 207 کیلومتر است و این شهرستان در حدود 50 کیلومتر تا مرز ایران و افغانستان فاصله دارد

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو